Pomarańcze i banany

Pracując na co dzień jako projektant w przemyśle odzieżowym, wciąż często słyszę słowo „kryzys”. Pojawia się ono zarówno w rozmowach na temat sytuacji gospodarczej, kształtu kolekcji, jak i samego punktu wyjścia do projektowania. Firmy zajmujące się profesjonalnym prognozowaniem trendów zbadały już opcję bezpiecznego projektowania, które zaowocowało wysypem basicowych linii wyprodukowanych w lepszych niż dotychczas jakościach.

Obraz
Źródło zdjęć: © Eastnews

Pracując na co dzień jako projektant w przemyśle odzieżowym, wciąż często słyszę słowo „kryzys”. Pojawia się ono zarówno w rozmowach na temat sytuacji gospodarczej, kształtu kolekcji, jak i samego punktu wyjścia do projektowania. Firmy zajmujące się profesjonalnym prognozowaniem trendów zbadały już opcję bezpiecznego projektowania, które zaowocowało wysypem basicowych linii wyprodukowanych w lepszych niż dotychczas jakościach.

Na obecny sezon wiosenno – letni propozycje nieco się zmieniły. Oprócz lansowania trendu vintage (sprane, lekko zniszczone rzeczy, które kupujesz, a wyglądają tak samo jak te, które nosisz od kilku sezonów) dość mocno zaznaczony był optymizm. Jak przenieść nastrój szczęścia i zadowolenia na ubranie?

Kolor!

Biel i rozbielone odcienie błękitów, jasne szarości i beże są jak najbardziej dominujące w tym sezonie. Jednak na pokazach tuż obok nich pojawiają się intensywne i nasycone kolory. Landrynkowy róż, pomarańcz, koralowa czerwień, cytrynowa żółć, turkus, lazurowy błękit, szmaragdowa zieleń - nie dość, że współtworzą kolekcje, to są zestawiane są ze sobą w zaskakujący i krzykliwy sposób.

Wydawałoby się, że w modzie nastąpiły czasy totalnej samowoli i pełnej dowolności. Nic bardziej mylnego. Wystarczy kilka prób stylizacyjnych i choć odrobina estetycznego wyczucia, by przekonać się, że walkę z zestawianiem kolorystycznych sprzeczności prędzej przegramy, niż wygramy. Co zrobić? Drukować!

Dżungla

Zwykle jest tak, że w tendencjach na kolejne sezony muszą znaleźć się wzory kwiatowe. To one nieźle się sprzedają, kobiety lubią je zarówno wiosną, jak i jesienią. Często zmienia się skala kwiatów; drobne „łączki” przeplatają się z przerysowanymi, ogromnymi kwiatami, które są tak abstrakcyjne, że trudno odczytać ich odpowiedniki w rzeczywistości. Tej wiosny można postawić na wszystko. Delikatność łączy się z drapieżnością, rytmiczne wzorki linearnych motywów roślinnych z fotograficznymi sitodrukami gigantycznych orchidei. Kolor? Najlepszy jest ten zaczerpnięty bezpośrednio z natury, tylko nieco bardziej intensywny, mocniejszy. Wzór? Dowolny.

Na jednej sukience mogą się znaleźć zarówno polne kwiaty naszej szerokości geograficznej, grafika ze starego zielnika i kwitnące pnącza wprost z tropikalnej dżungli. Stamtąd jest coś jeszcze – wciąż aktualne wzory skór i futer. Obok klasycznych „panterek” drukowanych na jedwabnych szyfonach w dowolnej kompozycji kolorystycznej i skali, pojawią się też całe sylwetki zwierząt, zaplątane w organiczne ornamenty.

Pomarańcze i banany

Dwie najbardziej charakterystyczne kolekcje tej wiosny, które bezsprzecznie niosą pozytywny ładunek emocjonalny, pochodzą od Stelli McCartney i Prady. Pierwsza propozycja (a dokładniej jej letnia część) jest świeża i lekka.

