Cukry – podział i wpływ na organizm

Cukry czyli popularne węglowodany są dla organizmu głównym źródłem energii. Za przynoszące najwięcej korzyści uważa się węglowodany złożone, które znajdują się w składzie m.in. produktów zbożowych pełnego przemiału.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Cukry odpowiednio zbilansowane w jadłospisie mogą przynieść organizmowi wiele korzyści.
Cukry odpowiednio zbilansowane w jadłospisie mogą przynieść organizmowi wiele korzyści. (123RF)
WP

Cukry i ich rola w organizmie

Cukry to najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu, przy czym 1 gram węglowodanów zawiera 4 kcal. Ponadto cukry dzielą się na węglowodany złożone, które znajdują się m.in. w kaszach lub pieczywie i węglowodany proste obecne w popularnych słodyczach i pieczywie cukierniczym. Uważa się, że prawidłowo zbilansowana dieta powinna zawierać ok. 40 – 55% cukrów oraz że ich ilość powinna przekraczać 10% dziennego zapotrzebowania na energię. Należy mieć również świadomość, że dostarczone do organizmu węglowodany wchłaniane są do mięśni pod postacią glukozy oraz utleniają się w wodę i węgiel, które przetworzone zostają przez organizm na energię. Oprócz tego cukry spełniają inne, ważne funkcje biologiczne m.in. utleniają kwasy tłuszczowe. Znajdują się także w strukturze organów w tym w nerkach (w postaci glikogenu), krwi (w postaci glukozy) oraz mięśniach i w wątrobie.

Cukry – hormon insuliny

Cukrem jest również insulina będąca ważnym hormonem, który wytwarzany jest przez trzustkę, a jej zadaniem w organizmie jest zmniejszenie poziomu glukozy oraz transport do komórek i przetworzenie na energię. Z tego powodu należy pamiętać, że nadmiar cukrów w jadłospisie, szczególnie tych zawartych w syropie glukozowo-fruktozowym oraz słodyczach (sacharoza) sprawia, że: częściej odczuwamy głód, mając apetyt na słodycze, nasz organizm spala większą ilość fruktozy oraz zwiększa się poziom glukozy we krwi. Ponadto następuje znaczny przyrost masy ciała i przetworzenie cukrów w tłuszcze oraz intensywniejsze wytwarzanie insuliny przez trzustkę. Oprócz tego zbyt duża ilość spożywanych węglowodanów może powodować biegunki, wysoki poziom cholesterolu we krwi oraz bóle żołądkowo-jelitowe.

Cukry – podział na D-glukozę i Fruktozę

Cukry, które naturalnie znajdują się w składzie popularnych produktów spożywczych, nazywane są wewnętrznymi. Jednym z nich jest D-glukoza, która posiada charakterystyczny biały kolor, a jej cechą rozpoznawczą jest wchłanianie się do organizmu poprzez krew i przekształcenie się w wątrobie. Oprócz tego D-glukoza bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, a do jej właściwości należy dostarczanie energii do tkanek (krwinki czerwone i mózg). Jeśli chodzi o występowanie, D-glukozę znajdziemy w miodzie i winogronach, gdzie odpowiada za słodki smak. Kolejnym cukrem wewnętrznym jest Fruktoza, którą wyróżnia znacznie intensywniejszy smak niż w przypadku D-glukozy. Mimo to podobnie jak ona ma biały kolor i najczęściej spotkamy ją w nektarze kwiatów, owocach oraz miodzie. Charakteryzuje ją również wolniejsze przyswajanie przez organizm oraz wykorzystanie m.in. w produktach dla diabetyków.

WP

Cukry – Sacharoza

Cukier w pod postacią sacharozy jest obecnie najpopularniejszy i najczęściej stosowany. Ten węglowodan składa się z wymienionych wcześniej fruktozy i glukozy, a spotkać można go najczęściej w mleku ssaków. Co więcej, Sacharoza ze względu na brak laktozy (enzym) jest dużej mierze trudna do strawienia przez organizm ludzki.

Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP