FitnessMargaryna - czy jest szkodliwa? Wartości odżywcze, rodzaje, skład

Margaryna - czy jest szkodliwa? Wartości odżywcze, rodzaje, skład

Margaryna - czy jest szkodliwa? Wartości odżywcze, rodzaje, skład
Źródło zdjęć: © Fotolia

17.10.2018 21:43, aktual.: 19.11.2018 12:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Margaryna od wielu lat stanowi popularną alternatywę dla masła, którą stosujemy do smarowania pieczywa. Jej głównymi walorami są oczywiście cena, konsystencja i smak, jednak dużo mówi się o wpływanie margaryny na nasz organizm. Jakie wartości odżywcze ma margaryna i czy faktycznie jest zdrowa?

Margaryna - informacje wstępne i rodzaje

Margaryna jest nierzadkim gościem w wielu polskich kuchniach. Pytanie o wartości odżywcze margaryny jest więc w tym przypadku całkowicie zasadne, bowiem dużo mówi się o jej niekorzystnym wpływie na nasz organizm. Faktem jest, że margaryna, w zależności od rodzaju i metody produkcji, zawiera kwasy tłuszczowe trans, które szkodzą naszemu zdrowiu i podnoszą poziom złego cholesterolu we krwi, co może prowadzić do poważnych konsekwencji dla naszego organizmu. Dużą rolę pełnią natomiast różne rodzaje margaryny, które dzielimy na dwie podstawowe grupy: miękkie i twarde.

Margaryny miękkie możemy spotkać zazwyczaj w popularnych plastikowych kubkach, ponieważ są one utwardzane metodami enzymatycznymi, a więc zawierają stosunkowo niewiele szkodliwych dla nas tłuszczy trans. Sytuacja wygląda trochę inaczej w przypadku margaryny twardej, która powstaje w procesie uwodornienia olejów, a więc zawiera automatycznie także dużo więcej tłuszczów trans. Polskie prawo niestety nie przewiduje obowiązku umieszczenia informacji o zawartości tłuszczów trans w danym produkcie, dlatego koniecznie czytajmy etykiety produktów, które wkładamy do naszego koszyka. Im mniej tłuszczów trans w pożywieniu, tym lepiej dla naszego zdrowia.

Wartości odżywcze margaryny

Czy margaryna jest zdrowa? To pytanie zadaje sobie zapewne wiele osób, dlatego warto przyjrzeć się temu, co w niej znajdziemy. Margaryna produkowana jest z tłuszczów roślinnych i coraz częściej wzbogacana korzystnymi dla naszego organizmu witaminami, takimi jak chociażby witamina A, D czy E. W niektórych margarynach znajdziemy też witaminy z grupy B, kwas foliowy, a nawet słynne kwasy tłuszczowe omega-3 czy sterole roślinne, czyli substacje, które blokują przyswajanie cholesterolu i regulują jego nadmiar.

Oprócz tego margaryna posiada w sobie wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych, które bywają skuteczną ochroną przed nowotworami, miażdżycą oraz chorobami serca. Czy to oznacza, że może ona pozytywnie wpływać na nasze zdrowie? W pewnym sensie tak, jednak warto znaleźć inne, bogatsze źródła witamin i cennych dla organizmu substancji, ponieważ ich zawartość w margarynie jest stosunkowo niewielka. Innymi słowy margaryna nie wyleczy naszych problemów zdrowotnych, jednak jest w niej dużo mniej niż w maśle nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego stanowi ona nienajgorszą alternatywę dla miłośników smarowania pieczywa.

Zalety i wady stosowania margaryny

Rozważając za i przeciw warto pamiętać, że margaryna zawiera głównie tłuszcze roślinne, co czyni ją bezpieczniejszą alternatywą dla masła, oraz znajdziemy w niej cenne dla nas witaminy. Dodatkowo będzie ona dobrą alternatywą dla osób, które chcą ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych ze względów zdrowotnych. Pamiętajmy jednak, że tłuszcze trans należy ograniczyć w naszej diecie do minimum, a osoby dbające o linię nie powinny stosować margaryny w nadmiarze, bo mimo roślinnego pochodzenia nie jest ona niskokaloryczna. Przy zakupie koniecznie sprawdzajmy skład margaryny i to na jego podstawie podejmujmy ostateczną decyzję.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także