Cechy osobowości są "zaraźliwe" wśród przedszkolaków
Dzieci w wieku przedszkolnym, które spędzają ze sobą dużo czasu, mają tendencję do "przejmowania" osobowości od siebie nawzajem - wskazują nowe badania przeprowadzone przez naukowców Michigan State University.
05.02.2017 17:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Badania opublikowane w internetowym wydaniu Journal of Personality and Social Psychology sugerują, że osobowość kształtowana jest przez środowisko, a nie tylko przez geny.
- Nasze odkrycie, że cechy osobowości są "zaraźliwe" wśród dzieci, stoi w sprzeczności z założeniem, że osobowość jest zakorzeniona i nie zmienia się - powiedziała Jennifer Watling Neal, profesor psychologii. - To ważne, ponieważ niektóre cechy osobowości mogą pomóc dzieciom odnieść sukces w życiu, podczas gdy inne zdecydowanie im przeszkadzają.
Naukowcy przebadali dwie grupy przedszkolaków (przez cały rok szkolny), analizując cechy osobowości i więzi społeczne wśród 3-latków i 4-latków. Co się okazało?
Dzieci, które bawiły się z ekstrawertykami lub "pracusiami" upodabniały się do swoich rówieśników. Jednak te, które spędzały czas ze "strachliwymi" maluchami, nie przejmowały cech rówieśników. To pierwsze tak duże badanie, które miało na celu zbadanie, jak zmieniają się wraz z upływem czasu cechy osobowości małych dzieci.
Emily Durbin, profesorka psychologii i jedna ze współautorek badań stwierdziła, że dzieci mają większy wpływ na siebie nawzajem, niż dorośli myślą.
- Rodzice spędzają dużo czasu, próbując nauczyć swoje dziecko, by być cierpliwym, dobrym słuchaczem, aby nie być impulsywnym - powiedziała Durbin. - Jednak to nie oni czy nauczyciele wpływają na maluchy - robią to ich przyjaciele.