Polskie mięso na stołach całego świata
Jakie mięso najczęściej gości na waszych stołach? Podejrzewam, że, tak jak u większości Polaków, jest to drób i wieprzowina. Zresztą nie tylko w naszym kraju te mięsa są najpopularniejsze. Podobnie jest na całym świecie. Dlaczego jednak właśnie polskie mięso zyskuje w oczach konsumentów z innych krajów?
27.03.2021 12:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wartości odżywcze wieprzowiny i drobiu
Zarówno drób, jak i wieprzowina są źródłem pełnowartościowego białka, które jest konieczne do prawidłowego rozwoju całego organizmu. Są też bogate w dobrze przyswajalne żelazo. Dodatkowo zawierają takie składniki mineralne jak: cynk, magnez, sód, wapń i potas.
W tych mięsach znajdziemy również cenne witaminy z grupy B, witaminę A, E oraz PP. Mają one ogromne znaczenie w procesach budowy i regeneracji komórek, utrzymania odpowiedniego poziomu cholesterolu, funkcjonowania układu nerwowego, krwionośnego, immunologicznego.
Mięso drobiowe jest niskokaloryczne. Z kolei, wybierając chudą wieprzowinę, też nie dostarczymy organizmowi wielu kalorii. Okazuje się, że szynka czy schab to zaledwie 20 kcal więcej niż znajdziemy w drobiu.
Oba rodzaje mięsa są więc zdrowe i polecane przez dietetyków. Ważne jest, by do ich przygotowania nie dodawać tłuszczy. Znacznie lepiej więc piec lub gotować schab niż smażyć go na patelni w panierce.
Polski drób
Z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie konsumentów na mięso drobiowe. W 2017 roku w Polsce wyprodukowano go aż 2,8 mln ton, z czego 1,12 mln przeznaczono na eksport. W 70 proc. drób sprzedajemy do krajów Unii Europejskiej. Jednocześnie widzimy, że nowe rynki zbytu są niezbędne. Tym sposobem polski drób trafia też do Chin, Liberii, Wietnamu czy na Ukrainę. Polska jest jednym z największych producentów drobiu eksportujących go poza UE. Dlaczego konsumenci z tych krajów tak cenią polskie mięso?
Nasi rodzimi producenci drobiu, aby móc eksportować swój towar, muszą spełniać nie tylko warunki spisane w prawie unijnym, ale też przez międzynarodowe organizacje, takie jak BRC czy IFS. Co roku wymagania te stają się bardziej rygorystyczne niż ustawowe. Mimo to polskie firmy wypełniają je i od 2014 roku są liderem wśród producentów mięsa drobiowego w Unii Europejskiej.
Bardzo często większe firmy biorą na siebie całą produkcję i nadzór nad nią – od przetwórni pasz, przez wylęgarnie, kurniki i ubój, po zakłady przetwórstwa. Tym sposobem mają pieczę nad każdym etapem produkcji mięsa drobiowego i mogą zagwarantować jego wysoką jakość. Doceniają to konsumenci z całego świata.
Polska wieprzowina
Mięso wieprzowe wbrew ogólnemu przekonaniu jest nie tylko smaczne, ale też zdrowe. Na przestrzeni ostatnich lat hodowla świń w Polsce uległa modernizacji i zmianom, które bardzo korzystnie wpłynęły na jakość mięsa.
Polscy producenci przestawili się na rasy o zmniejszonej ilości tłuszczu w stosunku do mięśni, więc nasza wieprzowina jest nawet o 15 proc. mniej kaloryczna niż jeszcze 20 lat temu. Zmiana sposobu żywienia świń również sprawiła, że wartość energetyczna mięsa jest niższa. Okazuje się, że polska wieprzowina zawiera też mniej cholesterolu w porównaniu z amerykańskimi normami USDA. Wszystko to sprawia, że mięso z polskich świń jest cenione na całym świecie.
Dodatkowo badanie zrealizowane ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego wykazało, że polska wieprzowina jest mięsem bezpiecznym dla konsumentów. Gospodarstwa, w których hodowane są świnie na ubój, są poddawane rygorystycznym kontrolom. W mięsie nie ma więc pozostałości pestycydów, dioksyn, metali ciężkich ani związków fosforu czy azotu, które byłyby groźne dla człowieka. Wieprzowina ma też kontrolowaną alergenność.
W Polsce obowiązują te same przepisy i regulacje dotyczące produkcji rolno-spożywczej, co w innych krajach Unii Europejskiej. Nasze mięso spełnia wszelkie kryteria bezpieczeństwa, a koszty jego wytworzenia są na ogół niższe, więc jest ono konkurencyjne cenowo i dlatego tak bardzo pożądane na świecie. Wysoka jakość połączona z niską ceną sprawia, że eksport polskich produktów hodowlanych jest coraz większy i daje możliwości rozwoju oraz wzrostu przychodów.
Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego