Trwa ładowanie...

Jeśli nie rower górski, to jaki? Poznaj praktyczne alternatywy

Rowery szosowe służą do szybkiej jazdy po asfalcie, gravelem można wyjechać poza utwardzone ścieżki, ale dla wielu pozycja nadal nie będzie komfortowa, a opory toczenia opon roweru górskiego mogą być utrudnieniem, kiedy głównym przeznaczeniem ma być asfalt. Tu do gry wkraczają jednoślady trekkingowe i crossowe, które zostały stworzone z myślą o rekreacyjnej jeździe.

Płatna współpraca z marką MEDIA EXPERT.
 Źródło: Adobe Stock, fot: lev dolgachov
d3sbdpr
d3sbdpr

Choć wielu marzy o tym, żeby być jak Lance Armstrong albo Maja Włoszczowska, to jednak ogromna rzesza osób używa rowerów do jazdy rekreacyjnej. To z kolei odstrasza ich od jednośladów typowo zadaniowych, skoncentrowanych na konkretnym spektrum zastosowań i poszukują czegoś uniwersalnego.

Większość z nas używa jednośladów na nizinach, więc często kupowanie roweru górskiego mija się z celem, ponieważ jego możliwości zostaną wykorzystane tylko w niewielkim procencie. Z pomocą przychodzą rowery trekkingowe i crossowe, którymi ciężko będzie wystartować w triathlonie albo bezboleśnie ukończyć zawody zjazdowe, ale za to pozwolą wygodnie i przyjemnie spędzić czas w siodle na asfaltowych drogach rowerowych i szutrowych ścieżkach. Czym różni się rower crossowy od trekkingowego? Który będzie odpowiedni także dla seniorów? Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Gdy liczy się komfort

Rowery trekkingowe i crossowe mają podobne przeznaczenie, ale jest między nimi kilka poważnych różnic. Te pierwsze są nastawione przede wszystkim na komfort jazdy i praktyczność. Mamy tu więc neutralną geometrię ramy, wygodne siodło i kierownicę wyprofilowaną w kierunku rowerzysty. Są też modele z regulowaną wysokością wspornika kierownicy, co pozwala jeszcze lepiej dopasować jednoślad do własnych preferencji i sylwetki. To wszystko sprawia, że rowery trekkingowe to doskonała propozycja również dla aktywnych seniorów, którzy chcą cieszyć się czasem spędzonym na świeżym powietrzu.

Nadal należy jednak pamiętać, że rozmiar ramy powinien być dobrany do wzrostu użytkownika. Do tego na start producenci montują błotniki, tylny bagażnik oraz oświetlenie. Opony są wąskie i przystosowane do jazdy po asfalcie oraz ubitych ścieżkach w lesie. W rowerach trekkingowych często spotyka się widelce amortyzowane o skoku od 50 do 60 mm. Napęd występuje tu w konfiguracji 3 rzędy z przodu i do 10 rzędów z tyłu. Żeby jazda była jeszcze bardziej relaksująca, to możesz postawić na napęd elektryczny, który będzie wspomagał pedałowanie do prędkości 25 km/h. Dzięki temu z łatwością możesz jeździć z przyczepką lub fotelikiem dziecięcym. Zakup elektrycznego roweru trekkingowego docenią też starsi użytkownicy.

Potrzeba szybkości

Jeżeli chcecie szybko, ale nadal komfortowo pokonywać mało wymagające technicznie i sprzętowo szlaki, to do gry wkraczają rowery crossowe o nieco bardziej dynamicznej geometrii ramy. Jest ona często zbliżona w kierunku rowerów górskich. Stosuje się tu dłuższe wsporniki kierownicy, a same kierownice mają prostszy kształt. To wymusza nieco pochyloną, bardziej aerodynamiczną niż na rowerze trekkingowym pozycję. Nie znajdziecie tu błotników i innych dodatków, ale oczywiście możecie je zamontować.

W rowerach crossowych skok amortyzatora jest już nieco większy i wynosi ok. 80 mm. Opony mają agresywny bieżnik, dzięki czemu można sprawnie i szybko pokonywać leśne ścieżki. Różnica występuje także w hamulcach. Rowery trekkingowe mają głównie hamulce typu V-brake, a w rowerach crossowych często spotyka się też tarcze. W kwestii napędów wkrada się tu wpływy górskich braci, a więc najczęściej spotkacie połączenie dwu- lub jednorzędowej korby z kasetą do 11 rzędów.

d3sbdpr

Jak wybrać odpowiedni rower?

Jeżeli już ustalicie, jaki rodzaj roweru jest dla was odpowiedni oraz sprawdzicie swój budżet, to pora udać się na zakupy. To właśnie od budżetu będzie zależała klasa komponentów zastosowanych w wybranym jednośladzie. Najczęściej spotkacie tu jednak osprzęt Shimano z grup Tourney, Altus i Acera, które są przeznaczone właśnie do rekreacji. Najważniejszy jest prawidłowy wybór rozmiaru ramy – tu trzeba zajrzeć do tabeli producenta. Za duży rower będzie skutkował drętwieniem rąk i bólem pleców. Na zbyt małym rowerze może z kolei doskwierać ból mięśni nóg, ponieważ trzeba będzie przesunąć siodło do tyłu. Dlatego właśnie rozmiar ma ogromne znaczenie.

Rowery trekkingowe doskonale sprawdzą się podczas rekreacyjnych przejażdżek i w mieście, a także będą idealnym wyborem dla osób starszych. Jeżeli oczekujecie połączenia komfortu i prędkości, to rower crossowy będzie lepszym wyborem, a dodatkowo możecie wyposażyć go w błotniki i akcesoria bagażowe, co pozwoli na uprawianie rowerowej turystyki. W obu przypadkach możecie liczyć na wiele wygodnie przejechanych kilometrów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Płatna współpraca z marką MEDIA EXPERT.
d3sbdpr

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3sbdpr