Trwa ładowanie...
d2346uw

T-shirty Dudów pod lupą Amerykanów. W tle poważne zarzuty

Telewizja CNN przygotowała materiał o potencjale mody, który ma istotny wpływ na politykę i kulturę. Dziennikarze są zaniepokojeni odzieżą z nacjonalistycznymi hasłami. W reportażu zwrócono uwagę na polska firmę "Red is Bad". W ubraniach tej firmy pokazuje się publicznie prezydent z małżonką.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
T-shirty Dudów pod lupą Amerykanów. W tle poważne zarzuty
(PAP)
d2346uw

Telewizja CNN przygotowała reportaż o firmie "Red is Bad", która produkuje ubrania z symbolami narodowymi. Na stronie marki przeczytamy: "RED IS BAD to polska marka odzieży patriotycznej dla ludzi ceniących wolność i dumnych z polskiej historii. Stawiamy na najwyższej jakości ubrania patriotyczne, wyprodukowane w Polsce". Natomiast napisy na koszulkach odwzorowują poglądy założycieli marki.

Dziennikarzom CNN nie przypadła do gustu filozofia marki. Uważają, że ubrania pomagają mobilizować skrajną prawicę. Materiał CNN został opublikowany w styczniu ubiegłego roku. Jeden z reporterów, Max Fraser, udał się do Krakowa, by porozmawiać z właścicielami marki "Red is Bad" i klientami sklepu. Nie krył zaskoczenia, gdy jedna z klientek przyznała wprost, że jej chłopak "nie lubi czarnoskórych". Inny klient tłumaczył, że jest przeciwko "islamizacji Europy".

O "Red is Bad" pisano "nacjonalistyczna marka streetwearowa". Jako przykład symbolu widniejącego na koszulkach firmy, odbieranego jako rasistowski, podano flagę Konfederacji. Uwagę twórców materiału zwróciły również inne slogany pojawiające się na ubraniach patriotycznych marek, m.in. te nawiązujące do wygnania muzułmanów Krymu "Reconquista Crimera" czy hasło "Zbyt biały dla Ciebie" zapisane w formie "2YT4U". Nie podano jednak, by właśnie "Red is Bad" wykorzystywało te konkretne hasła na swoich produktach.

d2346uw

"T-shirt to więcej niż tylko t-shirt. W ramach szerszej subkultury młodzieżowej można wzmocnić identyfikację rasistowską i nacjonalistyczną oraz mobilizować ekstremistyczne działania i przemoc" – przekonuje dziennikarz portalu CNN.W reportażu koszulka z napisem: "Mój ulubiony kolor to biały" została uznana jako wskazanie na szerzący się w Europie rasizm.

Krytyk mody, Marcin Różyc uważa, że koszulki z napisami patriotycznymi nie wiążą się z modą, uznaje to za zwykłą propagandę. Popularność marki tłumaczy strachem części społeczeństwa przed utratą dziedzictwa narodowego. Natomiast autor reportażu nawiązuje do "Wielkiego Kryzysu", kiedy o podobne rzeczy obwiniano w Europie Żydów, a teraz odium przeniesione zostało na imigrantów.

W reportażu zapytano Konrada Smuniewskiego, Rzecznika Młodzieży Wszechpolskiej, co sądzi o tych koszulkach. Odpowiedział, że przesłanie na odzieży to dobry pomysł. Można je nosić niekonieczne na co dzień, ale na manifestacjach na pewno. Natomiast dziennikarka Agata Pyzik twierdzi, że nie wszyscy rozumieją przesłanie. Traktują to natomiast jako manifestację patriotyzmu i wyrażania dumy z bycia Polski. Markę "Red is Bad" nosi m.in. prezydent Polski Andrzej Duda.

Na koniec autor reportażu dochodzi do wniosku, że przesłania marki nie są rasistowski i homofobiczne, ale odzież "Red is Bad" zyskuje popularność w takich grupach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d2346uw

Podziel się opinią

Share
d2346uw
d2346uw