Weź się zbadaj! #CYTOLOGICZNE
Chodzisz do fryzjera, na paznokcie, na zakupy? Dbasz o swój wygląd zewnętrzny? Z pewnością tak, ale czy pamiętasz również o swoim zdrowiu i raz do roku wykonujesz cytologię? Jeśli tak to masz naprawdę świetny nawyk i rób tak dalej, a jeśli nie to „WEŹ SIĘ ZBADAJ”! Przecież to takie logiczne! #Cytologiczne!
05.02.2018 01:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
3 lutego 2018 roku, po raz dziewiąty, wystartowała Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna, bo Zdrowa”, organizowana przez Ogólnopolską Organizację Kwiat Kobiecości. Kampania powstała po to, aby szerzyć rolę profilaktyki raka szyjki macicy i uświadomić kobietom, jak ważne dla nich są regularne badania ginekologiczne. Samo badanie cytologiczne trwa dosłownie chwilę, jest bezbolesne, nieinwazyjne, a skoro dbamy o siebie „na zewnątrz” i chcemy być piękne, to tak samo powinnyśmy pamiętać o swoim zdrowiu i o tym, żeby raz do roku wykonać cytologię, która wcześnie wykryta może uratować nam życie.
W tegoroczną odsłonę kampanii zaangażowały się znane Panie: Kasia Cerekwicka, Agnieszka Więdłocha, Olga Borys, Julia Wieniawa, Nicole Sochacki-Wójcicka (@mamaginekolog), a także Ida Karpińska, prezes i założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Tegoroczne hasło kampanii „Weź się zbadaj!” ma na celu uświadomienie kobietom, że to przecież takie logiczne!
„To ważna kampania i temat, o którym zbyt mało się mówi. Badanie jest szybkie, proste i bezbolesne. Pobiera się wymaz i już. Uważam, że trzeba głośno mówić, że rak to nie wyrok. Wyrokiem jest zbyt późne jego wykrycie. Niestety, w Polsce ciągle zbyt wiele kobiet umiera na raka szyjki macicy… A warto żyć dla najbliższych!” – mówi Agnieszka Więdłocha, jedna z ambasadorek tegorocznej edycji kampanii „Piękna, bo Zdrowa”.
Inauguracja IX. edycji kampanii „Piękna, bo Zdrowa”
Termin rozpoczęcia kampanii jest wcale nieprzypadkowy, ponieważ tydzień wcześniej tj. w dniach 22-28 stycznia 2018 odbywają się obchody Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy (European Cervical Cancer Prevention Week). Warto wspomnieć, że Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości w 2010 r. jako pierwsza przeprowadziła edukacyjną kampanię społeczną w ramach tego tygodnia. W czasie weekendu inauguracyjnego priorytetowym celem dla Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości było zachęcenie kobiet do wykonania bezpłatnej cytologii (ufundowanej przez POLMED S.A.) w specjalnie podstawionym w tym celu cytobusie, który znajdował się pod Pałacem Kultury i Nauki przed kinem Kinoteka. Wszystkie Panie mogły również wykonać testy na badania genetyczne wirusa HPV (ufundowane przez Centrum Badań DNA) oraz skorzystać z darmowych porad wizażystek w mobilnym salonie piękności firmy Inglot.
Równocześnie warszawska Kinoteka wraz z Kwiatem Kobiecości zaprosiła kobiety do wyjątkowego miejsca, jakim był „Zakątek Kobiet” ze stanowiskami specjalistów, którzy służyli wszystkim odwiedzającym radą w zakresie profilaktyki zdrowotnej, medycznej, ginekologii estetycznej oraz informacjami na temat odpowiedniego żywienia w chorobie nowotworowej. Oprócz tego przed każdym seansem filmowym został wyemitowany spot kampanii, który przygotowany był przez agencję kreatywną Advalue oraz Warszawską Szkołę Reklamy i Slow Art. Zwieńczeniem pierwszego dnia inauguracji było podświetlenie na czerwono Pałacu Kultury i Nauki. Ten akcent miał zwrócić uwagę na wciąż istniejący problem raka szyjki macicy w naszym kraju.
