Holenderki, górale i kolarzówki. Polecamy najpopularniejsze modele rowerów
Jazda rowerem, by stanowiła prawdziwą formę rekreacji, musi przede wszystkim sprawiać przyjemność. Dopasowana kierownica czy wygodne siodełko to jedno, ale liczy się przede wszystkim rodzaj roweru, którym planujesz jeździć.
26.04.2018 | aktual.: 11.05.2018 13:16
Poniżej dowiesz się, jakie są różnice pomiędzy najpopularniejszymi typami rowerów. Polecamy również sprzęt, który najlepiej sprawdzi się zarówno podczas codziennej jazdy, jak i wycieczek rowerowych w trudniejszym terenie. Ciepła aura i słoneczna pogoda zachęcają do tego, by na najbliższe miesiące przerzucić się na rower.
Cal do cala
Przed wyborem należy zadbać o to, by rower był dopasowany do sylwetki użytkownika. Z reguły rowery dziecięce mają opony w rozmiarze 16, 20 lub 24 cale. "Górale" przeważnie mieszczą się w granicach 26-29 cali, podobnie jak miejskie, natomiast w rowerach szosowych zwykle będzie to 28 cali.
Rower miejski
Popularna "holenderka" sprawdzi się głównie podczas jazdy w terenie zabudowanym po płaskiej, twardej nawierzchni. Szeroka, wygięta ku górze i w stronę siodełka kierownica nie wymaga od kolarza ciągłego pochylenia, a docenią to w szczególności osoby z wrażliwym kręgosłupem. Nie bez znaczenia jest również miękkie, szerokie siodełko, dzięki któremu można jeździć w pozycji wyprostowanej bez uczucia dyskomfortu.
Rower miejski to w obecnej chwili jeden z największych faworytów dla kobiet i mężczyzn w każdym wieku. Brak przerzutek rekompensowany jest przez wygodę jazdy, a możliwość zamontowania dodatkowego koszyka lub bagażnika sprawia, że jest to rozwiązanie idealne na zakupy.
Rower górski
Do niedawna "góral" znajdował się na piedestale klasycznych rowerów przeznaczonych do rekreacji i był uznawany za najbardziej uniwersalny jednoślad, który będzie w stanie wjechać wszędzie. Z drugiej strony szerokie opony dostępne w przeważającej większości rowerów górskich mogą sprawiać problemy podczas jazdy na równej i utwardzonej nawierzchni – w mieście i na asfalcie. Opona sprawia wtedy duży opór, a co za tym idzie wymaga od użytkownika więcej siły włożonej w pedałowanie. Geometria ramy to natomiast złoty środek pomiędzy tymi, którzy chcą rozwijać duże prędkości i zmniejszyć opór aerodynamiczny, a osobami, które wolą wygodniejszą jazdę.
Podsumowując, "góralem" można jeździć w każdych warunkach, jednak wymaga on większej wprawy i o wiele więcej wysiłku. Warto zdecydować się na ten model, ale pod warunkiem, że preferujesz długie wycieczki do lasu, pagórkowatym terenie lub szlakach o miękkiej nawierzchni. Dodatkowe przerzutki na przednim i tylnym kole są w tym przypadku ogromną zaletą.
Rower szosowy
To rzadko spotykane w jeździe turystycznej jednoślady. Przeznaczone są głównie dla osób przemierzających długie kilometry z dużą szybkością, dodatkowo po równej, asfaltowej drodze. Celem projektantów tego typu rowerów jest osiągnięcie jak najmniejszej masy i oporu aerodynamicznego, co skutkuje specjalnym kształtem i lekkością ramy oraz siodełkiem ustawionym wyżej niż kierownica. To sprawia, że kolarz jedzie w pozycji mocno przygarbionej.
Przerzucenie się z samochodu na jazdę rowerem ma wiele korzyści. Oszczędność pieniędzy i względy ekologiczne to jedno, najważniejsze jest zdrowie. Regularne przejażdżki pomogą obniżyć poziom złego cholesterolu, wymodelować sylwetkę, a także wyregulować poziom cukru we krwi. Wystarczy kilka tygodni i zauważysz różnicę.