Trwa ładowanie...

Pieczarki na zdrowie!

Pieczarki, wbrew powszechnej opinii o ubogich wartościach odżywczych grzybów, są bardzo zdrowe. Sprzyjają odchudzaniu i są bogatym źródłem witaminy D. Przekonuje o tym najnowsze wydanie prestiżowego czasopisma „The FASEB Journal”, w którym ukazał się artykuł przeglądowy, omawiający kilka różnych badań poświęcony roli pieczarek w diecie.

Share
Pieczarki na zdrowie!
Źródło: 123RF
d444rus

Pieczarki, wbrew powszechnej opinii o ubogich wartościach odżywczych grzybów, są bardzo zdrowe. Sprzyjają odchudzaniu i są bogatym źródłem witaminy D. Przekonuje o tym najnowsze wydanie prestiżowego czasopisma „The FASEB Journal”, w którym ukazał się artykuł przeglądowy, omawiający kilka różnych badań poświęcony roli pieczarek w diecie.

Pierwszym z nich było trwające jeden rok, randomizowane badanie, prowadzone przez naukowców z Johns Hopkins Weight Management Center w Baltimore (USA), które wykazało, że zastąpienie czerwonego mięsa pieczarkami jest skutecznym sposobem utraty wagi.

Uczestnikami omawianego badania były 73 dorosłe osoby, w średnim wieku około 48 lat, w większości kobiety. Zostali oni podzieleni na dwie grupy. Pierwsza z nich zobowiązała się do jedzenia jednej filiżanki grzybów dziennie, zamiast takiej samej ilości czerwonego mięsa, druga grupa stosowała standardową dietę opartą na mięsie.

d444rus

Po upływie roku naukowcy odkryli, że osoby z pierwszej grupy schudły średnio 3,2 kg oraz - w porównaniu do grupy kontrolnej - miały lepsze parametry dotyczące składu ciała, czyli zawartości w organizmie tłuszczu, mięśni, kości i wody. Nie występował też u nich tzw. efekt jo-jo.

Kolejne cytowane w artykule badanie poświęcone było pieczarkom jako źródłu witaminy D. Naukowcy z Boston University Medical Center wykazali w nim, iż jedzenie sproszkowanych, suszonych grzybów jest tak samo skuteczne w utrzymaniu prawidłowego poziomu witaminy D w organizmie, jak stosowanie aptecznych suplementów diety, zawierających 2000 IU witaminy D2 i D3.

Spożywanie pieczarek jest więc zalecane szczególnie jesienią i zimą, gdy dostępność światła słonecznego jest mała, wskutek czego wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia niedoborów witaminy D.

Badacze z Uniwersytetu Florydy dowodzą zaś, że włączenie do diety jednej lub dwóch porcji pieczarek lub grzybów shiitake dziennie ma działanie immunomodulujące, czyli stymuluje układ immunologiczny, wzmacnia odporność i czynności samonaprawcze organizmu, gdy zachodzi taka potrzeba, bądź też hamuje go w razie nadmiernej reakcji immunologicznej.

d444rus

Potwierdziły to wyniki badań lekarzy z Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University w Bostonie, którzy w eksperymentach z udziałem myszy pokazali, że suplementacja diety zwierząt suszonymi pieczarkami wyraźnie poprawia ich odporność na zakażenia salmonellą.

W omawianym artykule przytoczono też wyniki wieloletniego badania NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey), z których wynika, iż konsumpcja pieczarek jest wyraźnie związana z poprawą jakości diety i zwiększonym spożycie niektórych ważnych składników odżywczych.

kap/ agt/ (PAP)

d444rus

Podziel się opinią

Share
d444rus
d444rus