ycipk-2dm3ta
ycipk-2dm3ta

Komosa ryżowa. Chroni przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów

Bogata w pełnowartościowe białko – jako jeden z nielicznych pokarmów pochodzenia roślinnego, dostarcza wszystkich, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, aminokwasów. Doskonale zastępuje mięso. Ze względu na niezwykły skład i właściwości odżywcze, komosa ryżowa zaliczana jest do grupy żywności szczególnie korzystnej dla zdrowia.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
ycipk-2dm3ta

Bogata w pełnowartościowe białko – jako jeden z nielicznych pokarmów pochodzenia roślinnego, dostarcza wszystkich, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, aminokwasów. Doskonale zastępuje mięso. Ze względu na niezwykły skład i właściwości odżywcze, komosa ryżowa zaliczana jest do grupy żywności szczególnie korzystnej dla zdrowia.

Ziarna komosy charakteryzują się bogactwem składników odżywczych – dostarczają witamin E, B1, B2, B6 i kwasu foliowego, ale też żelaza, magnezu, potasu, cynku, miedzi, manganu i selenu oraz cennych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Bezglutenowe ziarno zawiera 5 procent tłuszczu, czyli 2,5 razy więcej niż pszenica.

Tłuszcz ten stanowią jednak w głównej mierze nienasycone, długołańcuchowe kwasy. Nawet w 4 proc. mogą się one składać z kwasu alfa-linolenowego, występującego z reguły tylko w rybach i należącego do grupy kwasów omega-3.

ycipk-2dm3ta

Chroni przed cukrzycą

Sporo jest w niej także błonnika pokarmowego. Wyjątkowy skład ziaren komosy gwarantuje jej silne właściwości przeciwzapalne. Zawiera przeciwutleniacze, które chronią przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów.

Quinoa nie zawiera glutenu, mogą ją zatem spożywać osoby cierpiące na celiakię. Ma niski indeks glikemiczny.

Badania potwierdziły, że regularne spożywanie komosy ryżowej chroni przed cukrzycą i redukuje ryzyko zachorowania na schorzenia układu wieńcowego. Komosa ryżowa wzmacnia cały organizm (szczególnie nerki) i świetnie radzi sobie z bólami migrenowymi.

ycipk-2dm3ta

Zawiera więcej wapnia niż mleko

Ponieważ quinoa wspomaga wytwarzanie pokarmu, poleca się ją zwłaszcza karmiącym matkom. Można ją podawać też niemowlętom. Zawiera więcej wapnia niż mleko, a co ważniejsze – wapń z komosy ryżowej jest łatwiej przyswajalny niż wapń z mleka.

W skorupce ziaren komosy występują również saponiny, dzięki którym produkty z quinoa mogą wykazywać działanie między innymi przeciwalergiczne, przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe i immunostymulujące. Saponiny, czyli naturalne gorzkie glikozydy wykazują również działanie rozrzedzające krew.

Cudowny dar natury

ycipk-2dm3ta

Miniony rok (2013) Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) ogłosiła Rokiem Komosy Ryżowej (Quinoi). To święte zboże dawnych Inków. Komosa w Ameryce Południowej uprawiana jest od kilku tysięcy lat. Dla Inków i Azteków stanowiła podstawowy pokarm. Jako jedna z nielicznych roślin była w stanie przetrwać wysokości przekraczające 3000 m n.p.m. – czyli intensywne słońce, bardzo niską temperaturę oraz brak wody. Quinoa wykazuje odporność na zmiany klimatyczne.

Jest blisko spokrewniona z amarantusem i występującą pospolicie w Polsce komosą białą (Chenopodium album). Kwitnie na różowo, a jej owocami są drobne orzeszki. Komosa ryżowa to nie zboże, jest bardziej spokrewniona ze szpinakiem i burakiem.

Jak stosować komosę? W formie ziaren zastąpi kaszę czy ryż, ale może być również składnikiem sałatek, zapiekanek, zup, zarówno na ciepło jak i na zimno, dań wytrawnych oraz słodkich. Dostępne są również płatki, makaron czy mąka z komosy – jest w czym wybierać.

(gabi/sr), kobieta.wp.pl

ycipk-2dm3ta

POLECAMY:

* Jedz ciastka na śniadanie i chudnij*

* Jak uchronić się przed rakiem? Przede wszystkim zdrowo jeść*

* Słyszeliście o topinamburze? To przyjaciel kobiet*

ycipk-2dm3ta

Dieta przyspieszająca metabolizm

Polub WP Kobieta
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2dm3ta

ycipk-2dm3ta
ycipk-2dm3ta