Fashion buyer - niewidoczna gwiazda czerwonego dywanu
Choć na światowych pokazach mody to nie na nich skupiają się światła reflektorów, znawcy branży doskonale wiedzą, że czasami wystarczy jedna ich decyzja, by dana kolekcja odniosła sukces. I oczywiście zarobiła pieniądze.
09.10.2017 | aktual.: 11.10.2017 11:52
Kupiec mody. To on decyduje, jak w nowym sezonie będzie ubierać się ulica i które nowinki z wybiegów trafią do sprzedaży. To od jego wyczucia i intuicji zależy, czy nowy modowy trend znajdzie zwolenników. Fashion buyer to nie tylko stylista. To przede wszystkim analityk kalkulujący ceny i przewidujący sprzedaż. To połączenie ekonomisty, sprzedawcy i artysty.
Zawód dla pasjonatów i osób lubiących wyzwania
Kupiec mody zajmuje się wyborem ubrań lub tkanin dla projektantów. Musi przewidzieć nie tylko to, czy dana rzecz spodoba się klientom w następnym sezonie, ale także wynegocjować cenę, za którą klienci będą gotowi ją kupić. Kupiec decyduje o wielkości zamówień, rozmiarach i kolorach. Musi na bieżąco weryfikować swoje wybory, konsultować się nie tylko z projektantami, ale także działem technologii czy strategii marketingowej.
- Rzadko siedzę przy biurku. Przede wszystkim czas wypełniają mi spotkania – z projektantami, z którymi m.in. ustalam, jakie tkaniny zakupię do realizacji ich projektów. Rozmawiam też z technologami i słucham ich sugestii – zdarza się, że proponowane przez projektanta tkaniny nie sprawdzą się w produkcji i musimy znaleźć inne rozwiązania. Poza tym dużo podróżuję. Moim zajęciem jest też nieustanny research nowych jakości materiałów, oryginalnych wykończeń i nowych rozwiązań technologicznych. Codziennie muszę poświęcić chwilę na analizę wyników sprzedaży – dzięki temu wiem, co się podoba naszym klientom i w co warto w danym sezonie inwestować. Dbam też o szybką produkcję, tak żeby dostępne w salonach kolekcje były świeże i modne – co jest wizytówką marki Reserved – opowiada o swoim zawodzie Magdalena Grabowska-Lewicka, Senior Buyer w firmie LPP
Trudno wykonywać ten zawód zza biurka. Magdalena Grabowska-Lewicka za granicą spędza dużą część roku. Obowiązkowo uczestniczy w światowych targach tkanin m.in. w Paryżu na Premiere Vision, w Mediolanie, Barcelonie czy Stambule. Ogląda kolekcje, rozmawia o projektach, materiałach i cenach. Posiłkując się analizami sprzedaży, wybiera kolory i rozmiary. Musi wyobrazić sobie różnych klientów danego asortymentu, przemyśleć dodatki.
Do najważniejszych cech osobowości fashion buyera należy więc analityczny umysł, zimna krew i oczywiście kupiecki talent. To trochę tak, jakby na pokaz mody przychodzić z walizką pieniędzy i podejmować decyzje w ułamku sekundy. Takich decyzji wymaga branża - ten, kto szybciej od innych przewidzi sukces kolekcji, wyobrazi ją sobie na klientach, na ulicach, błyskawicznie nakreśli program promocji, ten wyprzedzi konkurencję.
Tak jak w każdym zawodzie, tak i w tym, można wyodrębnić specjalizacje. I tak retailer to ten, który wybiera i kupuje ubrania dla domów handlowych i sklepów. Etailer zajmuje się natomiast gromadzeniem towarów dla sklepów internetowych. Kiedy internetowych sklepów jeszcze nie było, by kupić coś trendy, poszukiwaliśmy tego w sklepach. Teraz, kiedy każdy stylista sam promuje i sprzedaje swoje produkty, rola etailera jest kluczowa. Od niego zależy nie tylko to, by w e-sklepie znaleźć wszystko, o czym marzymy, ale jeszcze na dodatek kupić to w dobrej cenie.
Kupieckie diamenty
Branża kupców mody ma swoje gwiazdy. Jedną z nich jest Sarah Rutson, odpowiedzialna za zakupy jednego z najbardziej znanych na świecie sklepów internetowych net-a-porter.com. Zanim podejmie decyzję zakupową, testuje na sobie wszystkie modowe nowości, uchodzi za jedną z najlepiej ubranych kobiet w branży. Ma wręcz szósty zmysł - potrafi z wielkim wyprzedzeniem przewidzieć to, co będzie modne w przyszłości. Zwykle nie myli się w swoich ocenach.
Według Leeanne Walsh, senior buyer z Avenue 32, zadaniem kupca jest rozpoznanie potrzeb klienta zanim on sam będzie umiał je nazwać. "To jest prawdziwy hazard: znalezienie nowej marki, a później doprowadzenie do momentu wdrożenia na platformę i uruchomienia jej sprzedaży. To bardzo ekscytujące móc obserwować wzrost wydajności nowych marek w ciągu ostatnich kilku sezonów" - mówi o swojej pracy w wywiadach. Do kluczowych cech, jakie powinny wyróżniać dobrego kupca mody, dodaje umiejętność słuchania ludzi i wnikliwej obserwacji ich reakcji na nowości.
Firmy na całym świecie cały czas poszukują kreatywnych fashion buyerów. Ci topowi zarabiają dziesiątki tysięcy dolarów. Także polskie firmy zamieszczają ogłoszenia o rekrutacji osób do tej branży. Wśród kluczowych obowiązków kupca mody wymienia się współpracę z zagranicznymi producentami odzieży i dodatków, negocjowanie warunków zakupu towarów, dbanie o terminowe dostawy. Wśród warunków wymienia się doświadczenie na podobnym stanowisku w firmie odzieżowej. Wśród korzyści, m.in. motywacyjny system wynagrodzeń. Zarobki w tej branży zależą od skuteczności, umiejętności współpracy i dużej odporności na stres.
Chcesz spróbować swoich sił w największej odzieżowej firmie w Polsce?
Obecnie LPP poszukuje osób na stanowiska kupca i asystenta kupca. Rekrutacja przebiega dwuetapowo – po wysłaniu CV LPP kontaktuje się z wybranymi kandydatami i zaprasza na testy z jęz. angielskiego oraz analitycznego myślenia. Czy doświadczenie w branży modowej jest konieczne, by rozpocząć swoją przygodę z modą w LPP? Nie, ważne są za to zdolności komunikacyjne i analityczne oraz umiejętność pracy w zespole.
Preferowane kierunki studiów to te związane handlem zagranicznym, ekonomią – ale nie jest to wymóg. W LPP kupiec ma ściśle określoną ścieżkę kariery, która od asystenta kupca pozwala na kolejne awanse aż na stanowisko dyrektora kolekcji. Dodatkowo pracownicy mają możliwość awansu pionowego czy zmianę asortymentu – np. od dzianin do tkanin, od swetrów do spodni, czy zmianę dostawców z różnych stron świata.
Więcej szczegółów na stronie http://www.lppsa.com/kariera, gdzie znajdują się aktualne oferty pracy, m. in. w Gdańsku i w Krakowie.
Partnerem artykułu jest LPP