5000 bezpłatnych cytologii
W ramach IX. edycji kampanii „Piękna, bo Zdrowa” mamy do przekazania, aż 5000 kuponów na badanie cytologiczne oraz vouchery z 30% zniżką na konsultację ginekologiczną, HPV met. PCR, USG ginekologiczne, USG piersi ufundowane przez Partnera Medycznego kampanii „Piękna, bo Zdrowa” 2018 na terenie całej Polski w sieciach centrów medycznych Polmed.
Zaproszenia na bezpłatne badania cytologiczne będą zamieszczone w magazynach prasy kobiecej: Avanti (02/2018 evt. 26.01.2018), Tina (03/2018 evt.31.01.2018), 100 rad poradnik 50+ (03/2018 evt.13.02.2018), Cosmopolitan (03/2018 evt.15.02.2018), Women’s Health (03/2018 evt.16.02.2018) oraz na portalach internetowych: wp.pl, 5mdz.pl, polki.pl i mamotoja.pl. Wszystkie szczegóły dotyczące akcji dostępne są na www.cytologiczne.pl, stronie dedykowanej kampanii „Piękna, bo Zdrowa” stworzonej przez firmę Jamel.
IQS – badania społeczne
Powołując się na tegoroczne badania zrealizowane w ramach kampanii „Piękna, bo Zdrowa” na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości przez IQS, wśród kobiet w okresie okołoporodowym (grudzień 2017) obserwuje się większą świadomość związaną z tematyką dotyczącą cytologii niż wśród całej populacji kobiet 15-55 (listopad 2016).
Kobiety w okresie okołoporodowym bardziej regularnie robią badania cytologiczne. Okres ciąży sprzyja regularnym badaniom, często jest to okres, kiedy badanie cytologiczne wykonywane jest po raz pierwszy. Obniża się również średni wiek, w którym wykonywana jest pierwsza cytologia. W badanej grupie pierwsza cytologia najczęściej wiąże się z rozpoczęciem pożycia seksualnego. Stosunkowo często wykonywana jest także w okresie około ciążowym – w trakcie ciąży lub przed.
Dla osób z niższym wykształceniem ciąża jest najczęściej wskazywanym powodem wykonania pierwszej cytologii.
„Podobnie jak wśród ogółu Polek, cytologia jest bardzo popularnym badaniem i świadomość jej znaczenia dla profilaktyki raka szyjki macicy jest bardzo wysoka (86%), acz nie stuprocentowa. W czasie ciąży, w tym również w okresie przygotowań do niej, kobiety są pod stałą opieką lekarza. Okres ten sprzyja więc regularnym badaniom. Jest to, poza momentem rozpoczęcia współżycia, kluczowy czas, kiedy trzeba wykonać cytologię. Często kobiety wykonują wtedy to badanie po raz pierwszy w życiu (39%). W tym czasie wzrasta również częstotliwość wykonywania cytologii. Większość kobiet z badanej grupy jest świadoma, że badanie to należy wykonywać także w trakcie ciąży. Nadal jednak spory odsetek pań uważa, że jest to potrzebne tylko w wyjątkowych sytuacjach, bądź w ogóle nie ma wiedzy na ten temat. Problemem, na który należy zwrócić uwagę, jest niski odsetek kobiet, które zostały poinformowane przez swojego lekarza, w jaki sposób należy przygotować się do badania cytologicznego. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku kobiet w okresie okołoporodowym, odsetek ten jest i tak jest zdecydowanie wyższy niż wśród ogółu Polek” – mówi Marta Rybicka, Business Unit Director w IQS, która koordynowała badanie.
Badanie zostało zrealizowane w grudniu 2017 techniką wywiadu internetowego na próbie kobiet w wieku 20-45 lat, które są matkami dziecka do 1 r.ż., są w ciąży, bądź planują w ciągu najbliższego roku zajść w ciążę. Wielkość próby badawczej N=800.
