Diesel - kolekcje, historia, kampanie reklamowe
Diesel - włoska marka o światowym zasięgu
Diesel – historia
Założycielem marki Diesel jest Renzo Rosso, który jako piętnastolatek zaczął szyć pierwsze pary jeansów. Część z nich nosił sam, resztę sprzedawał znajomym za niewielką opłatą. W późniejszych latach uczęszczał do szkoły przemysłu włókienniczego w Padwie.
W 1976 roku Rosso zatrudnił się w firmie Moltex, będącej jednym z lokalnych producentów odzieży. Dwa lata później wykupił udziały przedsiębiorstwa od dotychczasowego właściciela, Adriano Goldschmieda i zmienił nazwę firmy na Diesel. Od tej pory Rosso szył ubrania jeansowe pod własnym szyldem. W 1990 roku licencję do dystrybucji odzieży marki Diesel w Stanach Zjednoczonych i Meksyku otrzymała firma Russ Togs, Inc. Mimo planów rozpoczęcia produkcji na terenie USA, przedsiębiorstwo upadło, a Diesel zaczął eksportować odzież do Ameryki Północnej na własną rękę. Lepiej zakończyła się współpraca z Mitsubishi Co., które zajęło się dystrybucją ubrań marki do Japonii.
W 1995 roku ruszyła strona internetowa marki Diesel jako jedna z pierwszych w kontekście firm odzieżowych. Zawierała ona zdjęcia kolekcji, a także panel sprzedażowy. Pierwsze zakupy online na stronie możliwe były w Finlandii i Szwecji w 1997 roku.
W 1996 roku otwarto pierwsze sklepy flagowe marki Diesel. Powstały one w Nowym Jorku, San Francisco, Rzymie i Londynie. W kolejnych latach autoryzowane punkty sprzedaży rozpoczęły działalność w Berlinie, Barcelonie i Paryżu. Do dziś kolekcje Diesla dostępne są także w sklepach multibrandowych na całym świecie.
Pod koniec lat 90. Diesel święcił triumfy w sprzedaży i w środowisku. W 1996 roku został nagrodzony nagrodą Premio Risultati jako Najlepsza Firma Włoska Roku według Instytutu Bocconi, a dwa lata później został okrzyknięty przez The Wall Street Journal mianem „label of the moment”.
W 2002 roku doszło do poważnych zmian strukturalnych firmy. Renzo Rosso wykupił bowiem spółkę Only The Brave (OTB), która zarządza zarówno marką Diesel, jak i kilkoma innymi markami odzieżowymi, wykupionymi przez Rosso.
Diesel – współpraca z innymi markami
W ramach holdingu OTB Diesel związany jest z takimi markami jak Maison Margiela, Vikto&Rolf, Staff International, Marni czy Brave Kids.
Poza tym podczas kilkudziesięciu lat swojej działalności Diesel nawiązał współpracę z:
- Fossil – kolekcja biżuterii i zegarków Diesel,
- Marcolin – okulary przeciwsłoneczne,
- L'Oréal – zapachy,
- AGV – hełmy,
- Monster – słuchawki,
- Pinarello – rowery,
- Bugaboo – wózki dziecięce,
- Foscarini, Seletti, Moroso, Scavolini i Zucchi – elementy dekoracyjne i artykuły gospodarstwa domowego.
Diesel – kampanie reklamowe
Kampanie reklamowe marki Diesel już od 1991 roku powstawały we współpracy ze szwedzką agencją reklamową Paradiset DDB. Reklamy zazwyczaj mają surrealistyczny charakter i rzadko prezentują konkretne produkty firmy. Część z nich ma przekaz społeczny, ukryty najczęściej w ironicznych hasłach. Pojawiły się również reklamy Diesla nawiązujące do działań przeciwko międzynarodowemu establishmentowi.
Kampanie reklamowe marki zdobyły trzykrotnie nagrodę na Cannes Lions International Advertising Festival w 1997, 2001 i 2010 roku. W spotach Diesla pojawiły się takie gwiazdy jak Liam Hemsworth, Winnie Harlow czy Joe Jonas.
Diesel – kolekcje
Marka odzieżowa Diesel oferuje swoim klientom trzy podstawowe kolekcje:
- Diesel – reaktywowana przez obecnego dyrektora artystycznego, Nicolę Formichettego,
- Diesel Black Gold – niedawno stworzona linia zaprojektowana przez Andreasa Melbostada,
- Diesel Kid.