Gry - narkotyk XXI wieku?
Uzależnić się można od wszystkiego. Mimo że powszechnie osoba uzależniona kojarzy się z nałogowym alkoholikiem, palaczem, lekomanem, hazardzistą lub narkomanem, to uzależnić się można od wszystkiego m. in: telewizji, telefonu komórkowego, internetu, a także od coraz bardziej popularnych gier komputerowych.
16.08.2007 | aktual.: 01.06.2010 00:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Uzależnić się można od wszystkiego. Mimo że powszechnie osoba uzależniona kojarzy się z nałogowym alkoholikiem, palaczem, lekomanem, hazardzistą lub narkomanem, to uzależnić się można od wszystkiego m. in: telewizji, telefonu komórkowego, internetu, a także od coraz bardziej popularnych gier komputerowych.\r\n\r\nNASTOLETNI ALKOHOLICY\r\n\r\nDZISIEJSZA MŁODZIEŻ JEST LEPSZA\r\n\r\nCZEGO SIĘ BOJĄ NASTOLATKI\r\n\r\nNowoczesna i atrakcyjna rozrywka\r\n\r\nRóżnego rodzaju gry komputerowe są powszechną i bardzo atrakcyjną formą rozrywki. Zyskały ogromną popularność wśród użytkowników komputerów na całym świecie.\r\n\r\nGry komputerowe mogą spełniać funkcje edukacyjną, ćwiczyć refleks i logiczne myślenie, rozwijają wyobraźnię i ciekawość oraz poszerzają horyzonty. Sukces w grach ekonomicznych, strategicznych zależy od nieustannie podejmowanych decyzji gospodarczych, politycznych, militarnych. Następną rzeczą, która przyciąga nas do komputera jest uroda i wyjątkowość komputerowych światów – producenci przyciągają graczy coraz bardziej atrakcyjną i realistyczną grafiką.\r\n\r\nPonadto jest to atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu, ponieważ podczas gry ma się poczucie ''panowania nad sytuacją''.\r\n\r\nNiebezpieczne uzależnienie\r\n\r\nGra komputerowa zapewnia komfortowe poczucie bezpieczeństwa, bowiem przegrana niczym nie grozi, więc można przeżywać skrajnie niebezpieczne sytuacje, nie ruszając się z domu. Ta forma rozrywki zaspokaja rozmaite potrzeby człowieka takie jak: potrzeba osiągnięć (uznanie, status, poczucie własnej wartości) oraz potrzeba samorealizacji.\r\n\r\nGry mogą się stać szkodliwe jeśli gracz poświęca na nie cały swój czas i traci kontakt z otaczającą go rzeczywistością.\r\n\r\nUzależnienie od gier komputerowych ma podobne symptomy do innych typów nałogów. Do jego objawów można zaliczyć:\r\n\r\n 1. złe samopoczucie, drażliwość, pobudzenie psychoruchowe\r\n 2. lęk, depresja przy zerwaniu kontaktu z komputerem\r\n 3. myślenie i częste wykonywanie czynności związanych z komputerami i grami\r\n 4. tracenie poczucia czasu poświęconego na gry\r\n 5. oderwanie się od innych zajęć np. Zaniedbywanie pracy lub nauki\r\n 6. zapominanie o realnym życiu (ograniczenie kontaktów z bliskimi osobami)\r\n 7. wyobcowanie, niechęć do prowadzenia rozmów\r\n\r\n\r\nNaukowiec z Nottingham and Trent University, zajmujący się problemem uzależnienia od Internetu Mark Gryffiths dzieli uzależnienie komputerowe na: pierwotne – jest ono zależne od sprzętu i charakteru gry – osoba gra dla emocji, efektu pobudzenia,samosprawdzenia, aby uzyskać gratyfikacje społeczne (osoba gra dla efektu pobudzenia); wtórne – tutaj gra jest formą ucieczki, przed pierwotnymi problemami np. rozpadem rodziny, niepełnosprawnością (osoba gra dla efektu wyciszenia). Śmiercionośne gry?\r\n\r\nW skrajnych przypadkach uzależniony człowiek poświęca na grę cały swój czas poważnie zagrażając swojemu zdrowiu, a nawet życiu. Pewien Koreańczyk spędził 86 godzin przed komputerem w kawiarni internetowej. W tym czasie nie jadł i nie spał tylko grał. Swoje uzależnienie przypłacił życiem.\r\n\r\nDlatego jeśli zauważymy u siebie lub u kogoś bliskiego symptomy uzależnienia to koniecznie poinformujmy o tym lekarza. Pomoc można uzyskać w specjalnych ośrodkach leczenia nałogów Ponadto u osób spędzających za dużo czasu przed komputerem występują: wady wzroku, problemy z kręgosłupem.\r\n\r\nGrunt to rozsądek\r\n\r\nJakkolwiek rozsądne korzystanie z gier komputerowych nie jest niczym szkodliwym. Dzięki nim można ćwiczyć koncentracje i zdolność logicznego myślenia. Ostatnio nawet prowadzone są badania nad terapeutyczną rolą gier.