Rak szyjki macicy
Rak szyjki macicy jest jednym z najczęściej występujących wśród kobiet nowotworów złośliwych. Czynnikiem, który inicjuje rozwój tego nowotworu jest przewlekłe zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) o wysokim potencjale rakotwórczym, przenoszonym drogą płciową. Szacunkowo około 60% populacji światowej miało kontakt z tym wirusem. RSM poprzedza stan przed nowotworowy określany jako śródnabłonkowa neoplazja szyjki macicy.
Do wczesnych objawów nowotworu należą nieregularne krwawienia miesiączkowe (u kobiet z regularnymi cyklami), krwawienia samoistne, obfite upławy, ból podbrzusza, ból podczas stosunku. Wirus HPV przenoszony jest drogą płciową lub przez bezpośredni kontakt ze skórą osoby zakażonej. U większości chorych, niezależnie od typu serologicznego, infekcja HPV ustępuje samoistnie w okresie od 6 miesięcy do 2 lat, w zależności od stopnia zaburzenia fizjologicznej odporności i gotowości układu immunologicznego do zwalczenia wirusa.
Najbardziej narażone na ten typ nowotworu, są kobiety które m.in. mają zaburzoną odporność oraz nieprawidłową mikroflorę pochw. Nowotwór ten może pojawić się kiedy mamy do czynienia z nieleczoną nadżerką i wynikającymi z tego powodu stanami zapalnymi. Palenie papierosów również osłabia odporność i u tych kobiet częściej stwierdza się zagrożenie RSM.
Profilaktyka raka szyjki macicy
Wskaźnik umieralności na RSM w Polsce jest wciąż zbyt wysoki, a dzieje się tak, dlatego, że niestety wciąż zbyt mało kobiet wie, że RSM można zapobiegać w prosty, skuteczny, nieinwazyjny, szybki i tani sposób – poprzez regularne wykonywanie badań cytologicznych.
„Jeśli ktoś robi raz do roku cytologię, odbiera ten wynik i ma potwierdzone, że wynik jest taki a nie inny, to nie ma szans zachorować na raka szyjki macicy, i to jest fajne. Natomiast, jeśli się nie robi cytologii to niestety takie ryzyko istnieje. Na raka szyjki macicy chorują głównie pacjentki, które nie wykonują cytologii regularnie. Mamy zatem prosty ‘lek’, prosty sposób – taka edukacja, że co roku np. w okolicach dnia urodzin wykonać badanie cytologiczne. I to wystarczy.” – mówi dr Tadeusz Oleszczuk, specjalista ginekolog – położnik, Centrum Medyczne POLMED – ekspert kampanii „Piękna, bo Zdrowa” 2018.
Przygotowanie się do badania cytologicznego
„Wymaz cytologiczny może być pobrany w każdym dniu cyklu poza dniami, kiedy kobieta ma miesiączkę. Nie trzeba się też specjalnie przygotowywać, poza jedną rzeczą – przed badaniem nie wolno współżyć ani stosować leków dopochwowych przez przynajmniej 24 godziny” – mówi Nicole Sochacki-Wójcicka, lekarz ginekolog i ambasadorka kampanii „Piękna, bo Zdrowa” 2018.
Wynik powinien być pobrany specjalną szczoteczką. Najlepsza do tego celu jest szczoteczka firmy Rovers® Cervex-Brush®. Dzięki unikalnemu projektowi firmy ROVERS, przy użyciu tylko jednego przyrządu, możliwe stało się uzyskanie jednocześnie komórek
gruczołowych kanału szyjki macicy, komórek nabłonka płaskiego szyjki, jak również komórek ze strefy transformacji. Użycie takiej szczoteczki zalecane jest w standaryzacji badań profilaktycznych na raka szyjki macicy i rekomendowane przez Unię Europejską.
