FitnessStrach, nie statystyki, motywuje do używania kremu z filtrem

Strach, nie statystyki, motywuje do używania kremu z filtrem

03.07.2014 13:55, aktual.: 03.07.2014 14:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Strach przed rozwinięciem się raka skóry bardziej skłania do częstszego używania kremu z filtrem niż statystyki dotyczące tej choroby - wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Buffalo.

Strach przed rozwinięciem się raka skóry bardziej skłania do częstszego używania kremu z filtrem niż statystyki dotyczące tej choroby - wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Buffalo.

- Większość badań na temat decyzji zdrowotnych nie bierze pod uwagę wewnętrznych, emocjonalnych reakcji, które prowadzą ludzi do ryzykownych zachowań - twierdzi główny badacz, specjalista od zdrowia publicznego Marc Kiviniemi. - Nasze badanie jest o tyle istotne, że większość działań w zakresie zdrowia publicznego skupia się na szerzeniu wiedzy i informacji. A nie odnosząc się do emocji, nie wykorzystujemy w pełni potencjału".

Kiviniemi przeanalizował dane z narodowego badania przeprowadzonego przez amerykański National Cancer Institute. Niemal 1,5 tys. uczestników, nigdy niedotkniętych rakiem skóry, pytano o częstotliwość używania kremów z filtrem, a także o ocenę ryzyka i poziom niepokoju związanego z chorobą.

Częstotliwość używania kosmetyków słonecznych różniła się: 32 proc. odpowiedziało, że nigdy ich nie używa, 14 proc. zapewniło, że zawsze. Częściej używali ich lepiej wykształceni, a rzadziej - mężczyźni i uczestnicy rasy innej niż biała.

W każdym przypadku jednak obawy bardziej bezpośrednio wpływały na ludzkie zachowanie niż statystyki, a wyższy poziom niepokoju był związany z częstszym sięganiem po krem.

Badacze podkreślają, że oba czynniki - strach przed rakiem skóry i stosowna informacja - wpływają na ludzkie decyzje zdrowotne. Jednak często są one od siebie odseparowane i przeciwstawiane sobie, jako "nieracjonalne" i "racjonalne" - uważa badacz.

Tymczasem badanie wskazuje, że kliniki powinny uciekać się do emocji, zachęcając ludzi do używania kremów z filtrem. "Oprócz zapewniania informacji o ryzyku, zachęcanie ludzi, aby zastanowili się, jakie są ich odczucia względem choroby, może motywować do zachowań chroniących zdrowie" - uważa badacz.

Badanie opisano w magazynie "Journal of Behavioral Medicine".

Kiviniemi zamierza przeprowadzić dalsze badania, aby sprawdzić związek między odczuwaniem ryzyka a decyzjami w innych sytuacjach, jak kolonoskopia czy używanie prezerwatyw. (PAP)

mrt/ agt/

POLECAMY:

Źródło artykułu:PAP
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)