Trwa ładowanie...
d44tyn5

Komosa ryżowa. Chroni przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów

Bogata w pełnowartościowe białko – jako jeden z nielicznych pokarmów pochodzenia roślinnego, dostarcza wszystkich, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, aminokwasów. Doskonale zastępuje mięso. Ze względu na niezwykły skład i właściwości odżywcze, komosa ryżowa zaliczana jest do grupy żywności szczególnie korzystnej dla zdrowia.

Share
d44tyn5

Bogata w pełnowartościowe białko – jako jeden z nielicznych pokarmów pochodzenia roślinnego, dostarcza wszystkich, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, aminokwasów. Doskonale zastępuje mięso. Ze względu na niezwykły skład i właściwości odżywcze, komosa ryżowa zaliczana jest do grupy żywności szczególnie korzystnej dla zdrowia.

Ziarna komosy charakteryzują się bogactwem składników odżywczych – dostarczają witamin E, B1, B2, B6 i kwasu foliowego, ale też żelaza, magnezu, potasu, cynku, miedzi, manganu i selenu oraz cennych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Bezglutenowe ziarno zawiera 5 procent tłuszczu, czyli 2,5 razy więcej niż pszenica.

Tłuszcz ten stanowią jednak w głównej mierze nienasycone, długołańcuchowe kwasy. Nawet w 4 proc. mogą się one składać z kwasu alfa-linolenowego, występującego z reguły tylko w rybach i należącego do grupy kwasów omega-3.

Chroni przed cukrzycą

Sporo jest w niej także błonnika pokarmowego. Wyjątkowy skład ziaren komosy gwarantuje jej silne właściwości przeciwzapalne. Zawiera przeciwutleniacze, które chronią przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów.

d44tyn5

Quinoa nie zawiera glutenu, mogą ją zatem spożywać osoby cierpiące na celiakię. Ma niski indeks glikemiczny.

Badania potwierdziły, że regularne spożywanie komosy ryżowej chroni przed cukrzycą i redukuje ryzyko zachorowania na schorzenia układu wieńcowego. Komosa ryżowa wzmacnia cały organizm (szczególnie nerki) i świetnie radzi sobie z bólami migrenowymi.

Zawiera więcej wapnia niż mleko

Ponieważ quinoa wspomaga wytwarzanie pokarmu, poleca się ją zwłaszcza karmiącym matkom. Można ją podawać też niemowlętom. Zawiera więcej wapnia niż mleko, a co ważniejsze – wapń z komosy ryżowej jest łatwiej przyswajalny niż wapń z mleka.

W skorupce ziaren komosy występują również saponiny, dzięki którym produkty z quinoa mogą wykazywać działanie między innymi przeciwalergiczne, przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe i immunostymulujące. Saponiny, czyli naturalne gorzkie glikozydy wykazują również działanie rozrzedzające krew.

d44tyn5

Cudowny dar natury

Miniony rok (2013) Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) ogłosiła Rokiem Komosy Ryżowej (Quinoi). To święte zboże dawnych Inków. Komosa w Ameryce Południowej uprawiana jest od kilku tysięcy lat. Dla Inków i Azteków stanowiła podstawowy pokarm. Jako jedna z nielicznych roślin była w stanie przetrwać wysokości przekraczające 3000 m n.p.m. – czyli intensywne słońce, bardzo niską temperaturę oraz brak wody. Quinoa wykazuje odporność na zmiany klimatyczne.

Jest blisko spokrewniona z amarantusem i występującą pospolicie w Polsce komosą białą (Chenopodium album). Kwitnie na różowo, a jej owocami są drobne orzeszki. Komosa ryżowa to nie zboże, jest bardziej spokrewniona ze szpinakiem i burakiem.

Jak stosować komosę? W formie ziaren zastąpi kaszę czy ryż, ale może być również składnikiem sałatek, zapiekanek, zup, zarówno na ciepło jak i na zimno, dań wytrawnych oraz słodkich. Dostępne są również płatki, makaron czy mąka z komosy – jest w czym wybierać.

(gabi/sr), kobieta.wp.pl

d44tyn5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44tyn5
d44tyn5