Moda polska ma się coraz lepiej. Młodzi, zdolni projektanci podbijają krajowy rynek. Oprawa pokazów kolekcji zaskakuje kreatywnością i wysokim poziomem, choć nadal kuleje ich organizacja. Polskie modelki podpisują lukratywne kontrakty reklamowe i zdobią okładki najważniejszych magazynów.
Moda polska ma się coraz lepiej. Młodzi, zdolni projektanci podbijają krajowy rynek. Oprawa pokazów kolekcji zaskakuje kreatywnością i wysokim poziomem, choć nadal kuleje ich organizacja. Polskie modelki podpisują lukratywne kontrakty reklamowe i zdobią okładki najważniejszych magazynów. W Polsce otwierają się także butiki największych, luksusowych marek. Nie brakuje też skandali i afer.
Zobaczmy, co ważnego wydarzyło się w 2013 roku.
Gosia Baczyńska na Paryskim Tygodniu Mody
Paryski Tydzień Mody za każdym razem przyciąga najbardziej wpływowe osobistości z branży. Swoje kolekcje wystawiają znane i luksusowe marki. Na wybiegach paradują najlepsze modelki. Pierwsze rzędy okupują wyrocznie modowe, takie jak Anna Wintour oraz hollywoodzkie gwiazdy. Do tej pory Polskę na tej prestiżowej imprezie reprezentowały głównie modelki, takie jak Anja Rubik, Małgosia Bela, Magda Frąckowiak. Wreszcie w tym roku na paryskie salony zawitała pierwsza projektantka z naszego kraju, czyli Gosia Baczyńska.
Pokaz kolekcji "I Feel Love" zamknął jesienny Paris Fashion Week. Baczyńska zebrała owacje na stojąco. Bezsprzecznie był to debiut w wielkim stylu.
Pokaz Macieje Zienia
Mnóstwo kontrowersji wywołał pokaz Macieja Zienia. Co prawda projektant nie zaprezentował swojej najnowszej kolekcji w światowych stolicach mody, ale wybrał bardzo nietypowe miejsce w centrum Warszawy.
Wybrani goście mogli podziwiać stroje, zaprojektowane przez Zienia, w kościele. Po tym wydarzeniu kreatora mody zalała fala krytyki. Oskarżano go o profanację i chęć zyskania rozgłosu za wszelką cenę.
Jessica Mercedes Kirschner dla River Island
W tym roku boom na blogerki osiągnął apogeum. Znane szafiarki biły rekordy popularności. Brylowały na salonach, występowały w programach telewizyjnych. Na temat prezentów, które otrzymują od firm i dochodów, które przynoszą ich blogi, krążyły legendy.
Jedna z polskich blogerek została dostrzeżona też zagranicą. Jessica Mercedes wygrała konkurs zorganizowany przez River Island i bluza jej projektu trafi do sprzedaży w sklepach na całym świecie.
Otwarcie butiku Louis Vuitton
Otwarcie butiku Louis Vuitton w Warszawie ściągnęło tłumy gwiazd. Wśród nich pojawiła się Jolanta Kwaśniewska z córką. Wydarzenie to poprzedziła kontrowersyjna akcja reklamowa. Przed domem handlowym w centrum Warszawy ustawiono gigantyczną walizkę ze słynnymi printami marki.
Zdaniem wielu Warszawiaków ekspozycja była przesadzona i oszpeciła jedną z głównym ulic miasta. Bez wątpienia jednak przyciągała uwagę.
Prywatną inicjatywę promocji kultowych torebek i walizek podjęła Marta Grycan wraz córkami. Znane panie zrobiły sobie sesję zdjęciową na tle kufrów LV. Przedstawiciele francuskiego domu mody oświadczyli, że zdjęcia "Grycanek" nie mają nic wspólnego z oficjalnymi działaniami marketingowymi brandu.
Local Heroes na Asos.com
Polscy młodzi projektanci mogą zaliczyć mijający rok do bardzo udanych.
Local Heroes jako jedyna polska marka trafiła do międzynarodowego sklepu Asos, jednej z największych i najczęściej odwiedzanych platform sprzedażowych. Ubrania i akcesoria polskich projektantek dostrzegli także zagraniczni celebryci między innymi Justin Bieber i Cara Delevingne.
Otwarcie butiku Agent Provocateur
Kolejną luksusową marką, która zawitała do Polski, jest Agent Provocateur, czyli producent bardzo drogiej i pięknej bielizny. Na czele AP stoi syn Vivienne Westwood, Joseph Corré.
W kampaniach reklamowych marki wzięły udział największe światowe gwiazdy, takie jak Kate Moss, Dita von Teese, Kylie Minogue i wiele innych.
Nagroda dla Evy Minge
Eva Minge, chociaż w polskim świecie mody nie cieszy się dużym uznaniem, zdobyła już sporo sukcesów zagranicą. W tym roku pochwaliła się nagrodą International Star Diamond Award, przyznawaną za tworzenie innowacyjnych luksusowych produktów.