Trwa ładowanie...

Dlaczego czujemy się niewyspani? Sposoby na problemy ze snem

Problemy ze snem dotykają coraz więcej osób. Wiąże się to z szybkim trybem życia, stresem oraz chorobami. Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeżeli często czujesz się niewyspany sprawdź nasze sposoby na problemy ze snem.
Share
Korzystanie z telefonu przed snem nie wpływa korzystnie na jego jakość
Korzystanie z telefonu przed snem nie wpływa korzystnie na jego jakośćŹródło: iStock.com, Fot: AlessandroPhoto
d467hea

Czym jest bezsenność?

Bezsenność to zaburzenie stanu zdrowia powodujące różne problemy ze snem: jego długością lub jakością. Wyróżnia się bezsenność pierwotną i bezsenność wtórną.

Pierwsza z nich związana jest głównie z nagłym i długotrwałym stresem. Bezsenność pierwotna nie jest związana ani z chorobami psychicznymi ani, somatycznymi. Natomiast bezsenność wtórna to jeden z objawów chorobowych.

d467hea

Jakie są przyczyny problemów ze snem?

Bezsenność pierwotna często związana jest z siedzącym trybem życia oraz złym odżywianiem, np. ciężkostrawnymi posiłkami przed snem. Na problemy ze snem mają również wpływ temperatura pomieszczenia lub wygoda łóżka. Ponadto niekorzystnie na sen oddziaływuje spożywanie środków pobudzających takich jak kawa, napoje energetyczne, narkotyki lub papierosy.

Przyczynami bezsenności pierwotnej są: nieregularne godziny spania związane np. z pracą zmianową, częste drzemki w ciągu dnia oraz długotrwałe przebywanie w łóżku. Natomiast bezsenność wtórna, która związana jest zaburzeniami zdrowotnymi, spowodowana jest chorobami psychicznymi takimi jak depresja, schizofrenia, zespół abstynencyjny czy toksykomania.

Ponadto problemy ze snem mogą występować w takich schorzeniach jak m.in. niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, astma, nadczynność tarczycy, zgaga oraz menopauza.

d467hea

Sposoby na bezsenność - higiena snu

Higiena snu to zbiór czynności i zasad, których wykonywanie i przestrzeganie poprawia jakość oraz długość snu. Prawidłowa higiena snu oznacza właściwe warunki w sypialni pozwalające się odprężyć i wyciszyć oraz ułatwić produkcję melatoniny - hormonu odpowiedzialnego za zasypianie oraz sen. Wśród podstawowych zasad higienu snu należy zaliczyć:

  • usunięcie z pomieszczenia wszelkiego rodzaju urządzeń elektrycznych, tj. telewizor czy komputer,
  • wyłączenie telefonu komórkowego,
  • usunięcie wszelkich źródeł światła naturalnego (zasłonięcie okien żaluzjami lub zasłonami),
  • wywietrzenie sypialni przed snem,
  • unikanie ciężkostrawnych posiłków ok. 3 godziny przed snem,
  • unikanie ostrych i rażących barw w sypialni.

Ponadto przed snem warto spożywać takie produkty jak banany czy maliny, które pobudzają produkcję melatoniny. W ten sposób szybciej zaśniemy, a nasz sen będzie głęboki.

d467hea

Jeżeli te sposoby nie pomagają na problemy ze snem, można sięgnąć po leki ziołowe tj. lunapret czy hova, które zawierają m.in. chmiel, ekstrakt z kozła lekarskiego lub walerianę. Celem tego rodzaju produktów jest uspokojenie i rozluźnienie organizmu, a także poprawa jakości snu.

W ostateczności warto skonsultować się z lekarzem lub psychologiem i znaleźć przyczynę bezsenności. Problemów ze snem można się też pozbyć przyjmując leki syntetyczne takie jak melatonina. Tego typu produkty najczęściej dostępne są na receptę, w związku z czym wizyta u lekarza jest konieczna.

d467hea

Podziel się opinią

Share
d467hea
d467hea