Zagadka matematyczna. Wielu popełnia błąd w tym samym miejscu

Internauci głowią się nad wynikiem działania z podręcznika dla czwartej klasy szkoły podstawowej. Wielu dorosłych zapomina o prawidłowej kolejności wykonywania zadań, co skutkuje błędną odpowiedzią. Sprawdź, czy sobie poradzisz.

Jaki jest prawidłowy wynik tego działania?
Jaki jest prawidłowy wynik tego działania?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

01.06.2023 | aktual.: 01.06.2023 12:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 2010 roku matematyka powróciła na listę obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Nie wszyscy jednak radzą sobie z tym egzaminem. Za pierwszym razem nie zdaje jej co roku nawet 20 procent absolwentów szkoły średniej. Dlatego wciąż warto ćwiczyć liczenie.

Jedno działanie, dwie odpowiedzi. Spierają się o wynik

Z pomocą przychodzą popularne internetowe zagadki. O jednej z nich jest ostatnio wyjątkowo głośno, bo uczestnicy zabawy spierają się o prawidłowy wynik. Zadanie z czwartej klasy szkoły podstawowej dla wielu okazuje się wyzwaniem nie do przeskoczenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ile to jest 6:2(1+2)? Wśród udzielonych przez internautów odpowiedzi dominują dwa wyniki - 1 oraz 9. Jeden z nich rzeczywiście jest prawidłowy. Drugi wynika z drobnego przeoczenia.

Jedyna prawidłowa kolejność wykonywania działań w tym przypadku to najpierw dodawanie w nawiasie - (1+2)=3. Kolejne jest dzielenie - 6:2=3. Na koniec należy pomnożyć ze sobą obydwa wyniki, czyli 3x3=9. Żadne inne rozwiązanie nie jest możliwe, choć wielu popełnia prosty błąd.

Nawias, którego nie ma. To dlatego wynik jest błędny

Skąd niektórym wychodzi 1? Błędnie mnożą 2 przez wynik dodawania w nawiasie, czyli 2x3=6, a następnie 6:6=1. To byłoby prawidłowe rozwiązanie pod jednym warunkiem - działanie musiałoby mieć jeszcze jeden nawias - 6:[2(1+2)].

Przy tej okazji warto przypomnieć prawidłową kolejność wykonywania działań. Najpierw zawsze wykonujemy działania w nawiasach. Później mnożenie lub dzielenie. Na samym końcu dodajemy lub odejmujemy. Z pomocą przychodzą inne przykłady.

Zapraszamy na grupę FB - #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was! Chętnie poznamy wasze historie, podzielcie się nimi z nami i wyślijcie na adres: wszechmocna_to_ja@grupawp.pl

Komentarze (585)