Dominujące kobiety lepsze w reklamach
Konsumentki deklarują bardzo wysoką chęć zakupu produktów prezentowanych przez kobiety dominujące seksualnie nad mężczyzną – w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej przeanalizowano reklamy o zabarwieniu erotycznym.
W Szkole Wyższej Psychologii Społecznej przeanalizowano reklamy o zabarwieniu erotycznym. Jak wynika z badań, produkty prezentowane przez kobiety dominujące seksualnie nad mężczyznami są dla konsumentów bardzo atrakcyjne.
– We współczesnym świecie reklam znajdziemy bardzo rożne stereotypy nowoczesnych kobiet. Obok robiących karierę bizneswoman, widoczny jest przede wszystkim wizerunek kobiety przedstawiony w kontekście erotycznym. Obiekt seksualny to obraz wszystkim świetnie znany, będący przedmiotem wielu kontrowersji i analiz badawczych – mówi Maria Korniłowicz, studentka V roku psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, która przeprowadziła analizę dwóch typów reklam. .
Ta analiza wykazała, ze najbardziej efektywne są reklamy, w których kobiety mają władzę seksualną nad mężczyznami. Najniższą ocenę z kolei uzyskał te reklamy, w których kobieta jest podporządkowana mężczyźnie - czytamy na stronie SWPS.
Badanie przeprowadzono w 2009 r. pod kierunkiem prof. Andrzeja Falkowskiego, dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS. Respondentkom pokazywano dwa typy reklam o lekkim zabarwieniu erotycznym - jedna ukazywała wizerunek kobiety dominującej, a druga - poddanej mężczyźnie.
Jak tłumaczy autorka badań, młode konsumentki chcą być pociągające, atrakcyjne i mieć władzę nad mężczyznami. Reklama sukienki, która ukazuje kobietę zmysłową, a jednocześnie dominującą mówi kobiecie: załóż ją, a każdy facet padnie do twych stóp.
Badanie wykazało też, że widok kobiety zdominowanej przez mężczyznę może aktywować w konsumentkach obawę przed wkraczaniem (niekoniecznie przemocą) w sferę kobiecej seksualności.