Cienkie bawełniane tkaniny zadrukowane są w odbite symetrycznie na sylwetce motywy splątanych ze sobą gałązek, obsypanych liśćmi i owocami cytryn i pomarańczy. Druga, to wariacja na temat trendu marynistycznego, w której główną rolę grają gęsto ułożone popartowskie banany. Ich ciężki, linearny rysunek uzupełniony jest odręcznym szkicem barokowych dekoracji organicznych. Prada wyjaśnia w krótkim manifeście kolekcji, że czas skończyć z szarym i bezpiecznym okresem kryzysu. Należy szukać inspiracji w naturze, wybierać z niej motywy, które później można dowolnie interpretować i poddawać artystycznej obróbce, łącząc z architekturą i grafiką. Panteizm zmienia na nowo podejście do świata? Świat zmienia podejście do panteizmu.

Zwrot ku naturze jest najprostszym rozwiązaniem, żeby nie powiedzieć banałem. Ale to właśnie najprostsze pomysły są często strzałem w dziesiątkę. Czy przełożą się na sukces finansowy koncernów? Nie sądzę. Postawienie na tak charakterystyczne i kontrowersyjne motywy plastyczne może być zbyt radykalnym posunięciem.

Trudno jest mi sobie wyobrazić polską ulicę ubraną w bawełniane pomarańcze i banany. Jestem jednak pewien, że ten krok, wykonany zarówno przez Pradę jak i McCartney, zostanie doceniony i rozwinięty przez firmy prognozujące trendy i trendsetterów. Nawet jeśli miałby nie być odebrany dosłownie i wyeksploatowany w nadchodzących sezonach, stanowi o nowej, optymistycznej jakości w stabilnym i mało zaskakującym świecie modowych nowinek.

_ Michał Szulc – projektant mody, grafik. Wykładowca w Katedrze Ubioru łódzkiej ASP. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projektuje dla największych polskich firm odzieżowych oraz pod własnym nazwiskiem. Minimalista ceniący funkcjonalność ubioru. Obecnie tworzy projekt „Sale”. www.michalszulc.com_

Wybrane dla Ciebie
Maffashion wybrała spódnicę maxi. Ale tylko spójrzcie, co miała w uszach
Maffashion wybrała spódnicę maxi. Ale tylko spójrzcie, co miała w uszach
Na Telekamerach do zdjęć pozowała z mężem. Suknia Kryńskiej olśniewa
Na Telekamerach do zdjęć pozowała z mężem. Suknia Kryńskiej olśniewa
Zagrał we "Władcy Pierścieni". Tak dziś wygląda 67-letni aktor
Zagrał we "Władcy Pierścieni". Tak dziś wygląda 67-letni aktor
Zrujnowany dom w lesie. Mayra tchnęła w niego nowe życie
Zrujnowany dom w lesie. Mayra tchnęła w niego nowe życie
Apartament tylko dla dorosłych w Bydgoszczy. Właściciel ujawnia, co jest w środku
Apartament tylko dla dorosłych w Bydgoszczy. Właściciel ujawnia, co jest w środku
Gdzie wyrzucić zużytą folię? Często popełniamy błąd
Gdzie wyrzucić zużytą folię? Często popełniamy błąd
60-letnia aktorka pozuje w bikini. Tak Elizabeth Hurley dba o sylwetkę
60-letnia aktorka pozuje w bikini. Tak Elizabeth Hurley dba o sylwetkę
Zaszalała z kolorami. Od Wojciechowskiej aż trudno oderwać wzrok
Zaszalała z kolorami. Od Wojciechowskiej aż trudno oderwać wzrok
W latach 80. i 90. imię to było hitem. Nosi je ponad 400 tys. Polek
W latach 80. i 90. imię to było hitem. Nosi je ponad 400 tys. Polek
Burza po odcinku "Rolnika". Rolniczka jasno o stanie krów
Burza po odcinku "Rolnika". Rolniczka jasno o stanie krów
Kot gryzie podczas głaskania? To jasny sygnał
Kot gryzie podczas głaskania? To jasny sygnał
Są razem od ponad dwudziestu lat. Tak wyglądają ich córki
Są razem od ponad dwudziestu lat. Tak wyglądają ich córki