Celebryci XXI wieku
XX wiek to pęd ludzi do podglądania ludzi, szczególnie ludzi sławnych. Stąd taki popyt na informacje paparazzi. Może to nasza skłonność do podglądania, ciekawość do plotek, skandalicznych informacji. To nas bardziej interesuje niż odgrywane role, nagrody. Wszelkie wpadki, potknięcia, niepowodzenia ekscytują bardziej niż oglądanie filmów.
16.01.2013 | aktual.: 16.01.2013 16:04
XX wiek to pęd ludzi do podglądania ludzi, szczególnie ludzi sławnych. Stąd taki popyt na informacje paparazzi. Może to nasza skłonność do podglądania, ciekawość do plotek, skandalicznych informacji. To nas bardziej interesuje niż odgrywane role, nagrody. Wszelkie wpadki, potknięcia i niepowodzenia ekscytują bardziej niż oglądanie filmów.
Rejestrowanie życia sławnych ludzi stało się znakiem naszych czasów. Z podglądanych zdjęć fotografowi planują wystawy. Podglądane informacje atakują nas ze wszystkich stron, tabloidy, internet, magazyny, śledzimy życie, sprawki, występki gwiazd i gwiazdeczek. Podpatrujemy i komentujemy ich wizerunek. Gwiazdy mają wpływ na trendy w modzie i to nie od dzisiaj. Zawsze podglądano ludzi sławnych, wpływowych. Naśladowano życie, kreacje ludzi bogatych, władców, ich styl życia stawał się niedoścignionym wzorcem, marzeniem tłumów. Szczególnie metresy królewskie były swego rodzaju trendsetterkami, nosiły najkosztowniejsze stroje, oryginalną biżuterię, za którą kochankowie płacili fortuny. jednymi z pierwszych celebrytek były żony władców brytyjskich, królowa Eugenia wylansowała modę na podróżne kostiumy, wysokie kołnierzyki, biżuterię.
Kolejna małżonka następcy tronu, Edwarda VIII, Wallis Simpson mimo, iż była kochanką to nie przeszkadzało w kopiowaniu jej wizerunku. XXw. zasłynął wizerunkiem księżnej Diany, która nie miała łatwego życia, a jej życie, problemy były szeroko komentowane. Lubiła stroje angielskich projektantów, ale nosiła też kreacje znanych kreatorów, jej suknia ślubna została skopiowana zanim pojawiła się na ślubnym kobiercu. Kate Middleton, nowa księżna to kolejna osoba z dworu królewskiego, której stroje są podpatrywane i naśladowane. Jubilerzy kopiowali jej pierścionek zaręczynowy, salony sukien ślubnych suknię. Nawet komunikat o ciąży stał się powodem skandalu. W XIX wieku na modę wpływ mieli artyści. To oni portretowali najsłynniejsze kobiety swoich czasów, które były naśladowane, a ich suknie kopiowane.
W muzeum Orsay w Paryżu otwarto wystawę „Impresjonizm i moda”, to związki między dziełami sztuki a strojami z epoki (mecenasem jest koncern LVHM, wystawa powstała we współpracy z Metropolitan Museum of Art i chicagowskim The Art. Institute), aranżację wystawy zaprojektował znany kanadyjski reżyser Robert Carsen. Na wystawie pokazano najsławniejsze płótna impresjonistów, nawet takie, które rzadko opuszczały swoje rodzime muzea. Obrazom towarzyszą niecodzienne eksponaty – oryginale stroje z epoki, które były portretowane przez impresjonistów. Guy Cogeval, szef muzeum, wyjaśnia, że impresjonizm jest „formą gry światła i pierwszym w historii okresem, kiedy obrazy nie przedstawiają wieczności, tylko ułamkowy moment w czasie, ulotny widok fałd kostiumu”. Wydarzenia przedstawione na obrazach są jednocześnie zapisem paryskiego stylu życia: tańców, muzyki i zabaw. Atmosfera wnętrz, kawiarni, koncertów i tanecznych klubów uchwycona przez artystów to nie tylko historia mieszczańskich rozrywek, ale również historia
mody, którą malarze wiernie odwzorowywali na płótnach. Niestety, wystawa jest tylko czynna do 20 stycznia.
Artystki, aktorki były najlepszymi klientkami kreatorów mody. To one nosząc ich suknie stanowiły żywą reklamę, zapewniały rozgłos projektantom. Ich zdjęcia publikowane były w czasopismach, żurnalach. Podobnie w latach 30. hollywoodzkie aktorki – Greta Garbo, Joan Crawford, Marlena Dietrich, Mae West lansowały swój wizerunek na ekranie, podpatrywany przez tysiące kobiet. Próbowano miriażu mody I filmu. Coco Chanel zaproponowano ubranie gwiazd hollywoodzkich, jednak jej styl był zaskromny dla amerykańskeij publiczności. Już lepiej sprawdzały się stylizacje Travisa Bantona I Gilberta Adriana. W naszych czasach zasłynęła Patricia Field, to ona jest autorką kostiumów w takich przebojach jak “Sex w wielkim mieście”, “Diabeł ubiera się u Prady”, “Crime Story”. Widać, że uwielbia wielką modę. Carrie Bradshow grana przez Sarah jessicę Paker jest narratorką serii, autorką felietonów o seksie, szukającą idealnej miłości. Zakupoholiczka, zakochana w butach od Manolo Blahnika (na cześć aktorki jeden z modeli butów został
nazwany jej inicjałami), stała się ikoną mody, dzięki eklektycznym stylizacjom, łączącym w sobie niepowtarzalność i zabawę stylami i konwencjami.
Moda I film uwielbiają się, Audrey Hepburn uwilebiała kreacje Huberta de Givenchy nie tylko w filmach. Na co dzień nosiła wąskie spodnie I góry z dekoltami. Giorgio Armani zaproponował nowy styl dla mężczyzn w “Amerykański żigolo”. Chanel uwielbia gwiazdy, zatrudnia je do swoich wyszukanych reklam. Catherine Deneuve, Audrey Tautou, Nicole Kidman, Keira Knightley, a teraz Brad Pitt zachwyca się No 5. Scarlett Johanson razem z rodziną Coppolich reklamowała torby Loius Vuitton. A Roman Polański wyreżyserował najnowszą reklamę Prady. Czerwony dywan to najlepsza reklama na pokazie oryginalnych
Łukasz Jemioł - projektant mody, absolwent ASP w Łodzi, Wydział Tkaniny i Ubioru. Laureat głównych nagród najważniejszych konkursów dla projektantów - Złota Nitka, Oskary Fashion de Lux pret-a-porter, Moda Folk, dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie sztuki i mody.