Ten problem dotyka coraz więcej Polaków. Rośnie sprzedaż dermokosmetyków
Blisko 3/4 Polek codziennie używa kremu do twarzy. Poranny rytuał zajmuje im średnio od 5 do 14 minut. Branża health&beauty dynamicznie się rozwija, a coraz większą rolę odrywa w niej segment dermokosmetyków. Tylko na Allegro w ubiegłym roku sprzedano ich ok. 6,2 mln sztuk.
Polacy coraz bardziej dbają o zdrowie – wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS w 2024 r. Zdaniem ankietowanych wśród zachowań, które w największym stopniu przyczyniają się do poprawy zdrowia, są: właściwe odżywianie (50 proc. wskazań), niepalenie papierosów (27 proc.), uprawianie sportu (26 proc.) oraz regularne wizyty u lekarza (26 proc.).
Stan zdrowia poprawia również unikanie sytuacji stresowych (23 proc.) i spędzanie wolnego czasu na aktywnym wypoczynku (20 proc.). Co szósty badany wymienia abstynencję alkoholową (17 proc.), a 4 proc. regularne stosowanie kosmetyków, preparatów lub witamin (4 proc.).
Rośnie sprzedaż dermokosmetyków
Odpowiednia pielęgnacja skóry to jeden z trendów zmieniającego się stylu życia przede wszystkim Polek. Badania pokazują, że 73 proc. kobiet codziennie używa kremu do twarzy. Poranny rytuał pielęgnacyjny, zajmujący od 5 do 14 minut, to kluczowy moment dnia dla blisko 40 proc. z nich.
Branża health&beauty dynamicznie się rozwija, a coraz większą rolę odrywa w niej segment dermokosmetyków, które stanowią 7,5 proc. rynku kosmetycznego w Polsce. Korzysta z nich już co druga osoba – czytamy w raporcie PMR "Rynek dermokosmetyków w Polsce 2024". Najpopularniejszymi produktami są te do ciała i twarzy – szczególnie preparaty stworzone z myślą o skórze suchej, trądzikowej oraz atopowej.
Po dermokosmetyki klienci sięgają głównie z powodu wrażliwej skóry (47 proc.), przesuszającej się cery (39 proc.), chęci utrzymania młodego wyglądu (34 proc.) oraz ochrony przed niekorzystnym wpływem promieniowania słonecznego (31 proc.). Udział kobiet w zakupach dermokosmetyków jest zdecydowanie wyższy niż mężczyzn (63 proc. vs. 37 proc.). Warto jednak podkreślić, że świadomość w zakresie dbałości o skórę rośnie także wśród panów – o 9 proc. Mężczyźni sięgają po takie produkty jak kremy po goleniu czy szampony wzmacniające włosy.
Rosnące zainteresowanie dermokosmetykami widać również w danych sprzedażowych największego marketplace w Polsce – Allegro. W 2024 r. w tym segmencie produktów klienci kupili ok. 6,2 mln sztuk, co przełożyło się na 4,8 mln transakcji. Na platformie konsumenci znajdą szeroki wybór dermokosmetyków, które sprostają potrzebom zarówno skóry tłustej, trądzikowej, jak i tej wymagającej delikatności ze względu na nadwrażliwość czy AZS. Wśród oferowanych produktów dostępne są te od wiodących, międzynarodowych marek, takich jak Cetaphil, CeraVe, Avène czy La Roche-Posay oraz cenionych polskich firm, m.in. Pharmaceris i Basiclab Dermocosmetics.
AZS to problem cywilizacyjny
Autorzy kampanii poświęconej atopowemu zapaleniu skóry "Zrozumieć AZS" alarmują, że choroby skóry stanowią problem cywilizacyjny, a ich występowanie często związane jest ze stylem życia, stresem czy niezdrową dietą. AZS jest obecnie jednym z najpowszechniejszych przewlekłych schorzeń dermatologicznych – dotyka ok. 15-30 proc. dzieci oraz 2-10 proc. dorosłych, a 90 proc. pacjentów przyznaje, że w wyniku choroby doświadcza znaczącego pogorszenia jakości życia.
Powszechność problemu znajduje odzwierciedlenie w statystach sprzedażowych Allegro. Klienci platformy najczęściej wybierają produkty mające poradzić sobie właśnie z AZS, a także suchą skórą, trądzikiem czy przebarwieniami. Największą popularnością cieszą się dermokosmetyki do ciała, takie jak balsamy, masła i kremy oraz produkty do kąpieli. Na kolejnych miejscach plasują się produkty do twarzy, zwłaszcza kremy, dermokosmetyki do demakijażu oraz sera.
Użytkowniczki Allegro najchętniej wybierają renomowane zagraniczne marki, ale rodzime produkty też cieszą się dużym uznaniem. Co istotne, rośnie zainteresowanie męskimi liniami dermokosmetyków – panowie najczęściej kupują szampony i kuracje do włosów, a także antyperspiranty i kremy do twarzy. Z danych Allegro wynika, że męska pielęgnacja jest bardziej minimalistyczna i bazuje na kilku kluczowych produktach.
Zmienna pogoda wpływa na wzrost sprzedaży
Największe wzrosty w sprzedaży dermokosmetyków Allegro odnotowuje wiosną oraz w okresie przedświątecznym (od listopada do końca grudnia). To właśnie wtedy klienci platformy szczególnie aktywnie poszukują produktów do pielęgnacji, aby przygotować się na zmienne warunki pogodowe. Allegrowicze zamówienia najczęściej składają w niedziele, poniedziałki i we wtorki, a także podczas dużych akcji promocyjnych, m.in. comiesięcznych Allegro Days. Jeśli chodzi o pory dokonywania zakupów, to klienci platformy preferują wieczory, pomiędzy godziną 21 a 23, a także godziny poranne od 9 do 11. Średnia wartość koszyka dla dermokosmetyków wynosi na Allegro ok. 60 zł, czyli o 20 zł więcej niż w przypadku kosmetyków drogeryjnych.
Dane Allegro pokazują również, że sprzedaż dermokosmetyków różni się w zależności od miejsca zamieszkania. Najwięcej kupują mieszkańcy miast liczących do 100 tys. osób, a tuż za nimi plasują się zamieszkujący duże aglomeracje, powyżej 500 tys. Po produkty stworzone z myślą o skórze problematycznej najczęściej sięgają młode osoby w wieku od 25 do 44 lat.
Masz problem ze skórą? Szeroki wybór dermokosmetyków znajdziesz tutaj.