Poszukiwana Bizneswoman Roku
Przedstawiciele świata biznesu radzą paniom, jak osiągnąć sukces. Do 30 listopada trwają zgłoszenia do VI edycji ogólnopolskiego konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku 2014. Zasiadający w jury znani przedstawiciele świata biznesu zdradzają, na co zwracają uwagę przy wyborze laureatek.
Przedstawiciele świata biznesu radzą paniom, jak osiągnąć sukces. Do 30 listopada trwają zgłoszenia do VI edycji ogólnopolskiego konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku 2014. Zasiadający w jury znani przedstawiciele świata biznesu zdradzają, na co zwracają uwagę przy wyborze laureatek. Oryginalność pomysłu, odwaga i konsekwencja w jego realizacji oraz analiza efektów i wyników finansowych – to ich zdaniem elementy decydujące o sukcesie przedsięwzięcia. Panie, których pomysł na biznes opiera się na tych filarach, mają ogromną szansę otrzymać tytuł Bizneswoman Roku w jednej z czterech kategorii: Debiut Roku, Moja Firma, Korporacja i Działalność na Rzecz Kobiet.
Według badania Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych mężczyźni nadal awansują częściej i szybciej, ale w ostatnich latach znacząco wzrosła liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych. Od 2008 do 2011 roku - z 19 procent do 29 procent . Progres ten pokazuje, że z roku na rok coraz więcej bizneswoman z powodzeniem prowadzi własne firmy oraz zajmuje stanowiska zarządcze w międzynarodowych korporacjach.
- Płeć nie powinna mieć w biznesie znaczenia. – twierdzi Jacek Świderski, członek jury konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku oraz prezes Zarządu Wirtualna Polska. Istotne natomiast są: skala stawianych wyzwań, konsekwencja w dążeniu do celu, skuteczność oraz umiejętność budowania długoterminowych relacji z klientami, pracownikami i inwestorami.
Irena Eris, założycielka Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris oraz przewodnicząca jury konkursu mówi: - Można śmiało powiedzieć, że kandydatki zgłaszające się do konkursu to już kobiety sukcesu. Często piastują wysokie, decyzyjne stanowiska w branżach uznawanych powszechnie za męskie. Swoją postawą pokazują, że mają potencjał, są wytrwałe i potrafią realizować swoje marzenia. Niejednokrotnie, umiejętnie dzielą też życie na pracę i dom, nie zapominając przy tym o swoich ambicjach.
Coraz mocniej ugruntowaną pozycję kobiet w świecie biznesu zauważa także Olga Zarachowicz, dyrektor zarządzająca ds. HR w grupie PZU: – Podoba mi się to że kobiety zaczynają w Polsce mówić „ja to zrobiłam”, doceniając tym samym wartość samych siebie i swojej pracy. Jednocześnie chwalą się swoimi osiągnięciami w pozytywny sposób. Do tej pory to mężczyźni dbali o swój PR podkreślając w osiągnięciach własne „ja”. Cieszę się, że zaczynają to robić kobiety.
Kandydatki do tytułu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku to zarówno doświadczone panie, które zarządzają wielkimi korporacjami, jak i właścicielki lokalnych firm oraz wchodzących na rynek start-upów. Podczas wyboru laureatek jury zwraca uwagę przede wszystkim na: oryginalność pomysłu, odwagę i konsekwencję w dążeniu do celu oraz wyniki finansowe.
Irena Eris mówi: - Kiedy analizuję zgłoszone kandydatury, dla mnie, jako przewodniczącej jury konkursu, niezmiernie ważne są determinacja, wytrwałość, innowacyjny sposób myślenia. Istotny też jest potencjał, jak również wyniki finansowe przedsiębiorstwa, które reprezentuje kandydatka. Jednak zadecydowanie ważniejszy jest pomysł, projekt, realizowany przez nią w ramach swoich obowiązków. Stąd podjęcie decyzji bywa nierzadko bardzo trudne, gdyż wybranie najlepszej z doskonałych nie jest wcale proste.
O tym, że kobiecy biznes z powodzeniem konkuruje z tym w męskim wydaniu mówi kolejny członek kapituły konkursowej - Marek Borzestowski, partner funduszu inwestycyjnego Giza Ventures:
- Niezależnie od płci zwracam w biznesie uwagę na ludzi, którzy swoją pasje potrafią podeprzeć wytrwałością w dążeniu do celu, a swoich racji bronią z uporem.
Natomiat Ewa Rumińska-Zimny, Ekspert ONZ ds. Gender and Economy podkreśla, że zwraca szczególną uwagę na: innowacyjność i „użyteczność" pomysłu, a także na szansę jego dalszego rozwoju. Bizneswoman Roku powinna charakteryzować się otwartością, umiejętnością współpracy oraz rozwojem osobistym (np. zdobyciem dodatkowego wykształcenia). Nie zapominajmy także, że kobieta sukcesu to osoba wrażliwa na problemy innych, szczególnie kobiet – mówi Rumińska-Zimny.
Cztery kategorie konkursowe umożliwiają spojrzenie na kobiecy biznes z różnych punktów widzenia. Inne elementy są kluczowe przy prowadzaniu organizacji non profit, a inne przy zarządzaniu wielką korporacją. Zwraca na to uwagę Grażyna Piotrowska-Oliwa, bizneswoman i członkini jury:
- Przykładowo, wśród zgłoszeń w kategorii „Korporacja” zwracam uwagę przede wszystkim na skalę, zakres dokonań oraz wyjście poza organizacyjny „standard”. Miernik ten nie sprawdzi się natomiast przy ocenie firmy, która jest rok czy dwa na rynku. Natomiast każdy biznes „skazany na sukces” powinien charakteryzować się oryginalnością pomysłu i jego genezy, szybkim tempem rozwoju oraz efektami i dalszymi perspektywami.
O kryteriach wyboru „Kobiety w Nowych Technologiach” mówi natomiast Jarosław Dąbrowski, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Technologii GTECH Poland: Dokonania nie muszą być spektakularne. Napisanie oprogramowania, które jest wykorzystywane na co dzień przez daną firmę jest równie ważne jak zarządzanie rozbudowanym zespołem IT czy prowadzeniem badań naukowych. Szansę na otrzymanie wyróżnienia mają zarówno panie pracujące na szeregowych stanowiskach technologicznych, jak i osoby zarządzające firmami czy związane z branżą IT poprzez promowanie karier kobiet w tym obszarze.
Zgłoszenia należy wysyłać do 30 listopada br. na adres mailowy: konkurs@bizneswomanroku.pl. Spośród wszystkich zgłoszeń zostanie wyłonionych 20 finalistek, z których 4 otrzymają tytuł Bizneswoman Roku. Dodatkowo każda z kandydatek może otrzymać „Nagrodę Publiczności” oraz tytuł „Kobiety w Nowych Technologiach”. Finał konkursu odbędzie się w lutym 2015 podczas gali na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Szczegółowe informacje na temat zasad uczestnictwa oraz przebiegu konkursu można znaleźć na stronie www.bizneswomanroku.pl