Jak zostać kobietą sukcesu? Warto brać przykład z najlepszych
"Trzeba pracować intensywnie, ale nie ponad siły. Żaden oryginalny pomysł nie narodzi się w głowie wypalonego zawodowo pracownika" – twierdzi Susan Wojcicki, prezes YouTube polskiego pochodzenia, której majątek wyceniany jest na 350 mln dolarów. Sprawdź, jaką receptę na sukces mają uznane biznesmenki.
24.10.2017 | aktual.: 25.10.2017 10:41
W hermetycznym, zdominowanym przez mężczyzn świecie biznesu kobiety przez długie lata pozostawały na marginesie. Ich umiejętności, kreatywność i determinacja musiały jednak zaprocentować. Dziś wśród najbogatszych kobiet świata są właścicielki koncernów spożywczych, kosmetycznych, farmaceutycznych, aktorki, producentki, a także szefowe oraz dyrektorki w branży IT.
Nie planuj życia zbyt szczegółowo
Susan Wojcicki, która stoi na czele internetowego giganta, jakim bez wątpienia jest serwis YouTube, odebrała staranne wykształcenie. Pracowała w Intelu i Google’u. Prezesem YouTube’a jest od 2014 r. Dwa lata później "Forbes" umieścił ją na ósmym miejscu wśród najpotężniejszych kobiet świata. Wojcicki, lat 49, ma pięcioro dzieci. Jak pogodziła karierę zawodową z macierzyństwem?
W rozmowie z "Variety" powiedziała: "Żonglowanie obowiązkami domowymi i zawodowymi nie jest akrobacją cyrkową, to sztuka na granicy wykonalności. Dzięki temu, że muszę godzić dom i pracę, nauczyłam się większej efektywności, większej empatii i lepszego oddzielania rzeczy ważnych od tych mniej istotnych".
Wojcicki radzi, żeby nie planować swojego życia zbyt szczegółowo, bo – jak twierdzi – często najlepsze okazje pojawiają się w najmniej spodziewanym momencie.
Nie poddawaj się i poznaj rynek
Znana aktorka, Jessica Alba to także utalentowana biznesmenka, której imperium kosmetyczne The Honest Company jest warte co najmniej miliard dolarów. Gdy opowiada o swoim sukcesie w wywiadach i na konferencjach, zawsze podkreśla, że kluczowa jest nieustępliwość. "Przez trzy lata zatrzaskiwano mi drzwi przed nosem i próbowano mi wybić ten pomysł z głowy" – wyznała. Nikt nie wierzył w jej projekt, ale ona się nie poddała.
Jedną z najważniejszych kwestii na początku przygody z biznesem jest zdaniem Alby znajomość rynku. "Wiedz, kto już robi takie rzeczy, i czym będziesz się różnić. Przyglądaj się temu bardzo dokładnie i twórz własną markę". Aktorka podkreśla również, że nie należy zniechęcać się trudnościami, które wpisane są w biznes. A rozmowie z "The Business Journals" zaznacza, że należy mierzyć sukces przez pryzmat własnych oczekiwań – i pamiętać, że sama droga na szczyt to też element sukcesu.
Wszędzie szukaj inspiracji
Wielki sukces osiągnęła również Martha Stewart, inna Amerykanka polskiego pochodzenia. Stworzyła gigantyczne przedsiębiorstwo medialne Martha Stewart Living Omnimedia Inc. Jest kreatorką stylu życia, prowadzi programy kulinarne, należy do grupy najbardziej wpływowych amerykańskich kobiet. Jaką radę ma dla tych, którzy marzą o własnym biznesie? "Inspiracji szukaj wszędzie. Rozglądaj się, oczy miej zawsze szeroko otwarte" – wyznała na jednej z konferencji.
Stewart podkreśla, że "moje życie to moja praca, a moja praca to moje życie". Jednocześnie zaznacza, że nie należy myśleć o… emeryturze. "Nawet nie używaj tego słowa". Zdaniem właścicielki medialnego imperium każdą pasję można przekuć w intratny biznes, najpierw trzeba jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest dla mnie równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym.
Partnerem artykułu jest Dermika