GwiazdyTuż przed premierą "Mefistofelesa" w Operze Krakowskiej

Tuż przed premierą "Mefistofelesa" w Operze Krakowskiej

Tuż przed premierą "Mefistofelesa" w Operze Krakowskiej
Źródło zdjęć: © Ilona Obrączka-Górska

24.09.2014 12:53, aktual.: 24.09.2014 13:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

25 września na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera „Mefistofelesa” Arrigo Boito, która zainauguruje nowy sezon 2014/2015 krakowskiej sceny.

W dniu 23 września br. w Operze Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa. Była ona poświęcona premierze spektaklu „Mefistofeles” Arrigo Boito (25.09.), który przygotowywany jest we współpracy z Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim (Trondheim Symfoniorkester) w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.

W konferencji udział wzięli realizatorzy spektaklu: Tomasz Konina (inscenizacja, reżyseria i scenografia), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Joanna Klimas (kostiumy), Zygmunt Magiera (przygotowanie chóru), Monika Myśliwiec (ruch sceniczny), odtwórcy partii Mefistofelesa Daniel Borowski i Wołodymyr Pankiv oraz Roar Leinan, dyrektor Trondheim Symfoniorkester. Konferencję poprowadził Bogusław Nowak, Dyrektor Naczelny Opery Krakowskiej.

- Opera ‘Mefistofeles’ jest dla mnie bardzo szczególnym projektem, ponieważ jest to druga moja realizacja tego tytułu. Trzynaście lat temu przygotowałem ten spektakl dla Opery Nova w Bydgoszczy. Minęło wiele lat i ponownie mam przyjemność pracować nad tą realizacją, którą dla krakowskiej publiczności przygotowałem zupełnie od nowa - powiedział Tomasz Konina.

- Jest to niezwykle wymagający utwór ze względu na obsadę. Opera A. Boito jest dziełem głęboko przemyślanym – powiedział Tomasz Tokarczyk.

- Do produkcji tego spektaklu zaangażowaliśmy extra chór. Oprócz chóru Opery Krakowskiej w przedstawieniu bierze udział chór dziecięcy. Cieszę się, że krakowski teatr otwiera się na młode osoby, które są jeszcze na początku swojej kariery – powiedział Zygmunt Magiera.

- Występowałem na wielu znakomitych scenach europejskich i amerykańskich. W Operze Krakowskiej jestem po raz pierwszy ale mogę powiedzieć, że jest to teatr na poziomie światowym. Dziękuję za ten profesjonalizm – powiedział Daniel Borowski.

- Doceniam atmosferę miejsca, życzliwość ludzi, zwłaszcza osób z pracowni krawieckich. Produkcja była bardzo trudna, mieliśmy do przygotowania niewyobrażalną ilość kostiumów. Jestem pod wrażeniem pierwszych prób. W Operze Krakowskiej, po raz pierwszy spotkałam się z takim zaangażowaniem i zapałem przy pracy. Do współpracy przy spektaklu zaprosiłam Jagę Hupało – stylistkę fryzur oraz firmę Inglot, odpowiedzialną za makijaż artystów. Musimy uczesać i wykonać make-up ponad 90 osób – zdradziła Joanna Klimas.

- Spektakl ‘Mefistofeles’ nie jest znaną operą w Norwegii, więc tym bardziej czekam na efekt pracy tych wszystkich osób, które są zaangażowane w jej przygotowanie. Mimo tego, że nasza orkiestra ma ponad 100 letnią tradycję, to niestety nasze doświadczenie w wystawianiu oper jest nieduże – dopiero od 9 lat zajmujemy się realizacją oper. Cieszę się, że naszym partnerem jest Opera Krakowska i że nasze instytucje wspólnie realizują to dzieło – powiedział* Roar Leinan*.

25 września br. na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera „Mefistofelesa” Arrigo Boito, która zainauguruje nowy sezon 2014/2015 krakowskiej sceny.

Przedstawienie wyreżyserował Tomasz Konina, znany z realizacji operowych w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk, chór przygotował Zygmunt Magiera, a kostiumy zaprojektowała ceniona kreatorka mody Joanna Klimas. Za stylizację fryzur artystów odpowiedzialna jest pracownia Jagi Hupało, a za makijaż polska firma kosmetyczna Inglot.

Spektakl przygotowywany jest we współpracy z Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim (Trondheim Symfoniorkester) w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.
Przedsięwzięcie obejmowało organizację konkursu wokalnego, do którego zgłosiły się 102 osoby. Po dokonaniu wstępnej selekcji, do udziału w przesłuchaniach zaproszono 32 solistów. Organizatorzy ogłosili także konkurs na koncepcję inscenizacji przedstawienia. Otrzymali łącznie 19 eksplikacji i dokumentacji reżysersko-scenograficznych.

