WAŻNE
TERAZ

Prezydent wetuje kolejną ustawę. "Przepisy zagrażają wolnościom Polaków"

Chude kobiety w reklamie mogą zniechęcać konsumentki

Ich uroda i nienaganne kształty mają wydobyć największe zalety produktów. Na ich twarzach tusze do rzęs, cienie do powiek czy pomadki zawsze wyglądają doskonale. Znane aktorki, piosenkarki i modelki wielu producentom, promującym swoje produkty, wydają się niezawodną receptą na sukces sprzedażowy. Naukowcy z Warwick Business School w Wielkiej Brytanii twierdzą jednak, że występujące w reklamach szczupłe, piękne kobiety mogą zniechęcić konsumentki do ich zakupu.

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF

Ich uroda i nienaganne kształty mają wydobyć największe zalety produktów. Na ich twarzach tusze do rzęs, cienie do powiek czy pomadki zawsze wyglądają doskonale. Znane aktorki, piosenkarki i modelki wielu producentom, promującym swoje produkty, wydają się niezawodną receptą na sukces sprzedażowy. Naukowcy z Warwick Business School w Wielkiej Brytanii twierdzą jednak, że występujące w reklamach szczupłe, piękne kobiety mogą zniechęcić konsumentki do ich zakupu.

Wcześniej uważano, że wyeksponowanie w telewizji czy Internecie nietuzinkowej urody i ładnej figury sprawia, że oglądające reklamę panie uwierzą, że dany produkt zbliży je do osiągnięcia tego ideału. Angielscy badacze przekonują jednak, że dzieje się wręcz przeciwnie. Spoty reklamowe, w których gwiazdy lansowane są zbyt mocno (na przykład poprzez dużą liczbę bliskich ujęć), uruchamiają w kobietach uczucie pogardy i lekceważenia. To mechanizm obronny, dzięki któremu nie tracą akceptacji dla własnego wyglądu.

Jedna z badaczek, dr Tamara Ansons, twierdzi jednak, że takiego efektu nie powodują reklamy, w których pojawiające się celebrytki odgrywają nieco mniejszą rolę. W takich przypadkach reakcja konsumentek jest pozytywna. – Aby efektywnie wykorzystywać idealny wizerunek w komunikacji marketingowej, powinien być przedstawiony subtelnie – mówi dr Ansons. Specjalistka dodaje, że w skutecznej reklamie kluczem nie jest samo wystąpienie w niej gwiazdy czy modelki, lecz również sposób, w jaki zostanie ukazana.

Kiedy grające w spocie reklamowym modelki nie są nadmiernie wyeksponowane, kobiety podświadomie zaczynają się do nich porównywać, co prowadzi w większości przypadków do tego, że spada ich samoocena. To jednak, zdaniem naukowców, powoduje, że sprzedaż danego produktu rośnie.

Jeśli natomiast ideał kobiety w reklamie zaprezentowany jest w sposób zbyt jaskrawy, u konsumentek uruchamia się świadomy proces, w którym porównują się do danej modelki i włączają mechanizmy obronne (a to prowadzi do spadku zainteresowania marką).

Uczestniczkom badania, przeprowadzonego przez Warwick Business School, pokazano różne strony z czasopism, zawierające reklamy, spośród których jedna dotyczyła wódki. Tu możliwe były trzy warianty. Pierwsza grupa dostała zdjęcia, na których nie pojawiała się atrakcyjna modelka, druga – takie reklamy, w których na jednej stronie było zdjęcie wódki, a na sąsiedniej – modelki w bikini, ostatnia grupa przyglądała się natomiast reklamie, w której piękna kobieta znajdowała się tuż obok wódki.

Jak się okazało, najbardziej przychylnie zareagowały panie z drugiej grupy, czyli z tej, której pokazano zdjęcie butelki trunku i kobiety w bikini na korespondujących stronach czasopisma. - Atrakcyjne modelki i celebrytki są bezustannie wykorzystywane w reklamach, a wcześniejsze badania pokazywały różne reakcje [konsumentów – uzup. red.], część uznawała efekty za pozytywne, pozostałe – za negatywne – mówi dr Tamara Ansons. – Nam zależało, by dowiedzieć się, dlaczego tak jest. Odkryliśmy, że postrzeganie siebie przez kobiety i ocena danego produktu zależą od stopnia uwagi, jaką poświęcają ideałowi kobiety, prezentowanemu w reklamie.

Przekonanie, że panie o nieskazitelnej urodzie skuteczniej sprzedają produkty sprawdza się więc – w myśl odkrycia brytyjskich naukowców – tylko wówczas, gdy wykorzystany w reklamach wizerunek nie jest przytłaczający. Jeśli ich obecność zaakcentowana jest subtelnie, producenci mogą liczyć na bardziej entuzjastyczną reakcję konsumentek.

Na podst. Dailymail.co.uk Izabela O’Sullivan (ios/mtr), kobieta.wp.pl

POLECAMY:

Wybrane dla Ciebie
Postawiła na odważną stylizację. Sylwia Gliwa cała w czerni
Postawiła na odważną stylizację. Sylwia Gliwa cała w czerni
Chłopiec zostawił list w parafii. Przekazał pieniądze z komunii
Chłopiec zostawił list w parafii. Przekazał pieniądze z komunii
Jest już po operacji. Zabrała głos
Jest już po operacji. Zabrała głos
Mało kto wie, że to przemoc. "Nie odzywa się przez tydzień"
Mało kto wie, że to przemoc. "Nie odzywa się przez tydzień"
Imię ma tylko jedną literę. Noszą je tylko dwie Polki
Imię ma tylko jedną literę. Noszą je tylko dwie Polki
Pochodzenie szlacheckie czy chłopskie? Możesz to sprawdzić
Pochodzenie szlacheckie czy chłopskie? Możesz to sprawdzić
Zmarł Nikodem Marecki. Tak pożegnała go ekipa serialu
Zmarł Nikodem Marecki. Tak pożegnała go ekipa serialu
Spytali ją o ślub. Oto jak odpowiedziała
Spytali ją o ślub. Oto jak odpowiedziała
12-latka zostawiła setki sygnałów. Ekspertka apeluje do rodziców
12-latka zostawiła setki sygnałów. Ekspertka apeluje do rodziców
Kot wyleguje się na grzejniku? Jednoznaczny komunikat
Kot wyleguje się na grzejniku? Jednoznaczny komunikat
Ostatni dzwonek. W święta roślina się odwdzięczy
Ostatni dzwonek. W święta roślina się odwdzięczy
Krawczyk ze wzruszeniem o Poznakowskim. "Do końca był dzielny"
Krawczyk ze wzruszeniem o Poznakowskim. "Do końca był dzielny"
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