Jestem sobą... na przekór stereotypom

Nie ma wśród nas osoby, która nie zetknęłaby się ze stereotypami – czy to będąc ich obiektem, czy też… oceniając przez ich pryzmat drugiego człowieka. Stereotypy są tak silnie wdrukowane w nasze postawy i świadomość, że czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak dużą wywierają na nas presję. Szczególnie dotkliwie oddziałują przekonania dotyczące płci. Marka NEONAIL we współpracy z SW Research postanowiła przyjrzeć się im bliżej i pokazać, że – na przekór stereotypom – warto być sobą!

Źródło zdjęć: © materiały partnera
Katarzyna Sikorska

Kobiety zbyt często mierzą się z presją społeczną – wyniki badania

Stereotypy dotyczące kobiecości i społecznych ról dotyczą zarówno wyglądu, jak i życia zawodowego czy sfery emocjonalnej. Mogą stać się poważnym utrudnieniem na drodze kształtowania i wyrażania własnej osobowości – indywidualizm zostaje bowiem zderzony ze społecznymi i kulturowymi schematami. Zgodnie z wynikami badania dotyczącego postrzegania ról płci w społeczeństwie przeprowadzonego przez SW Research, kobiety zdecydowanie zbyt często muszą mierzyć się z presją społeczną. Ponad połowa badanych uważa, że oczekiwania dotyczące bycia "kobietą" są bardziej restrykcyjne niż oczekiwania dotyczące bycia "mężczyzną". Panie częściej niż mężczyźni czują się też oceniane. Ponad 60 proc. respondentów zauważa istnienie presji wobec kobiet, zwłaszcza w kontekście wyglądu – same panie (niemal połowa badanych!) często twierdzą, że nie wypada im czegoś, jeśli chodzi o ubiór czy makijaż. Ograniczenia w tej kwestii szczególnie dotkliwie odczuwają osoby powyżej 50. roku życia.

  Gosia Prus
Gosia Prus© materiały partnera

Jestem sobą! NEONAIL mówi "nie" stereotypom

To, jak bardzo stereotypy dotyczące kobiet ograniczają ich szanse na wyrażanie siebie, zauważyła marka NEONAIL. W ten sposób powstała kampania "Jestem sobą, więc wybieram NEONAIL", która staje się wyraźnym głosem sprzeciwu wobec szufladkowania kobiet i tłumienia ich indywidualności. Okazuje się, że to, co niekiedy myśli i mówi się o kobietach, wcale nie jest tym, co faktycznie je określa. Jednym ze sposobów na to, by wyrazić siebie i podkreślić swoją niezależność, stają się też… barwne paznokcie! Każda z bohaterek wybiera bowiem swoje, oryginalne zestawy kolorystyczne.

Kobieta przy garach nie musi wcale oznaczać gospodyni domowej, która gotuje obiad dla całej rodziny, lecz pasjonatkę gry na perkusji – tak jak ma to miejsce w przypadku Wiktorii Bialic. Utalentowana perkusistka swoją żywiołowość podkreśla również przez manicure. Stawia na kolory, które – tak jak ona – są pełne pozytywnej energii, zdają się wibrować w rytm tworzonej przez nią muzyki. Jej osobowość świetnie wyrażają pastelowy odcień niebieskiego, soczysta brzoskwinia czy wyrazista zieleń (Victory Glow).

  Wiktoria Bialic
Wiktoria Bialic© materiały partnera

Z kolei pełna energii seniorka, zamiast pielęgnować wnuki, "buja dzieci", które przychodzą bawić się do klubu – DJ Ara regularnie rozgrzewa bowiem parkiet swoimi setami! To kobieta niezwykle wyrazista, która nie boi się przełamywać stereotypów dotyczących tego, czego nie powinna robić (czy jak nie powinna wyglądać) osoba w dojrzałym wieku. Jej paznokcie mienią się kolorami – DJ Ara miksuje barwy, sięga po takie odcienie jak różowe złoto czy niebieski z morskimi nutami (Court Couture).

  DJ Ara
DJ Ara© materiały partnera

Anna Kowalska, karateczka, z medalem w ręku ironicznie deklaruje: "Jestem nastolatką, więc kocham błyskotki". Jej wybór dotyczący manicure’u stanowi świadectwo tego, że kobieta kochająca sport i odnosząca na tym polu kolejne sukcesy wcale nie musi rezygnować z delikatnej części swojej natury. Paznokcie Anny często zdobią takie barwy jak subtelny odcień żółci (Funky Soul) i róż z koralowymi tonami (Vibrant Awakening).

  Anna Kowalska
Anna Kowalska© materiały partnera

Gosia Prus, mistrzyni kierownicy, jest natomiast miłośniczką czerwieni (zarówno wyrazistej, jak i tej o niebanalnym wykończeniu), czyli koloru kojarzonego z pasją, a jednocześnie będącego synonimem klasycznej elegancji. Intensywna barwa może również symbolizować… szybkość i odwagę.

    Gosia Prus
Gosia Prus© materiały partnera

Siłę i różnorodność kobiet promuje także ambasadorka NEONAIL: Sara James – młoda wokalistka, która stawia czoła uprzedzeniom dotyczącym wieku i wyglądu. Dobitnie pokazuje, że można (i warto!) iść swoją drogą, nawet będąc bardzo młodą osobą. Jej charyzmę i odwagę podkreślają barwy jednocześnie dziewczęce i nieco ekstrawaganckie, jak głęboki odcień różu i nietuzinkowy fiolet (Feel Divine).

  Sara James
Sara James© materiały partnera

Bohaterki mają różne historie, zainteresowania i styl, każda z nich wymyka się jednak stereotypom dotyczącym kobiecych ról społecznych. Indywidualny styl odważnie podkreślają, m.in. sięgając po produkty NEONAIL. Kolory wybrane przez bohaterki kampanii są dostępne w ofercie marki – mogą stać się podstawą i inspiracją dla stworzenia własnego zestawu startowego.

Wybrane dla Ciebie