Próby do opery Arrigo Boito poprzedzone były warsztatami dla uczestników konkursu wokalnego oraz solistów uczestniczących w spektaklu. Odbyły się w dniach 13-23 lipca 2014 r. pod kierunkiem prof. dr Ryszarda Karczykowskiego, w dworze w Tomaszowicach.

W ramach projektu zostaną zaprezentowane cztery spektakle w Krakowie (wrzesień 2014) oraz cztery w Trondheim (czerwiec 2015). Towarzyszyć im będą wystawy dotyczące przedsięwzięcia i działalności obu instytucji. Przedstawienia w Krakowie będą realizowane z udziałem zespołu Opery Krakowskiej. W Norwegii z solistami wystąpią muzycy Trondheim Symphony Orchestra.

Zostanie także przygotowany reportaż z wykonania projektu, który będzie stanowił jego element edukacyjno-promocyjny.

Opera Krakowska i Trondheim Symphony Orchestra współpracują od 2012 roku. W minionym roku (marzec 2013) podjęły się wspólnego wystawienia na norweskiej scenie „Don Giovanniego” W. A. Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego. W czterech spektaklach wystąpili soliści, chór i balet Opery Krakowskiej oraz orkiestra z Trondheim pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

„Mefistofeles” to jedna z licznych prób przeniesienia „Fausta” Goethego do opery. Autor muzyki i libretta w jednej osobie, zachował zasadnicze wątki dzieła wielkiego Weimarczyka: prolog w niebie z zakładem Mefistofelesa o duszę Fausta, historię uwiedzenia Małgorzaty i jej śmierci, Noc Sabatu i miraż Pięknej Heleny, w końcu śmierć Fausta, wypowiadającego decydujące zdanie na temat szczęścia.

W przedstawieniu Opery Krakowskiej będzie to historia człowieka rozdartego między pragnieniem świętości a codziennością, operowy fresk wiodący od modlitwy i rozmowy z Bogiem po obrazy piekła. Opera łączy przejmującą opowieść o miłości z efektownymi scenami chóralnymi.

W spektaklu bierze udział 100 - osobowy chór (w tym 32-osobowy chór dziecięcy), w obsadzie śpiewacy krakowscy, polscy i zagraniczni.

REALIZATORZY
Inscenizacja, reżyseria i scenografia: Tomasz Konina
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Kostiumy: Joanna Klimas
Ruch sceniczny: Monika Myśliwiec
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec

OBSADA
Mefistofeles: Daniel Borowski, Wołodymyr Pankiv, Tomasz Raff
Faust: Vasyl Grokholskyi, Daniel Magdal, Zurab Zurabishvili
Małgorzata: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Anna Wierzbicka
Marta: Agnieszka Cząstka, Maria Stattin

Wagner, Nereusz: Paweł Brożek, Krzysztof Kozarek
Helena: Marta Abako, Elodie Hache, Elisabeth Teige
Pantalis: Wanda Franek

Premiera: 25 września 2014

Kolejne spektakle: 26, 28 i 30 września 2014

Polsko-norweski projekt jest kontynuacją współpracy, którą zapoczątkowało wspólne przedstawienie „Don Giovanniego” W. A. Mozarta w międzynarodowej obsadzie z udziałem chóru i baletu Opery Krakowskiej wraz z orkiestrą z Trondheim pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka (marzec 2013).

Wystawa „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”

Jako projekt towarzyszący premierze opery „Mefistofeles” Arrigo Boito na Antresoli Opery Krakowskiej powstała wystawa prezentująca współpracę Opery Krakowskiej oraz Trondheim Symfoniorkester pt. „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”.

Wystawa prezentuje obie instytucje oraz kolejne etapy ich współpracy: spektakl „Don Giovanni” w reżyserii Michała Znanieckiego, którego wspólna realizacja zapoczątkowała współpracę instytucji (marzec 2013), premierę „Carmen”, zrealizowaną w marcu 2014 roku w Trondheim przez współpracującego z Operą Krakowską Michała Znanieckiego, a także realizację projektu związanego z premierą „Mefistofelesa” Arrigo Boito: konkurs wokalny i na inscenizację, przesłuchania, warsztaty mistrzowskie w Tomaszowicach oraz rozpoczęte w sierpniu br. przygotowania do premiery.

Wystawa prezentowana będzie także w Trondheim w czerwcu 2015 roku podczas norweskiej premiery „Mefistofelesa”. Autorką aranżacji wystawy jest Ilona Obrączka-Górska, a projekty graficzne wykonał Bartosz Giżycki.

Projekt „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim” realizowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w ramach Programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego”.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także