ModaFashion buyer - niewidoczna gwiazda czerwonego dywanu

Fashion buyer - niewidoczna gwiazda czerwonego dywanu

Fashion buyer - niewidoczna gwiazda czerwonego dywanu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Aga Grabowska Photography
09.10.2017 10:22, aktualizacja: 11.10.2017 11:52

Choć na światowych pokazach mody to nie na nich skupiają się światła reflektorów, znawcy branży doskonale wiedzą, że czasami wystarczy jedna ich decyzja, by dana kolekcja odniosła sukces. I oczywiście zarobiła pieniądze.

Kupiec mody. To on decyduje, jak w nowym sezonie będzie ubierać się ulica i które nowinki z wybiegów trafią do sprzedaży. To od jego wyczucia i intuicji zależy, czy nowy modowy trend znajdzie zwolenników. Fashion buyer to nie tylko stylista. To przede wszystkim analityk kalkulujący ceny i przewidujący sprzedaż. To połączenie ekonomisty, sprzedawcy i artysty.

Zawód dla pasjonatów i osób lubiących wyzwania

Kupiec mody zajmuje się wyborem ubrań lub tkanin dla projektantów. Musi przewidzieć nie tylko to, czy dana rzecz spodoba się klientom w następnym sezonie, ale także wynegocjować cenę, za którą klienci będą gotowi ją kupić. Kupiec decyduje o wielkości zamówień, rozmiarach i kolorach. Musi na bieżąco weryfikować swoje wybory, konsultować się nie tylko z projektantami, ale także działem technologii czy strategii marketingowej.

- Rzadko siedzę przy biurku. Przede wszystkim czas wypełniają mi spotkania – z projektantami, z którymi m.in. ustalam, jakie tkaniny zakupię do realizacji ich projektów. Rozmawiam też z technologami i słucham ich sugestii – zdarza się, że proponowane przez projektanta tkaniny nie sprawdzą się w produkcji i musimy znaleźć inne rozwiązania. Poza tym dużo podróżuję. Moim zajęciem jest też nieustanny research nowych jakości materiałów, oryginalnych wykończeń i nowych rozwiązań technologicznych. Codziennie muszę poświęcić chwilę na analizę wyników sprzedaży – dzięki temu wiem, co się podoba naszym klientom i w co warto w danym sezonie inwestować. Dbam też o szybką produkcję, tak żeby dostępne w salonach kolekcje były świeże i modne – co jest wizytówką marki Reserved – opowiada o swoim zawodzie Magdalena Grabowska-Lewicka, Senior Buyer w firmie LPP

Trudno wykonywać ten zawód zza biurka. Magdalena Grabowska-Lewicka za granicą spędza dużą część roku. Obowiązkowo uczestniczy w światowych targach tkanin m.in. w Paryżu na Premiere Vision, w Mediolanie, Barcelonie czy Stambule. Ogląda kolekcje, rozmawia o projektach, materiałach i cenach. Posiłkując się analizami sprzedaży, wybiera kolory i rozmiary. Musi wyobrazić sobie różnych klientów danego asortymentu, przemyśleć dodatki.

Do najważniejszych cech osobowości fashion buyera należy więc analityczny umysł, zimna krew i oczywiście kupiecki talent. To trochę tak, jakby na pokaz mody przychodzić z walizką pieniędzy i podejmować decyzje w ułamku sekundy. Takich decyzji wymaga branża - ten, kto szybciej od innych przewidzi sukces kolekcji, wyobrazi ją sobie na klientach, na ulicach, błyskawicznie nakreśli program promocji, ten wyprzedzi konkurencję.

Tak jak w każdym zawodzie, tak i w tym, można wyodrębnić specjalizacje. I tak retailer to ten, który wybiera i kupuje ubrania dla domów handlowych i sklepów. Etailer zajmuje się natomiast gromadzeniem towarów dla sklepów internetowych. Kiedy internetowych sklepów jeszcze nie było, by kupić coś trendy, poszukiwaliśmy tego w sklepach. Teraz, kiedy każdy stylista sam promuje i sprzedaje swoje produkty, rola etailera jest kluczowa. Od niego zależy nie tylko to, by w e-sklepie znaleźć wszystko, o czym marzymy, ale jeszcze na dodatek kupić to w dobrej cenie.

Obraz
© Materiały prasowe

Kupieckie diamenty

Branża kupców mody ma swoje gwiazdy. Jedną z nich jest Sarah Rutson, odpowiedzialna za zakupy jednego z najbardziej znanych na świecie sklepów internetowych net-a-porter.com. Zanim podejmie decyzję zakupową, testuje na sobie wszystkie modowe nowości, uchodzi za jedną z najlepiej ubranych kobiet w branży. Ma wręcz szósty zmysł - potrafi z wielkim wyprzedzeniem przewidzieć to, co będzie modne w przyszłości. Zwykle nie myli się w swoich ocenach.

Według Leeanne Walsh, senior buyer z Avenue 32, zadaniem kupca jest rozpoznanie potrzeb klienta zanim on sam będzie umiał je nazwać. "To jest prawdziwy hazard: znalezienie nowej marki, a później doprowadzenie do momentu wdrożenia na platformę i uruchomienia jej sprzedaży. To bardzo ekscytujące móc obserwować wzrost wydajności nowych marek w ciągu ostatnich kilku sezonów" - mówi o swojej pracy w wywiadach. Do kluczowych cech, jakie powinny wyróżniać dobrego kupca mody, dodaje umiejętność słuchania ludzi i wnikliwej obserwacji ich reakcji na nowości.

Firmy na całym świecie cały czas poszukują kreatywnych fashion buyerów. Ci topowi zarabiają dziesiątki tysięcy dolarów. Także polskie firmy zamieszczają ogłoszenia o rekrutacji osób do tej branży. Wśród kluczowych obowiązków kupca mody wymienia się współpracę z zagranicznymi producentami odzieży i dodatków, negocjowanie warunków zakupu towarów, dbanie o terminowe dostawy. Wśród warunków wymienia się doświadczenie na podobnym stanowisku w firmie odzieżowej. Wśród korzyści, m.in. motywacyjny system wynagrodzeń. Zarobki w tej branży zależą od skuteczności, umiejętności współpracy i dużej odporności na stres.

Chcesz spróbować swoich sił w największej odzieżowej firmie w Polsce?

Obecnie LPP poszukuje osób na stanowiska kupca i asystenta kupca. Rekrutacja przebiega dwuetapowo – po wysłaniu CV LPP kontaktuje się z wybranymi kandydatami i zaprasza na testy z jęz. angielskiego oraz analitycznego myślenia. Czy doświadczenie w branży modowej jest konieczne, by rozpocząć swoją przygodę z modą w LPP? Nie, ważne są za to zdolności komunikacyjne i analityczne oraz umiejętność pracy w zespole.
Preferowane kierunki studiów to te związane handlem zagranicznym, ekonomią – ale nie jest to wymóg. W LPP kupiec ma ściśle określoną ścieżkę kariery, która od asystenta kupca pozwala na kolejne awanse aż na stanowisko dyrektora kolekcji. Dodatkowo pracownicy mają możliwość awansu pionowego czy zmianę asortymentu – np. od dzianin do tkanin, od swetrów do spodni, czy zmianę dostawców z różnych stron świata.

Więcej szczegółów na stronie http://www.lppsa.com/kariera, gdzie znajdują się aktualne oferty pracy, m. in. w Gdańsku i w Krakowie.

Partnerem artykułu jest LPP

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (5)
Zobacz także