Polki na kierownicze stanowiska! Jest nas tam coraz więcej

W Polsce kobiety zajmują 43 proc. wszystkich kierowniczych stanowisk. Na tle Unii dysproporcja płci na szczeblu kierowniczym w naszym kraju jest niewielka, a w niektórych firmach wręcz jej nie ma. Przykładem jest P&G, gdzie stanowiska menadżerskie są obsadzone w równym stopniu przez kobiety i mężczyzn. W dziedzinie parytetów P&G wyznacza standardy i wysoko podnosi poprzeczkę.

Polki na kierownicze stanowiska! Jest nas tam coraz więcej
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Paulina Kurowska-Ciupka

Polska na czele krajów zatrudniających kobiety menadżerki

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 proc. i jest wyższy od średniej europejskiej (w UE to 35 proc.). Jedynie Łotwa ma wyższy wskaźnik kobiet menadżerek (46 proc.). Zestawienie zamykają Cypr i Luksemburg, gdzie jedynie co piąte kierownicze stanowisko jest obsadzone przez panie.

Miejsce wicelidera, które przypadło w udziale Polsce, oraz pozostawianie w tyle krajów Europy Zachodniej jest powodem do dumy i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość – osiągnięcie pełnego parytetu w zajmowaniu menadżerskich stanowisk zdaje się być już blisko.

Parytet sprzyja innowacjom

Niektóre firmy już osiągnęły ten cel. Najlepszym przykładem dążenia do wyrównywania szans kobiet i mężczyzn jest P&G, gdzie równo 50 proc. managerów na świecie to kobiety. W polskim oddziale firmy ten odsetek wynosi 48 proc. To świetny wynik, zwłaszcza, że firma zatrudnia ponad 5 tys. pracowników w Polsce, co czyni polską siedzibę drugą pod względem wielkości w Europie, zaraz po Niemczech. Warty uwagi przykład fabryki Gilette w Łodzi pokazuje, jak wiele w temacie parytetów zmieniło się w firmie – w 2014 r. łódzką fabryką zarządzało niecałe 23 proc., obecnie jest tam już ponad 40 proc. menadżerek. Ponadto w ciągu 2022 r. kobiety stanowiły ponad połowę osób promowanych na kolejne szczeble zarządzania w całym P&G.

W niemal 190-letniej historii P&G nie brakuje innowacji, które diametralnie odmieniły życie ludzi na całym świecie. Widać, że firma stawia także na odmianę życia swoich pracowników.

Równy podział kierowniczych stanowisk między kobiety a mężczyzn sprzyja realizacji jednego z kluczowych celów P&G, jakim jest szukanie innowacyjnych rozwiązań, mających na celu poprawę życia konsumentów. Firma niezmiennie od ponad 185 lat wychodzi naprzeciw potrzebom ludzi na całym świecie. To z ich fabryk wyszły pierwsze jednorazowe pieluszki, czy maszynki do golenia dla kobiet – przedmioty, bez których obecnie nie wyobrażamy sobie życia. Koncern zarządzany w równym stopniu przez kobiety i mężczyzn, jest w stanie lepiej odpowiedzieć na potrzeby swojego grona odbiorców, a co za tym idzie dostarczać im jeszcze lepszych, bardziej trafionych i pomocnych innowacji.

© materiały partnera

Równość i inkluzywność w praktyce

Poprzez równą reprezentację kobiet i mężczyzn w kadrze zarządzającej, P&G chce być tak różnorodne, jak siedmiomiliardowe grono swoich konsumentów. Jednak działania firmy promujące równość i inkluzywność sięgają szerzej. Firma ma na celu osiągnięcie równości płci nie tylko na stanowiskach kierowniczych czy biurowych, ale także inżynieryjnych i technicznych. Postępy w tej dziedzinie widać na przykładzie sektora IT, w którym kobiety stanowią zaledwie 30 proc.[1] wszystkich zatrudnionych, a w P&G ten odsetek wynosi ponad 42 proc. A trzeba powiedzieć, że w tym sektorze firma ma się czym pochwalić – w Warszawie znajduje się jeden z największych hubów IT. Z warszawskiego centrum planowania (Supply Network Hub) P&G prowadzi operacje w 32 fabrykach w całej Europie. Z punktu widzenia produkcji i wszystkich innowacji produktowych – od rozwiązań IT, które opracowuje, żeby przyspieszyć transformację cyfrową, przez infrastrukturę, którą stworzyło do zarządzania europejskim łańcuchem dostaw – Polska jest jednym z kluczowych ośrodków rozwoju innowacji. Niektóre z nich można dostrzec w postaci produktów, które P&G oferuje konsumentom, inne są dowodem na postępującą transformację cyfrową.

