Chanel No 5 - klasyka zapachów
Było już o Coco Chanel, ale czas świąt to czas zapachów. Nie tylko tych związanych ze świętami, kojarzonych z cynamonem, wanilią, pomarańczą. Zapachy mogą wywoływać miłe skojarzenia, pobudzać lub szokować, mogą być kontrowersyjne, jak zapach krwi, opon. Najsłynniejszym zapachem są Chanel No 5, wprowadzone na rynek przez Coco Chanel, wynalezione przez Ernesta Beaux.
15.01.2013 | aktual.: 16.01.2013 12:43
Było już o Coco Chanel, ale czas świąt to czas zapachów. Nie tylko tych związanych ze świętami, kojarzonych z cynamonem, wanilią, pomarańczą. Zapachy mogą wywoływać miłe skojarzenia, pobudzać lub szokować, mogą być kontrowersyjne, jak zapach krwi, opon. Najsłynniejszym zapachem są Chanel No 5, wprowadzone na rynek przez Coco Chanel, wynalezione przez Ernesta Beaux.
Zaprezentowane po raz pierwszy w 1921, do dziś są jednym z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się perfum na świecie, po te perfumy ustawiali się w okupowanym Paryżu żołnierze niemieccy, a potem amerykańscy. Nazwa podobno pochodzi od numeru próby, inni uważają, że 5 jest szczęśliwą liczną. Projekt flakonu charakteryzuje nowoczesna stylistyka, jest on praktycznie taki sam od prawie 90 lat, delikatnie modyfikowany, przystosowany do nowych czasów. Flakon Chanel No5 uwiecznił sam Andy Warhol w cyklu grafik.
Najlepszą reklamą perfum stały się słowa wypowiedziane przez Marylin Monroe – że idąc do łóżka nie zakłada na siebie nic innego, poza ich zapachem.... Mimo upływu wielu lat od wypowiedzenia tych słów, Marylin Monroe pojawi się najnowszej reklamie Chanel, kampania "Forever Marilyn And No. 5" zastąpi tę z udziałem Brada Piita. Spot reklamowy wykorzystuje niepublikowane wcześniej fotografie aktorki, trzymającej flakon perfum oraz pozującej nago w pościeli, z widoczną buteleczką Chanel No. 5 na szafce nocnej. Krótki filmik ukazuje kolejne etapy "romansu" gwiazdy z zapachem Chanel, począwszy od okładki i wywiadu w magazynie "Life" w kwietniu 1952 r., w którym Marilyn opowiada o "zakładaniu" perfum do łóżka. Prawdziwą sensacją jest wypowiedź pięknej aktorki, publikowana po raz pierwszy w wersji audio.
Od kilku miesięcy obecna jest w mediach najnowsza reklama Chanel No 5, której twarzą pierwszy raz w historii marki został mężczyzna - sam Brad Pitt. Spot z gwiazdorem Hollywood w roli głównej nie spotkał się z aprobatą konsumentów i szybko stał się obiektem drwin. Chanel uwielbiała od początku gwiazdy w reklamach. Sama obawiała się wprowadzenia zapachu, została namówiona przez swoją przyjaciółkę Misię Godebską, więc na początku rozpylała je w swoim butiku, żeby pobudzić kobiety do zainteresowania, a potem obdarowywała klientki intrygującymi flakonikami. Myśląc o nowym zapachu miała jeden cel, aby firmowane przez nią perfumy - pierwszy w historii perfum pod szyldem domu mody - pozostawiły wszystkie dotychczas wymyślone na drugim planie. Jacques Polge, twórca zapachów Chanel, upatruje ponadczasowości Chanel N°5 w ich wyjątkowej właściwości dopasowywania się do każdej kobiety.
Pierwsze grafiki i reklamy legendarnego zapachu Chanel powstały w tym samym roku, co pierwsza edycja perfum, czyli 1921. Autorem rysunku jest znany rysownik Sem. Flakon zachwycał prostą, minimalistyczną formą. W 1937 roku pojawiła się jedna z pierwszych reklam w prasie, w magazynie Harper's Bazaar a twarzą zapachu była sama Coco Chanel.
Pierwszą gwiazdą, która stała się ambasadorką i pojawiła się w reklamach, była amerykańska modelka i aktorka Suzy Parker, która reklamowała wszystkie produkty paryskiego domu mody. W 1966 roku nową twarzą serii kosmetyków Chanel No 5 została ikona stylu lat 70. Ali MacGraw, odtwórczyni kultowej roli Jennifer Cavalleri w filmie "Love Story". Autorem zdjęć był Jerome Ducrot. Na początku lat siedemdziesiątych w magazynach pojawiła się kampania, której autorem był jeden z najlepszych modowych fotografów, Helmut Newton. Kampania ta zwraca uwagę, gdyż w dużym stopniu odbiega od charakterystycznej estetyki zdjęć niemieckiego fotografa. Do udziału w kampanii zaproszono Jean Shrimpton, modelkę, uważaną przez wielu za pierwszą supermodelkę. W następnych latach paryski dom mody postawił na rodzimą gwiazdę. Przez następne 7 lat ambasadorką zapachu Chanel No 5 była aktorka Catherine Deneuve. W tym czasie pojawiać zaczęły się również pierwsze telewizyjne reklamy, reżyserowane między innymi przez Ridleya Scotta i Helmuta
Newtona.
W połowie lat 80. w roli ambasadorki Chanel zadebiutowała Carole Bouquet, francuska aktorka, jedna z dziewczyn James Bonda. Bouquet pozostała twarzą Chanel do 1997 roku a autorami zdjęć kampanii byli między innymi Patrick Demarchelier i Dominique Issermann. Pod koniec lat 90. w kampaniach Chanel zaczęły pojawiać się również modelki z wybiegów a pośród nich między innymi Estella Warren, która reprezentowała Chanel No 5 przez dwa sezony. W tym czasie powstała właśnie kampania reklamowa, której twórcą jest popularny francuski reżyser Luc Besson a Warren wciela się w postać baśniowego Czerwonego Kapturka. Zdjęcia wykonał Jean Paul Goude. Nicole Kidman u szczytu swojej popularności została wybrana na gwiazdę kampanii Chanel. Po wielkim sukcesie filmu "Moulin Rouge" duet Nicole Kidman i Baz Luhrmann stworzyli niezwykle piękną i tajemniczą serię zdjęć oraz reklamę telewizyjną. W 2009 roku Nicole Kidman zastąpiła inna zdobywczyni Oskara, francuska aktorka Audrey Tautou (reż Jean-Pierre Jeunetem).
Klasyka zapachu, klasyka elegancji. Moda zamknięta w szklany flakon.
Łukasz Jemioł - projektant mody, absolwent ASP w Łodzi, Wydział Tkaniny i Ubioru. Laureat głównych nagród najważniejszych konkursów dla projektantów - Złota Nitka, Oskary Fashion de Lux pret-a-porter, Moda Folk, dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie sztuki i mody.