Blisko ludziLidl rozdaje podpaski i tampony. Tak walczy z ubóstwem menstruacyjnym

Lidl rozdaje podpaski i tampony. Tak walczy z ubóstwem menstruacyjnym

Według danych UNICEF-u z 2015 roku 500 mln menstruujących osób nie stać na zakup odpowiedniej ilości środków higienicznych. W ostatnich latach pojawia się coraz więcej inicjatyw, mających na celu walkę z ubóstwem menstruacyjnym. Teraz do akcji wkroczył również Lidl.

Irlandzki Lidl rozdaje podpaski i tampony
Irlandzki Lidl rozdaje podpaski i tampony
Źródło zdjęć: © 123RF
oprac. KPL

Zgodnie z szacunkami z 2020 roku przytoczonymi przez Agnieszkę Lamek-Kochanowską w artykule "Chleba i podpasek! O ubóstwie menstruacyjnym" przeciętna Polka na podpaski i tampony wydaje przez całe życie ok. 20-30 tys. złotych.

Z raportu Kulczyk Foudation wynika, że co piątej Polki nie stać na zakup podstawowych środków higienicznych, które zastępowane są m.in. watą, skarpetkami i torebkami foliowymi.

Podobny problem dotyczy także innych krajów rozwiniętych – w tym Irlandii. Badanie przeprowadzone przez organizację pozarządową Plan International wykazało, że prawie 50 proc. Irlandek w wieku nastoletnim (od 12 do 19 roku życia) miała trudności z dostępem do podpasek i tamponów.

Naprzeciw postanowił wyjść im irlandzki oddział Lidla, który zainicjował akcję rozdawania środków higienicznych w ramach walki z ubóstwem menstruacyjnym. Do darmowej dystrybucji podpasek i tamponów niemiecka sieć handlowa wykorzysta aplikację mobilną.

- Z dumą informujemy, że jesteśmy pierwszym dużym detalistą na świecie, który we współpracy z Homeless Period Ireland oferuje darmowe produkty higieniczne dla osób menstruujących w sklepach na terenie całego kraju, w celu zwalczania ubóstwa menstruacyjnego – mogliśmy przeczytać na oficjalnym profilu "Lidl Ireland".

Wystarczy, że chętna osoba zarejestruje się na platformie. Wówczas otrzyma, ważny przez siedem dni kupon, który będzie mogła wymienić na jedno opakowanie podpasek lub tamponów. Co więcej, akcja nie jest jednorazowa - kupon taki będzie generowany dla niej raz w miesiącu.

Wszystkim chętnym, którzy nie posiadają smartfona, również zaproponowano rozwiązanie. Lidl wszedł bowiem we współpracę z organizacją charytatywną Simon Community, która pomoże w dystrybucji środków higienicznych.

W Polsce od 2020 roku działa fundacja Akcja Menstruacja, która prowadzi zbiórki artykułów higienicznych, a następnie rozprowadza je w szkołach średnich. W 2021 roku powstała Okresowa Koalicja zrzeszająca aktywistów oraz ekspertów zajmujących się tematem. Kolejną inicjatywą jest Różowa Skrzyneczka – jej założycielki zbierają podpaski i tampony, a następnie umieszczają je w przestrzeni publicznej w specjalnie przygotowanych w tym celu skrzynkach.

Zapraszamy na grupę FB - #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Chętnie poznamy wasze historie, podzielcie się nimi z nami i wyślijcie na adres: wszechmocna_to_ja@grupawp.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (13)