Już pięciolatki bywają przywiązane do marek!

Marki i loga bywają istotne już dla pięciolatków - stwierdziła psycholog z brytyjskiego University of Leicester na łamach pisma "Childhood". Na postawy dzieci w tym zakresie wpływa podejście ich rodzin, presja rówieśników i powszechny kult celebrytów.

Już pięciolatki bywają przywiązane do marek!
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
SKOMENTUJ

Marki i loga bywają istotne już dla pięciolatków - stwierdziła psycholog z brytyjskiego University of Leicester na łamach pisma "Childhood". Na postawy dzieci w tym zakresie wpływa podejście ich rodzin, presja rówieśników i powszechny kult celebrytów. Zainteresowanie pięciolatków kulturą konsumpcji i modą nie musi oznaczać, że maluchom grozi "utrata" dzieciństwa - uważa socjolog z University of Leicester, dr Jane Pilcher.

Jak zauważa badaczka, bez wątpienia dla części maluchów marki i loga bywają szalenie ważne. Pilcher zainteresowała się wpływem mody na dzieci w wieku od lat pięciu do dwunastu. Jak przypomina, w styczniu - po tzw. raporcie Bayleya (publikacji nt. komercjalizacji i seksualizacji dzieci) na Wyspach Brytyjskich coraz częściej pojawiały się głosy, że małe dzieci zaczynają się upodabniać do nastolatków w zachowaniu i sposobie, w jaki kreują swoją tożsamość z pomocą mody.

Niepokojów związanych z wpływem mody na dzieci Pilcher nie lekceważy. Z drugiej jednak strony za mało realne uznaje oczekiwanie, że dzieci nie będą się zmieniać. "Przecież zmienia się całe społeczeństwo, coraz bardziej opanowane przez konsumpcję i kult celebrytów" - zauważa.

Badaczka jest zdania, że "dzieci pozostają dziećmi pod wieloma względami", a przed przedwczesną przemianą w nastolatki może je chronić większe zainteresowanie i interwencja rodziców.

"Należy się przyglądać, co tak naprawdę rodzice kupują swoim pociechom i jak z nimi rozmawiają przy okazji zakupów" - tłumaczy Pilcher. Nawet, jeśli rodzice kapitulują i kupią pociechom coś, czego sami nie pochwalają, to przecież mogą wyraźnie stawiać granice - np. określać, kiedy dziecko może założyć ekstrawaganckie ubranie. "Na przykład na błyszczący podkoszulek z odkrytymi ramionami można dziecku pozwalać wyłącznie z okazji bezpiecznej, pilnowanej przez dorosłych szkolnej dyskoteki i nigdzie poza nią" - sugeruje.

Pilcher i jej zespół zauważyli, że nawet małe dzieci sporo wiedzą na temat handlu i świetnie się orientują, gdzie kupić ubranie, na którym im zależy.

POLECAMY:

Stwierdzili też, że istnieje silny związek między przywiązaniem dziecka do marek a podejściem rodziny. Dwa charakterystyczne rodzaje podejścia badaczka przedstawia na przykładzie dwójki hipotetycznych dzieci - Roberta i Hayley. Robert pochodzi z rodziny, w której ceni się marki i modę od projektantów. W rozmowie na temat ubrań co chwila rzuca nazwami marek. Tymczasem Hayley wywodzi się z rodziny mniej zamożnej. Marki i loga mają dla niej znaczenie tak małe, że dziewczynka ma wręcz kłopot ze zrozumieniem, co to pojęcie w ogóle oznacza.

W kształtowaniu postaw dzieci uczestniczą nie tylko rodzice - dodaje Pilcher.
"Moda dociera do nich na różne sposoby, np. poprzez nacisk ze strony rówieśników, a zwłaszcza kolegów tej samej płci, i wraz ze sposobem pojmowania tego, co fajne" - mówi badaczka. Dzieci nie unikną też wpływu kultu celebrytów, których mogą chcieć naśladować - albo odrzucić.

Badaczka zwraca uwagę, że otaczanie się modnymi markami, a przez to - bycie "fajnym" - może sprawiać uczniom przyjemność i sprzyjać tworzeniu więzi w gronie rówieśników. Dla młodych ludzi marka ubrań jest raczej kwestią właściwego image'u, niż pokazywaniem zamożności - uważa.

I choć konsumenckie podejście generuje spore wydatki, to wiele ulubionych przez dzieci marek jest łatwo dostępnych i nie muszą one wiele kosztować - przekonuje autorka badania. Natomiast dzieci, które w takiej kulturze nie uczestniczą, mogą się czuć izolowane od rówieśników i doznawać społecznego wykluczenia. Powinni o tym wiedzieć nauczyciele, kiedy decydują o "mundurkowej polityce" swojej szkoły, jak również rodzice poddający się lub opierający dziecięcej tyranii w czasie zakupów - sugeruje Pilcher.

Badania Pilcher finansowały dwie państwowe agencje badawcze, Economic and Social Research Council oraz Arts and Humanities Research Council w ramach pięcioletniego programu badawczego "Cultures of Consumption".

(PAP/ma)

POLECAMY:

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Polskie imię powoli umiera. Rok temu nadano je tylko 7 razy
Polskie imię powoli umiera. Rok temu nadano je tylko 7 razy
Zasadź w ogrodzie. Komary nawet się nie zbliżą
Zasadź w ogrodzie. Komary nawet się nie zbliżą
Zachwyci bujnym kwiatostanem. Ostatni dzwonek na wysiew
Zachwyci bujnym kwiatostanem. Ostatni dzwonek na wysiew
Jest wnuczką Szapołowskiej. Tak reaguje na zarzuty o nepotyzm
Jest wnuczką Szapołowskiej. Tak reaguje na zarzuty o nepotyzm
Obsyp bukszpan. Ćmy nawet się nie zbliżą
Obsyp bukszpan. Ćmy nawet się nie zbliżą
Nie ustąpiła dziecku miejsca w samolocie. Tak ocenia to "superniania"
Nie ustąpiła dziecku miejsca w samolocie. Tak ocenia to "superniania"
Najlepsze mięso na rosół. Wrzuć do garnka zamiast udek
Najlepsze mięso na rosół. Wrzuć do garnka zamiast udek
Wskoczyła w "krowią" midi. Ten wzór to absolutny hit na wiosnę
Wskoczyła w "krowią" midi. Ten wzór to absolutny hit na wiosnę
Idziesz do spowiedzi po latach? Powiedz jedno ważne zdanie
Idziesz do spowiedzi po latach? Powiedz jedno ważne zdanie
Torbicka zadała szyku na gali. Klasa sama w sobie
Torbicka zadała szyku na gali. Klasa sama w sobie
Wskoczyła w najlepszy fason dla pań 50+. Sukienka Choteckiej to petarda
Wskoczyła w najlepszy fason dla pań 50+. Sukienka Choteckiej to petarda
Od lat jest w związku. Mało kto wie, kim jest jego żona
Od lat jest w związku. Mało kto wie, kim jest jego żona