Sylwetka projektanta: Michael Kors
Jego torebki najpierw stają się przedmiotem pożądania, a następnie są bojkotowane przez klientki, wściekłe z powodu wystąpienia miliona podróbek. Michael Kors nieszczególnie przejmuje się krytycznymi opiniami na swój temat, nieustannie produkuje odzież i akcesoria, które budują jego modowe imperium. To Amerykanin z krwi i kości, który dług wdzięczności spłaca poprzez działalność charytatywną.
Jego torebki najpierw stają się przedmiotem pożądania, a następnie są bojkotowane przez klientki, wściekłe z powodu wystąpienia miliona podróbek. Michael Kors nieszczególnie przejmuje się krytycznymi opiniami na swój temat, nieustannie produkuje odzież i akcesoria, które budują jego modowe imperium. To Amerykanin z krwi i kości, który dług wdzięczności spłaca poprzez działalność charytatywną.
Kors urodził 9 sierpnia 1959 roku w Long Island jako Karl Anderson. Jego matka, Joan Hamburger, była modelką. Ponieważ wyszła ponownie za mąż, zmieniła swoje nazwisko na Kors. Synowi zaproponowała zmianę imienia i nazwiska, i tak narodził się Michael David Kors. Projektant dorastał w mieście Merrick, w stanie New York, a dalsze wykształcenie zdobył w liceum w Bellmore.
Kors przejawiał zainteresowanie modą od najmłodszych lat. Matka, która również dobrze znała branżę, szybko zauważyła jego talent. Michael już jako 5-latek zaprojektował suknię ślubną na drugie wesele mamy. Jako nastolatek sprzedawał swoje pierwsze projekty, a za butik służyła mu piwnica domu, którą nazwał Iron Butterfly.
W 1977 roku, dostał się na studia do Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku. Po 9 miesiącach rzucił uczelnię, ponieważ otrzymał pracę w butiku Bergdorfa Goodman na 57 ulicy. Tam otrzymał małą przestrzeń, w której mógł pokazywać i sprzedawać swoje projekty. Jego przedsiębiorczy charakter zauważył Dawn Mello, dyrektor do spraw sprzedaży, który zaprezentował kolekcję Korsa światowym kupcom.
W 1981 roku, Kors uruchomił sprzedaż swojej linii odzieżowej w domach towarowych takich jak: Bloomingdales, Bergdorf Goodman, Lord & Taylor, Neiman Marcus oraz Saks Fifth Avenue. Za główny cel postawił sobie dostarczanie klientom luksusowej odzieży i akcesoriów. Firma radziła sobie świetnie, gdy nagle w 1993 roku, ku zdziwieniu branży, ogłosił bankructwo i zawiesił działalność firmy.
Wrócił w 1997 roku z tańszą linią ubrań i podjął się współpracy z marką Celine, na stanowisku dyrektora kreatywnego. Kors nadał trochę przykurzonej marce nowoczesnego charakteru oraz uruchomił linię ready-to-wear. Dobra passa nie opuszczała go, jednak opuścił Celine jesienią 2003 roku, aby skoncentrować się na tworzeniu własnej marki. Oprócz linii damskiej, uruchomił męską, która okazała się sukcesem. Wkrótce do swojego portfolio dołączył akcesoria, obuwie, zegarki, biżuterię, okulary oraz perfumy.
Zadbał także o swoje życie osobiste i we wrześniu 2011 roku, Kors poślubił swojego wieloletniego partnera, Lance’a LePere. Panowie pracują razem już od lat 90., a Lance przebył drogę od stażysty do dyrektora kreatywnego marki.
Butiki Michaela Korsa ulokowane są w największych miastach, takich jak: Nowy Jork, Los Angeles, Chicago, Londyn, Mediolan, Paryż, Monachium, Istambul, Dubai, Seul, Tokio, Hong Kong, Shanghai oraz Rio de Janeiro.
Designer ma na swoim koncie wiele nagród przemysłu odzieżowego oraz wyróżnień związanych z działalnością charytatywną. Jest twórcą marki luksusowej, która odzwierciedla nowoczesny i dynamiczny styl życia. Sesje zdjęciowe do kampanii reklamowych są często zlokalizowane na lotnisku lub przedstawiają parę młodych i atrakcyjnych ludzi będących w podróży.
W 2013 roku, Kors został uznany za jednego z najbardziej prominentnych ludzi na świecie przez magazyn „Time”. Nowojorski „Observer” także umieścił go na liście 100 najbardziej wpływowych osób na świecie. Znalazł się również na liście najbardziej zasłużonych obywateli Nowego Jorku. W 2010 roku organizacja Council of Fashion Designers of America (CFDA) przyznała Korsowi nagrodę za wieloletnie osiągnięcia modowe, a w 2013 doceniono jego niesamowity wkład w kształtowanie branży. Kors lubi dzielić się wiedzą, dlatego przez pięć sezonów był jurorem amerykańskiej edycji programu „Project Runway”. Wystąpił także gościnnie w odcinku serialu „Gossip Girl”.
Michael Kors od zawsze był zaangażowany w działalność charytatywną i filantropijną. Od przeszło 20. lat jest ambasadorem ruchu na rzecz walki ze światowym głodem. Wspiera także nowojorską organizację „God’s Love We Deliver”, która zajmuje się dostarczaniem posiłków ludziom potrzebującym, często wykluczonym społecznie. W 2013 roku zaprojektował limitowaną serię zegarków, z których dochód został przeznaczony na program zaspokojenia światowego głodu (United Nations World Food Programme (WFP))
. Od wielu lat przeznacza znaczną część zysków ze sprzedaży na żywienie głodnych dzieci w szkołach.
Projekty Korsa chętnie noszą aktorki i celebrytki. Jego fankami są Jennifer Lopez, Rachel McAdams, Heidi Klum, Catherine Zeta-Jones oraz Michelle Obama, które często wybierają projekty Korsa na oficjalne wystąpienia i gale. O Korsie, w swoich piosenkach, śpiewa Nicki Minaj w utworze „Dance”, raper Drake wspomina jego imię w kawałku „From Time”, a raper Pusha Y rymuje o nim w piosence „Numbers on the Boards”. Być może artyści tak chętnie wyśpiewują imię projektanta, ponieważ ten twierdzi, że moda musi zawsze tak dobrze pasować do osoby noszącej ją jak ulubiona piosenka.
Justyna Majka
Absolwentka filologii angielskiej oraz zarządzania w sektorach mody. Redaktor działu moda w magazynie Fashion Post. Prowadzi bloga Fashion Promoter.