LPP stawia na ekologiczne rozwiązania
LPP, największa polska firma modowa, po raz kolejny wyznacza trendy w branży fashion. Tym razem jednak spółka wprowadza nowe standardy funkcjonowania swoich salonów i sklepów. Potentat rozpoczął właśnie wymianę oświetlenia na LED, początkowo tylko w sklepach marki Reserved, a w perspektywie – we wszystkich placówkach swoich pięciu marek. LPP chce w ten sposób zminimalizować wpływ na środowisko oraz tworzyć przyjazne i ekologiczne przestrzenie.
Przemysł energetyczny jest jednym z głównych emitentów CO₂ i innych gazów cieplarnianych do atmosfery, stąd ograniczenie konsumpcji prądu i alternatywne wobec paliw kopalnych źródła energii stało się głównym kierunkiem polityki środowiskowej UE. Wdrażane regulacje prawne prowadzą do konstrukcji maszyn i urządzeń o mniejszym zapotrzebowaniu mocy (Ecodesign) oraz wymiany już przestarzałych. Coraz częściej potrzebę redukcji zużycia energii rozumieją także unijne przedsiębiorstwa i firmy. Jedną z nich jest właśnie LPP S.A., coraz prężniej działająca na europejskich rynkach. Będąca właśnie w trakcie wdrażania nowego wizerunku części swych sklepów spółka postanowiła dołączyć do grona przedsiębiorstw bardziej przyjaznych środowisku.
Sama zmiana rodzaju źródeł światła na LED umożliwić ma zmniejszenie przez salony Reserved poziomu zużycia energii elektrycznej o 18 proc. (w stosunku do tradycyjnego oświetlenia), a mowa jest o ponad 450 placówkach w kraju i za granicą. Tylko w tym roku firma zamierza otworzyć kolejne sklepy tej marki o powierzchni liczącej łącznie ponad 50 tys. mkw., co pokazuje skalę przedsięwzięcia i doskonale uzasadnia potrzebę jego realizacji.
Oprócz sukcesywnego przejścia na energooszczędne źródła światła, LPP wdraża równocześnie system automatycznego zarządzania oświetleniem, ograniczający zużycie energii przez główne oświetlenie w godzinach po zamknięciu sklepów o 70 proc. W zamierzeniach spółki działanie to ma przynieść dalszą redukcję poboru prądu, tym razem o 15 proc.. Docelowo, system sterowania światłem oraz oświetlenie LED mają zostać zainstalowane w sklepach i salonach wszystkich marek LPP (Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay). – Planując inwestycje, zarówno na poziomie salonów, jak i naszych biur, poszukujemy rozwiązań, które będą minimalizowały nasz wpływ na środowisko. Przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności i estetyki wnętrz oczywiście. Wprowadzenie oświetlenia LED jako elementu nowego konceptu naszych salonów to kolejny krok w kierunku tworzenia przyjaznych i ekologicznych przestrzeni – mówi Olimpia Patej, dyrektor ds. inwestycji LPP S.A.
Inne branże idą o krok dalej
Rozpoczęcie projektu wymiany oświetlenia na ledowe jest novum dla branży fashion, ale wdrażane jest ono również w innych sieciach handlu detalicznego, przede wszystkim w hipermarketach. Sklepy wielkopowierzchniowe (zwłaszcza te przechowujące i sprzedające żywność) mają potężne zapotrzebowanie na energię elektryczną, wykorzystują chłodziarki, zamrażarki, ładują potrzebne w magazynach wózki widłowe. Nierzadko otwarte są całą dobę, stąd i podejmowane przez nie działania w dziedzinie oszczędności energii muszą być na większą skalę.
Oświetlenie LED: oszczędność i żywotność
Dlaczego właściwie LED? Ten rodzaj oświetlenia jest być może i najdroższy na rynku, ale zastosowany zapewnia wyjątkowo dużo korzyści. Technologia ta oparta jest o niewielki pobór mocy i pozwala na niebagatelne oszczędności, co doceniły m.in. samorządy polskich miast (Kraków, Bydgoszcz, Sieradz), wymieniając oświetlenie uliczne na LED właśnie. Inwestycja taka stosunkowo szybko się zwraca, ponieważ tego typu oświetlenie jest wyjątkowo żywotne: odporne na wstrząsy (brak ruchomych i kruchych części), po włączeniu świeci od razu intensywnym światłem, a czas pracy ma o wiele dłuższy od klasycznych i halogenowych żarówek.
- Przejście na oświetlenie LED niesie ze sobą wiele zalet, takich jak lepsza jakość światła czy mniejszy pobór energii. Nie musimy też martwić się zużyciem poszczególnych części instalacji. To dobra i długofalowa inwestycja, która dodatkowo chroni środowisko – mniej zużytej energii oznacza mniejszą emisję gazów cieplarnianych. Oprawa świateł LED jest szczególnie istotna w sklepach, na dużej powierzchni handlowej, ze względu na bardzo długi czas ich eksploatacji. Zalety światła LED zauważalne są już po pierwszej godzinie użytkowania – mówi Daniel Lechner, marketing director firmy Zumtobel Lighting GmbH – producenta oświetlenia typu LED, z którym współpracuje LPP na rynku niemieckim. W Polsce i Rosji dostawcą LED-ów jest firma Spectra.
Partnerem artykułu jest LPP