McDonald's znów pod ostrzałem

Amerykańska organizacja konsumencka zamierza pozwać sieć restauracji McDonald's w związku z dołączaniem do zestawów Happy Meal zabawek, które wabią dzieci - informuje Reut

Obraz
Źródło zdjęć: © AP

Amerykańska organizacja konsumencka zamierza pozwać sieć McDonald's w związku z dołączaniem do zestawów Happy Meal zabawek, które wabią dzieci. - Kuszenie zabawkami jest nieuczciwe i podstępne zarówno w stosunku do dzieci, które nie rozumieją reguł reklamy, jak i do ich rodziców, którzy muszą znosić natarczywe zachowania swoich pociech - mówi Michael Jacobson, dyrektor wykonawczy CSPI.

Organizacja CSPI, czyli Center for Science in the Public Interest, utrzymuje, że tego rodzaju praktyki naruszają prawa konsumenta w stanach Kalifornia, Teksas, New Jersey i Massachusetts. Jeśli sieć nie przestanie dodawać zabawek do zestawów dla dzieci w ciągu 30 dni, sprawa trafi do sądu. Wcześniej organizacja pozwała już sieć fast foodów KFC za wysoką zawartość niezdrowych tłuszczów trans w serwowanych przez nią posiłkach.

Rzecznik McDonald's William Whitman uważa, że oskarżenia CSPI dają fałszywy obraz wysiłku, który sieć wkłada w sprzedaż zdrowszego jedzenia i bezpiecznych zabawek.
- Otrzymanie zabawki jest jedynie częścią zabawy i rodzinnego spędzania czasu w McDonald's - twierdzi Whitman.

Ostatnie dane dotyczące wydatków sieci typu fast food (z McDonaldem na czele) na reklamy i zabawki promujące zestawy dla dzieci pochodzą z 2006 roku. Z raportu amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC) wynika, że przekraczały one wówczas 520 mln dolarów.

Reklamy takie mają duży wpływ na najmodszych odbiorców, dlatego stały się ostatnio przedmiotem wielu analiz w Stanach Zjednoczonych, gdzie trwa zakrojona na szeroką skalę walka z otyłością.

Badania opublikowane w najnowszym numerze pisma "Pediatrics" wykazały, że dzieci w wieku od 4 do 6 lat znacznie bardziej wolą przekąski w opakowaniach, na których widnieją popularne postaci z filmów, np. "Shreka". Podobnego efektu nie osiągnięto jednak umieszczając w takich opakowaniach marchewki.

Jak informuje prowadząca badania Christina Roberto z Uniwersytetu Yale, dzieci, które częstowano identycznymi przekąskami różniącymi się jedynie opakowaniem, uparcie twierdziły, że produkt w opakowaniu nawiązującym do kreskówki smakował lepiej.

- Przez lata prowadzimy z siecią McDonald's rozmowy na temat ograniczenia dodawania zabawek przynajmniej do zdrowszych wersji zestawów Happy Meal, jednak nie przynoszą one żadnego efektu. Nie podlega dyskusji, że tanie i wysokokaloryczne posiłki serwowane w fast foodach są jednym z głównych czynników przyczyniających się do epidemii otyłości - podkreśla Jacobson.

Zwraca on uwagę, że amerykańskie sieci fast foodów zalecają regularną aktywność fizyczną i mają w swojej ofercie również zdrowe posiłki, jednak jednocześnie reklamują produkty naszpikowane kaloriami, tłuszczem i solą.

Każdy z 24 dostępnych w menu zestawów Happy Meal zawiera od 450 do 700 kalorii, czyli około jedną trzecią rekomendowanego dziennego spożycia kalorii przez dzieci w wieku od 4 do 8 lat.

Reklamy Happy Meal w USA koncentrują się w dużym stopniu na promowaniu kurczaka McNuggets, jabłek i odtłuszczonego mleka, jednak nie przekłada się to na faktyczną zawartość tego zestawu. Jak wynika z badań CSPI, zamawiający go klienci w 93 proc. przypadków otrzymują frytki, a w 78 proc. przypadków proponuje się im najpierw napój gazowany.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
"Nie wszystko się udało". Tak komentuje decyzję prezydenta ws. zwierząt
"Nie wszystko się udało". Tak komentuje decyzję prezydenta ws. zwierząt
Jurksztowicz i Dębski wciąż się nie rozwiedli. Na jaw wychodzą nowe informacje
Jurksztowicz i Dębski wciąż się nie rozwiedli. Na jaw wychodzą nowe informacje
Pracuje w Rituals. Pokazała, co znalazła w paczce świątecznej
Pracuje w Rituals. Pokazała, co znalazła w paczce świątecznej
Nelly Furtado była ikoną lat 2000. Bezlitośnie komentowano jej sylwetkę
Nelly Furtado była ikoną lat 2000. Bezlitośnie komentowano jej sylwetkę
"Załamana siostra". Karolina ze "ŚOWP" przed finałem wrzuciła wideo
"Załamana siostra". Karolina ze "ŚOWP" przed finałem wrzuciła wideo
Wojciechowska alarmuje w sieci. "Jestem szczerze przerażona"
Wojciechowska alarmuje w sieci. "Jestem szczerze przerażona"
"Totalna nagonka". Socha mówi, jak zachował się mąż, gdy stali pod ich domem
"Totalna nagonka". Socha mówi, jak zachował się mąż, gdy stali pod ich domem
Serowska zdradza szczegóły. Mówi, z kim spędzi święta córka Cichopek
Serowska zdradza szczegóły. Mówi, z kim spędzi święta córka Cichopek
Ekspertka "ŚOPW" odpowiada. "Program rządzi się swoimi prawami"
Ekspertka "ŚOPW" odpowiada. "Program rządzi się swoimi prawami"
Może zastąpić spowiedź. "Tryb ratunkowy" dla katolików
Może zastąpić spowiedź. "Tryb ratunkowy" dla katolików
Serwisy kawowe z PRL‑u wracają do łask. Dziś są warte krocie
Serwisy kawowe z PRL‑u wracają do łask. Dziś są warte krocie
Najpiękniejszy płaszcz na zimę? Krupińska stanęła tak przed kamerami
Najpiękniejszy płaszcz na zimę? Krupińska stanęła tak przed kamerami
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