Trwa ładowanie...
18-11-2009 09:19

Poradnik jesienny - jak wzmocnić odporność?

Czujesz się zmęczona i senna, często jesteś przeziębiona. To sygnał, że twój układ odpornościowy jest osłabiony. Powinnaś go wzmocnić, aby jesienią i zimą zapewnił Ci skuteczną ochronę.

Share
Poradnik jesienny - jak wzmocnić odporność?Źródło: Jupiterimages
d2dy7gf

Czujesz się zmęczona i senna, często jesteś przeziębiona. To sygnał, że twój układ odpornościowy jest osłabiony. Powinnaś go wzmocnić, aby jesienią i zimą zapewnił Ci skuteczną ochronę.

Odporność to naturalna siła, która drzemie w każdym z nas. Dzięki niej organizm jest w stanie sam uporać się z atakującymi go bakteriami i wirusami. Jeśli tej siły nie ma, zarazki mnożą się ponad miarę, co objawia się kaszlem, katarem, wysoką gorączką, bólami głowy. Jesień to pora, gdy nasz organizm coraz trudniej radzi sobie z wirusami. Wpływ na to mają: brak słońca, zmiany temperatury, mniej ruchu na świeżym powietrzu, do tego dochodzi często stres i niewłaściwe odżywianie. Ale wystarczy wprowadzić do swojego życia kilka zmian, aby nie dać się infekcji, chociaż wszyscy wokół kaszlą i kichają.

Sen naprawdę pomaga
Nasze babki mówiły, że na przeziębienie najlepszy jest sen. I okazuje się, że miały dużo racji. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda potwierdzili prawdziwość hipotezy o dobroczynnym działaniu snu na naszą odporność. Gdy jesteś wypoczęta i wyspana, twój organizm łatwiej daje odpór wirusom i bakteriom. A w ciągu godziny od wstania z łóżka obowiązkowo zjedz śniadanie. Pamiętaj, że komórki układu odpornościowego podejmują walkę z drobnoustrojami tylko wtedy, gdy są regularnie odżywiane.

d2dy7gf

Wzmocnij się jedzeniem
W twojej codziennej diecie powinny znaleźć się warzywa i owoce, które są bogatym źródłem tzw. antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Te walczą z wolnymi rodnikami i jednocześnie sprzyjają naszej odporności. Twoi sprzymierzeńcy to marchew, szpinak, brokuły, pomidory, papryka (zwłaszcza czerwona), cytrusy oraz porzeczki i truskawki (także mrożone). Witamina C pobudza produkcję interferonu, substancji, która potrafi skutecznie rozprawić się z zarazkami. Musisz polubić czosnek i cebulę, które mobilizują układ odpornościowy i działają bakteriobójczo. Aby nie dać się przeziębieniu, zaleca się zjadanie jednego ząbka czosnku dziennie. Bogate w witaminy (zwłaszcza E i z grupy B) oraz minerały (np. selen, żelazo) są orzechy i ziarna. Jeśli nie chcesz niczego uronić z cennych składników, jedz orzechy i nasiona nieprzetworzone - te oczyszczone zawierają mniej witamin i błonnika. Zastąp biały cukier miodem. Ma on wiele witamin i cennych dla naszego organizmu minerałów, zawiera również substancje bakteriobójcze.

Ruch to zdrowie
To jedna z podstawowych zasad, którą powinnaś wprowadzić w życie, jeśli chcesz, aby twój organizm był silny. Spaceruj, mimo że pogoda do tego nie zachęca. Zamiast jazdy zatłoczonym tramwajem, gdzie aż roi się od zarazków, wybierz energiczny marsz. Ruch usprawnia pracę układu odpornościowego, ale aby spełnił swoje zadanie, powinniśmy ćwiczyć systematycznie. Najlepiej 3 razy dziennie po 30 minut, twoje tętno powinno osiągać wartość 130 uderzeń na minutę. Pozytywne efekty przynosi też hartowanie organizmu np. naprzemienne natryski czy brodzenie w zimnej wodzie.

Pożegnaj używki
Kawa, alkohol, papierosy na pewno nie służą twojej odporności. Trudno uwierzyć, ale po wypiciu alkoholu odporność zostaje obniżona na 24 godziny. Podobnie działają papierosy. Po wypaleniu jednego papierosa na około 20 minut dochodzi do porażenia czynności rzęsek nabłonka wyściełającego górne drogi oddechowe i spełniającego funkcje zaporowe wobec patogenów. Osoby palące paczkę dziennie są dużo bardziej narażone na inwazję wirusów i bakterii.

Wykorzystaj moc roślin
Niektóre rośliny działają na nasz układ odpornościowy niczym strażnik doskonały. Można z nich przyrządzać napary, ale można kupić też gotowe preparaty. Skuteczność systemu immunologicznego podnoszą m.in. jeżówka (echinacea), żeń-szeń, spirulina. Uodporniające działanie będą miały również kąpiele i inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych: sosnowego, tymiankowego i eukaliptusowego.

d2dy7gf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2dy7gf
d2dy7gf