Blisko ludziKopińska o TVP Kobieta. "Cukiereczek"

Kopińska o TVP Kobieta. "Cukiereczek"

Ostatnio często w naszym kraju wraca temat dotyczący praw kobiet, naszych obowiązków i niezależności. Justyna Kopińska mocno skrytykowała nowy lifestylowy kanał TVP oraz zauważyła, że stacja promuje ideał kobiety sprzed 200 lat.

Kadr ze spotu promocyjnego TVP Kobieta
Kadr ze spotu promocyjnego TVP Kobieta
Źródło zdjęć: © TVP KOBIETA, screen ze spotu reklamującego nowy kanał
Aneta Malinowska

W ostatnich miesiącach pretekstem do wielu rozmów o roli kobiety w społeczeństwie stały się protesty dotyczące zakazu aborcyjnego, a ostatnio ten temat wywołał również spot nowego kanału lifestylowego TVP.

W spocie na ekranie uśmiechnięte kobiety zajmują się pracami domowymi. Dziennikarka Justyna Kopińska zauważa, że równouprawnienie tam jeszcze nie dotarło, a proponowany przez stację ideał kobiecości to model sprzed 200 lat.

"Cukiereczek" - tak o spocie nowego kanału pisze Kopińska

.

- Mamy rok 2021. Kobiety zmieniają świat, zdobywają ośmiotysięczniki, są operatorami kamer, prezesami zarządów korporacji, prowadzą fundacje, kochają dzieci i wnuki, decydują się nie mieć potomstwa, gotują, jedzą posiłki ugotowane przez mężczyzn, piją piwo i oglądają mecze, majsterkują, są piłkarkami, doskonałymi strzelcami, żołnierkami, policjantkami, adwokatkami, podróżniczkami, premierkami - wymienia w tekście Kopińska. - W Polsce co jakiś czas jesteśmy przenoszeni do alternatywnej rzeczywistości. Ostatnio pretekstem do rozmów o rolach społecznych był spot programu TVP Kobieta, który można podsumować słowem "cukiereczek".

Dziennikarka zauważa, że w spocie uśmiechnięte kobiety, "pod czujnym okiem mężczyzny" zajmują się pracami domowymi. Jednocześnie autorka tekstu dodaje, że w czasie pandemii istotne dla kobiet sprawy spychane są na margines, jeszcze bardziej jak wcześniej.

- W czasie pandemii, ograniczania praw kobiet, ważnych rozmów o gospodarce, ekonomii i polityce, te istotne dla kobiet sprawy nie są tu nawet na drugim planie.

Dziennikarka przypomina też popularny slogan wspierający tradycyjną rolę kobiet w XIX-wiecznych Niemczech: "Kinder, Küche, Kirche" pisze Kopińska, zauważając, że to właśnie wtedy kobiety miały dbać o rodzinę, potomstwo oraz modlitwę.

- Sto lat później ten wizerunek był nadal popularny w wielu krajach. Kobiety odstępujące od wyznaczonych im ról były potępiane, uznawane za nieprzystosowane, nieprzydatne dla społeczeństwa. Komu zależy, by w XXI wieku promować ideał kobiety sprzed 200 lat? - pyta w artykule Kopińska.

"Wolność wymaga przekraczania barier"

Jednocześnie dziennikarka przypomina o zakazie aborcyjnym i fali protestów w obronie praw kobiet, które od jesieni przetoczyły się przez Polskę.

- Arabia Saudyjska ma bardziej liberalne prawo dotyczące usunięcia płodu uszkodzonego w stopniu ciężkim niż Polska. Gniew ludzi można przekuć w działanie, zabieranie głosu, aktywność polityczną, ale można też próbować go ukołysać. Tym bardziej że stereotyp dotyczący kobiet nie jest domeną prawej strony - pisze dziennikarka.

Na koniec zauważa, że schematy utrzymują bariery, a wolność wymaga ich przekraczania.

Źródło artykułu:WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (16)