Dlaczego jestem smutny?
Dlaczego jestem smutny? Co mam zrobić z tym smutkiem? Wypłakać się, ale czy to wystarczy? Czy wtedy mój smutek będzie mniejszy a może zniknie?
Emocje należy zrozumieć nauczyć się nimi zarządzać a odpowiedzialność za ten obszar edukacji biorą dorośli, każda osoba, która aktywnie uczestniczy w życiu dziecka, rodzice i nauczyciele.
Nie możemy emocji wyłączyć, nie możemy udawać, że ich nie ma. Bo one są częścią nas i naszego życia i prędzej czy później dadzą znać o sobie.
Komunikacja emocjonalna to komunikowanie swoich potrzeb, aby zbudować zdrowe relacje z innymi a przede wszystkim zadbać o swoje zdrowie psychiczne.
Prewencja to zapobieganie problemom i chorobom zanim się pojawią. Pomóżmy dzieciom już teraz, kiedy są małe, kiedy budują się u nich nawyki emocjonalne, kiedy poznają emocje, kiedy uczą się nimi zarządzać.
Naprawianie świata emocji jest trudniejsze, kiedy dzieci są nastolatkami czy już osobami dorosłymi.
Dajmy dzieciom możliwość lepszego startu, możliwości poznania i zrozumienia siebie i innych.
Program prewencyjny Land of Emotions, powstawał kilka lat, jego skuteczność sprawdzana była wielokrotnie z użyciem narzędzi diagnostycznych.
Kilka tysięcy dzieci, setki rodziców i nauczycieli brało w nim udział.
Efekty działania programu są widoczne u dziecka, nauczyciela i rodzica.
Badania stanu emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym pokazują kondycję zdrowia emocjonalnego dzieci oraz są wskaźnikiem z czym dzieci będą mieć problem w wieku nastoletnim i dorosłym w obszarze emocjonalnym.
Badania, które prowadzę od kilku lat z udziałem małych dzieci pokazują, że ich najsłabszą stroną jest emocja strach.
Przed pandemią wyniki pokazywały, że około 35% dzieci miała trudność ze strachem, ale po pandemii ona znacznie spadła do 11%. Natomiast pod koniec ubiegłego roku jeszcze bardziej wyniki uległy pogorszeniu i padły do 5%.
Co to znaczy? 95% małych dzieci nie rozumie czym jest strach a zamiast strachu interpretuje go jako inną emocję, najczęściej jako złość.
W tym roku podczas badań pojawiła się również dodatkowa informacja, która również jest dla mnie niepokojąca. Pojawiła się nowa grupa dzieci, które błędnie rozumieją i rozpoznają zaskoczenie jako złość, w sytuacji, która nie powinna mieć miejsca.
Dużą trudnością również jest poprawne nazywanie emocji i zrozumienie powodów ich pojawiania się.
Trudność nazywania emocji z kolei wpływa na słabe umiejętności wyrażania emocji i ich regulowania.
Dlatego profilaktyka u dzieci najmłodszych jest tak ważna, budowanie u nich zdrowych nawyków emocjonalnych może ustrzec je przed problemami i zaburzeniami o podłożu emocjonalnym.
Profilaktyka zdrowia emocjonalnego dla jednego dziecka w przedszkolu to rocznie koszt 30 zł, czyli 3 zł miesięcznie. Taki koszt ponosi przedszkole za korzystanie z programu dla porównania to mniej niż kosztuje gałka lodów czy dwie butelki wody
Dyrektor przedszkola, który korzysta z programu Land of Emotions
"Widzę widoczną poprawę w relacji nauczyciel dziecko, nauczyciel rodzic. Widzimy większą otwartość na zmiany, po to, aby stać się lepszym i móc pomóc dzieciom i wspólnie decydować o przyszłości dzieci"
Nauczyciel, który korzysta z programu Land of Emotions
"...biorę pod uwagę nie tylko to co ja myślę i czuję, ale to, co czują i myśl dzieci. Narzędzia były bardzo pomocne ponieważ sama musiałam nauczyć się definiować emocje .. Atmosfera w pracy się zmieniła, ponieważ zaczęliśmy jasno i empatycznie komunikować swoje potrzeby żeby inni nas zrozumieli... Udział w programie pomógł mi w funkcjonowaniu nie tylko w pracy ale i w domu".
Tata dziecka, które korzysta z programu Land of Emotions
"Dzień dobry Pani Marzeno, dziękujemy za wspaniały cykl wykładów z rodzicami Pani autorstwa. Dzieło, które Pani tworzy jest po prostu niesamowite, wydaje się, iż wyprzedza to naszą polską rzeczywistość edukacyjną. Pozdrawiamy i życzymy dalszych sukcesów".