Obowiązki dla podróżujących z dziećmi wynikające z tzw. Ustawy Kamilka
Fakt, że dzieci są bezbronne i trzeba je szczególnie chronić, jest bezdyskusyjny. Jednak co jakiś czas docierają do nas szokujące informacje, kiedy ujawnione zostaje brutalne znęcanie się na dziećmi. Od kilku lat trwały prace legislacyjne nad wzmocnieniem ochrony małoletnich, czego efektem jest tzw. Ustawa Kamilka, która weszła w życie 15 lutego 2024 roku. Od 15 sierpnia 2024 roku obiekty hotelarskie zobowiązane będą do wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich, które są zbiorem zasad i procedur stosowanych w obiekcie dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci. Z treścią Standardów obowiązujących w konkretnym hotelu podróżujący będą mogli zapoznać się na stronie www obiektu oraz na miejscu, już po przybyciu do niego.
03.07.2024 16:33
Jako branża hotelarska zawsze byliśmy wyczuleni i z troską podchodziliśmy do dzieci, które przebywały w naszych obiektach, jednak ustawa nakłada na nas nowe obowiązki, które mogą, szczególnie na początku, budzić zdziwienie osób podróżujących z dziećmi. Podczas rejestracji w hotelu, czy też innym obiekcie hotelarskim, konieczna będzie identyfikacja dziecka i jego relacji z dorosłym. Jak to będzie wyglądało w praktyce? Na pracowniku recepcji ciążyć będzie obowiązek ustalenia tożsamości dziecka i osoby dorosłej, a także ustalenie relacji pomiędzy nimi. Dlatego tak ważne jest, abyśmy podróżując z dzieckiem, mieli przy sobie dokument jego identyfikacji oraz dokument wskazujący na naszą relację z towarzyszącym nam dzieckiem. Często nasze pociechy jadą na wakacje, wycieczkę z kimś z rodziny albo innymi osobami, które nie są spokrewnione. W takim przypadku bardzo ważne, aby przed podróżą zadbać o zgodę rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem. Warto też pamiętać, że dzieckiem pozostaje każda osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
Wprowadzenie opisanej procedury służyć ma zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom zgodnie z ustawą. Dlatego też apelujemy do wszystkich, którzy podróżują z dziećmi, o zabranie ze sobą odpowiednich dokumentów, a jednocześnie o wyrozumiałość dla pracowników recepcji, którzy na podstawie przepisów chroniących osoby małoletnie będą zobowiązani do stosowania procedury rejestracji. Wszyscy pracownicy obiektów hotelarskich będą przeszkoleni z praktycznego stosowania procedur zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich, aby zminimalizować ryzyko skrzywdzenia dzieci przebywających w obiekcie hotelarskim.
Agnieszka Maszner-Paprocka, wiceprezes zarządu, dyrektor regionalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w woj. zachodniopomorskim