Zostań Ambasadorką Kwiatu Kobiecości
Chcesz zostać Ambasadorką Kwiatu Kobiecości? Nie zapominaj o wykonywaniu cytologii raz do roku, a przy okazji przypominaj o tym najbliższym Twemu sercu kobietom. Podaruj im bransoletkę-niezapominajkę. Bransoletka, którą dla was przygotowałyśmy, ma dużo większe znaczenie, niż biżuteria od światowych projektantów – jest od nas dla Was. Od normalnych kobiet – dla normalnych kobiet. My już jesteśmy zrzeszone, mamy bransoletkę, która przypomina nam o regularnych badaniach – dołącz do nas i stań się Niezapominajką. Bransoletkę Niezapominajkę możesz nabyć na naszej stronie: www.kwiatkobiecosci.pl/bransoletka.
Sponsorzy, Patroni Medialni, Partnerzy
Szerokie zasięgi kampanii „Piękna, bo Zdrowa” nie byłyby możliwe gdyby nie wsparcie sponsorów: TZMO SA - marka Bella, Boehringer Ingelheim, Klinika Medifem, Nutricia, Rovers, Deichmann, Amica, Roche i Centrum Badań DNA. Za stylizacje ambasadorek kampanii odpowiedzialna była firma Promod, o makijaże zadbała firma Inglot, a stylizacji fryzur dokonała Jaga Hupało Born to Create. Zdjęcia zostały wykonane przez duet fotografów Borysa Synaka i Sebastiana Dziechciarza. Sesja zdjęciowa odbyła się w zaprzyjaźnionym Studio Tęcza.
Patronat merytoryczny nad kampanią objęli: firma badawcza IQS, która specjalnie na potrzeby kampanii przygotowała badania społeczne, Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Narodowy Fundusz Zdrowia i Polska Unia Onkologii.
Pomysłem i realizacją kreacji KV kampanii zajęła się agencja ADVALUE. Spot reklamowy kampanii został przygotowany przez Dom produkcyjny SlowArt, przy współudziale z Warszawską Szkołą Reklamy. Spot emitowany jest we wszystkich kinach sieci Helios, na
nośnikach wizualnych MOVE TV w sieci sklepów Tesco oraz fitness klubach w całej Polsce, na nośnikach wizualnych należących do LokalMedia w sieci sklepów PIOTR I PAWEŁ oraz w INTERMARCHE w całej Polsce, w 170 prestiżowych salonach fryzjerskich w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Trójmieście dzięki firmie Style in touch, na nośnikach reklamowych w 36 uczelniach w całej Polsce, w ponad 150 budynkach dydaktycznych na 200 ekranach, w komunikacji miejskiej w Warszawie (tramwaje, autobusy, SKM, metro).
Plakaty kampanii pojawiły się również na nośnikach przy kasach w sieci sklepów Deichmann, w sklepach PROMOD, INGLOT i SUPER-PHARM. Patronat medialny nad kampanią objęły magazyny 100 rad PORADNIK 50+, Avanti, Beauty Mission, Cosmopolitan, Dobra Mama, Dobry Tydzień, Moje Zdrowie, Newsweek Zdrowie, Świat Zdrowia, Tina, Wesele i Women’s health oraz portale: wp.pl, 5mdz.pl, imperiumkobiet.pl, kliknijwzdrowie.pl, mamotoja.pl, polki.pl, poradnikzdrowie.pl, nieplodnirazem.pl, sukcespisanyszminka.pl. Do akcji włączyły się również: stoprakowi.pl, lowedin.pl, veronique.pl, opiekunowie.eu, zdrowie.com.pl, zdrowiezwyboru.pl, Prawo dla lekarzy i farmaceutów, damosfera.pl, Głos Mordoru, kobietoteka.pl, e-madame.pl, zwrotnikraka.pl, medycynapraktyczna.pl i Tygodnik Sieci.
Więcej informacji:
www.cytologiczne.pl, www.kwiatkobiecosci.pl, http://www.facebok.com/kwiatkobiecosci