Co więcej, P&G jako jeden z pierwszych pracodawców w Polsce (w 2019 r.) wprowadziło dodatkowy płatny urlop tacierzyński, z którego od momentu jego wprowadzenia skorzystało ponad 350 ojców. To również spory krok w kierunku wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Nie tylko pozwala ojcom nawiązać głębszą więź z pociechą, ale i ułatwia kobietom powrót do pracy.

Koncern dąży także do wyeliminowania stereotypów dotyczących płci w swoich przekazach reklamowych. Postawiono sobie za cel, by reklamy marek należących do koncernu były tworzone w równym stopniu przez mężczyzn, co przez kobiety.

© materiały partnera

Wsparcie równości widać nie tylko na szczeblu korporacyjnym – marki P&G angażują się w kampanie społeczne, np. Gillette jest strategicznym partnerem Fundacji "Share the Care", która promuje partnerski model rodziny i zaangażowane ojcostwo.

– W P&G wierzymy, że równość i inkluzywność zależą od nas wszystkich. Tworzenie równych szans dla kobiet zależy także od zaangażowania i udziału mężczyzn. Wiemy też, jak ważne dla budowania zespołów z równym podziałem płci jest rozwijanie narzędzi i świadczeń, które umożliwiają matkom i ojcom odgrywanie równej roli w domu oraz prowadzenie pełnej i satysfakcjonującej kariery zawodowej – mówi Justyna Rymkiewicz, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej P&G w Europie Centralnej.

[1] Raport "Kobiety w IT" No Fluff Jobs

Płatna współpraca z Procter & Gamble

Wybrane dla Ciebie

Kasia Tusk w Paryżu. Te spodnie idealnie modelują sylwetkę
Kasia Tusk w Paryżu. Te spodnie idealnie modelują sylwetkę
Ekspertka ostrzega przed nową grą. "Okultyzm w czystej postaci"
Ekspertka ostrzega przed nową grą. "Okultyzm w czystej postaci"
Ratajkowski w wydekoltowanej sukience. To kolor idealny na wiosnę
Ratajkowski w wydekoltowanej sukience. To kolor idealny na wiosnę
Rośliny przemarzły? Tak je uratujesz
Rośliny przemarzły? Tak je uratujesz
Najgorszy tłuszcz do smażenia jajek. Sadzone wyjdą niedobre
Najgorszy tłuszcz do smażenia jajek. Sadzone wyjdą niedobre
Edyta Zając olśniewa na Instagramie. Wybrała nietuzinkową sukienkę
Edyta Zając olśniewa na Instagramie. Wybrała nietuzinkową sukienkę
Znalazła miłość po rozwodzie. Oto kim jest obecny partner
Znalazła miłość po rozwodzie. Oto kim jest obecny partner
Ewa Kasprzyk wyglądała obłędnie. Spodnie to perełka dla dojrzałych
Ewa Kasprzyk wyglądała obłędnie. Spodnie to perełka dla dojrzałych
Chcieli, by się rozebrała w filmie. Tak zareagowała
Chcieli, by się rozebrała w filmie. Tak zareagowała
Gdzie wyrzucić puszkę po rybie? Błąd jest nagminny
Gdzie wyrzucić puszkę po rybie? Błąd jest nagminny
Wkroczyła na galę w prześwitach. Farna nie mogła przejść niezauważona
Wkroczyła na galę w prześwitach. Farna nie mogła przejść niezauważona
Pokazała się w bikini. Tak wystroiła się na plażę
Pokazała się w bikini. Tak wystroiła się na plażę