GwiazdyTuż przed premierą "Mefistofelesa" w Operze Krakowskiej

Tuż przed premierą "Mefistofelesa" w Operze Krakowskiej

25 września na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera „Mefistofelesa” Arrigo Boito, która zainauguruje nowy sezon 2014/2015 krakowskiej sceny.

Tuż przed premierą "Mefistofelesa" w Operze Krakowskiej
Źródło zdjęć: © Ilona Obrączka-Górska

W dniu 23 września br. w Operze Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa. Była ona poświęcona premierze spektaklu „Mefistofeles” Arrigo Boito (25.09.), który przygotowywany jest we współpracy z Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim (Trondheim Symfoniorkester) w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.

W konferencji udział wzięli realizatorzy spektaklu: Tomasz Konina (inscenizacja, reżyseria i scenografia), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Joanna Klimas (kostiumy), Zygmunt Magiera (przygotowanie chóru), Monika Myśliwiec (ruch sceniczny), odtwórcy partii Mefistofelesa Daniel Borowski i Wołodymyr Pankiv oraz Roar Leinan, dyrektor Trondheim Symfoniorkester. Konferencję poprowadził Bogusław Nowak, Dyrektor Naczelny Opery Krakowskiej.

- Opera ‘Mefistofeles’ jest dla mnie bardzo szczególnym projektem, ponieważ jest to druga moja realizacja tego tytułu. Trzynaście lat temu przygotowałem ten spektakl dla Opery Nova w Bydgoszczy. Minęło wiele lat i ponownie mam przyjemność pracować nad tą realizacją, którą dla krakowskiej publiczności przygotowałem zupełnie od nowa - powiedział Tomasz Konina.

- Jest to niezwykle wymagający utwór ze względu na obsadę. Opera A. Boito jest dziełem głęboko przemyślanym – powiedział Tomasz Tokarczyk.

- Do produkcji tego spektaklu zaangażowaliśmy extra chór. Oprócz chóru Opery Krakowskiej w przedstawieniu bierze udział chór dziecięcy. Cieszę się, że krakowski teatr otwiera się na młode osoby, które są jeszcze na początku swojej kariery – powiedział Zygmunt Magiera.

- Występowałem na wielu znakomitych scenach europejskich i amerykańskich. W Operze Krakowskiej jestem po raz pierwszy ale mogę powiedzieć, że jest to teatr na poziomie światowym. Dziękuję za ten profesjonalizm – powiedział Daniel Borowski.

- Doceniam atmosferę miejsca, życzliwość ludzi, zwłaszcza osób z pracowni krawieckich. Produkcja była bardzo trudna, mieliśmy do przygotowania niewyobrażalną ilość kostiumów. Jestem pod wrażeniem pierwszych prób. W Operze Krakowskiej, po raz pierwszy spotkałam się z takim zaangażowaniem i zapałem przy pracy. Do współpracy przy spektaklu zaprosiłam Jagę Hupało – stylistkę fryzur oraz firmę Inglot, odpowiedzialną za makijaż artystów. Musimy uczesać i wykonać make-up ponad 90 osób – zdradziła Joanna Klimas.

- Spektakl ‘Mefistofeles’ nie jest znaną operą w Norwegii, więc tym bardziej czekam na efekt pracy tych wszystkich osób, które są zaangażowane w jej przygotowanie. Mimo tego, że nasza orkiestra ma ponad 100 letnią tradycję, to niestety nasze doświadczenie w wystawianiu oper jest nieduże – dopiero od 9 lat zajmujemy się realizacją oper. Cieszę się, że naszym partnerem jest Opera Krakowska i że nasze instytucje wspólnie realizują to dzieło – powiedział* Roar Leinan*.

25 września br. na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera „Mefistofelesa” Arrigo Boito, która zainauguruje nowy sezon 2014/2015 krakowskiej sceny.

Przedstawienie wyreżyserował Tomasz Konina, znany z realizacji operowych w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk, chór przygotował Zygmunt Magiera, a kostiumy zaprojektowała ceniona kreatorka mody Joanna Klimas. Za stylizację fryzur artystów odpowiedzialna jest pracownia Jagi Hupało, a za makijaż polska firma kosmetyczna Inglot.

Spektakl przygotowywany jest we współpracy z Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim (Trondheim Symfoniorkester) w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.
Przedsięwzięcie obejmowało organizację konkursu wokalnego, do którego zgłosiły się 102 osoby. Po dokonaniu wstępnej selekcji, do udziału w przesłuchaniach zaproszono 32 solistów. Organizatorzy ogłosili także konkurs na koncepcję inscenizacji przedstawienia. Otrzymali łącznie 19 eksplikacji i dokumentacji reżysersko-scenograficznych.

Próby do opery Arrigo Boito poprzedzone były warsztatami dla uczestników konkursu wokalnego oraz solistów uczestniczących w spektaklu. Odbyły się w dniach 13-23 lipca 2014 r. pod kierunkiem prof. dr Ryszarda Karczykowskiego, w dworze w Tomaszowicach.

W ramach projektu zostaną zaprezentowane cztery spektakle w Krakowie (wrzesień 2014) oraz cztery w Trondheim (czerwiec 2015). Towarzyszyć im będą wystawy dotyczące przedsięwzięcia i działalności obu instytucji. Przedstawienia w Krakowie będą realizowane z udziałem zespołu Opery Krakowskiej. W Norwegii z solistami wystąpią muzycy Trondheim Symphony Orchestra.

Zostanie także przygotowany reportaż z wykonania projektu, który będzie stanowił jego element edukacyjno-promocyjny.

Opera Krakowska i Trondheim Symphony Orchestra współpracują od 2012 roku. W minionym roku (marzec 2013) podjęły się wspólnego wystawienia na norweskiej scenie „Don Giovanniego” W. A. Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego. W czterech spektaklach wystąpili soliści, chór i balet Opery Krakowskiej oraz orkiestra z Trondheim pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

„Mefistofeles” to jedna z licznych prób przeniesienia „Fausta” Goethego do opery. Autor muzyki i libretta w jednej osobie, zachował zasadnicze wątki dzieła wielkiego Weimarczyka: prolog w niebie z zakładem Mefistofelesa o duszę Fausta, historię uwiedzenia Małgorzaty i jej śmierci, Noc Sabatu i miraż Pięknej Heleny, w końcu śmierć Fausta, wypowiadającego decydujące zdanie na temat szczęścia.

W przedstawieniu Opery Krakowskiej będzie to historia człowieka rozdartego między pragnieniem świętości a codziennością, operowy fresk wiodący od modlitwy i rozmowy z Bogiem po obrazy piekła. Opera łączy przejmującą opowieść o miłości z efektownymi scenami chóralnymi.

W spektaklu bierze udział 100 - osobowy chór (w tym 32-osobowy chór dziecięcy), w obsadzie śpiewacy krakowscy, polscy i zagraniczni.

REALIZATORZY
Inscenizacja, reżyseria i scenografia: Tomasz Konina
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Kostiumy: Joanna Klimas
Ruch sceniczny: Monika Myśliwiec
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec

OBSADA
Mefistofeles: Daniel Borowski, Wołodymyr Pankiv, Tomasz Raff
Faust: Vasyl Grokholskyi, Daniel Magdal, Zurab Zurabishvili
Małgorzata: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Anna Wierzbicka
Marta: Agnieszka Cząstka, Maria Stattin

Wagner, Nereusz: Paweł Brożek, Krzysztof Kozarek
Helena: Marta Abako, Elodie Hache, Elisabeth Teige
Pantalis: Wanda Franek

Premiera: 25 września 2014

Kolejne spektakle: 26, 28 i 30 września 2014

Polsko-norweski projekt jest kontynuacją współpracy, którą zapoczątkowało wspólne przedstawienie „Don Giovanniego” W. A. Mozarta w międzynarodowej obsadzie z udziałem chóru i baletu Opery Krakowskiej wraz z orkiestrą z Trondheim pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka (marzec 2013).

Wystawa „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”

Jako projekt towarzyszący premierze opery „Mefistofeles” Arrigo Boito na Antresoli Opery Krakowskiej powstała wystawa prezentująca współpracę Opery Krakowskiej oraz Trondheim Symfoniorkester pt. „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.

Wystawa prezentuje obie instytucje oraz kolejne etapy ich współpracy: spektakl „Don Giovanni” w reżyserii Michała Znanieckiego, którego wspólna realizacja zapoczątkowała współpracę instytucji (marzec 2013), premierę „Carmen”, zrealizowaną w marcu 2014 roku w Trondheim przez współpracującego z Operą Krakowską Michała Znanieckiego, a także realizację projektu związanego z premierą „Mefistofelesa” Arrigo Boito: konkurs wokalny i na inscenizację, przesłuchania, warsztaty mistrzowskie w Tomaszowicach oraz rozpoczęte w sierpniu br. przygotowania do premiery.

Wystawa prezentowana będzie także w Trondheim w czerwcu 2015 roku podczas norweskiej premiery „Mefistofelesa”. Autorką aranżacji wystawy jest Ilona Obrączka-Górska, a projekty graficzne wykonał Bartosz Giżycki.

Projekt „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim” realizowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w ramach Programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego”.

Źródło artykułu:Informacja prasowa

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)