Przeżycia są cenniejsze niż rzeczy. Wywiad z Jakubem Matuszewskim, CEO firmy Wyjątkowy Prezent
Kolacja w ciemności, lot balonem, zejście po ścianie wieżowca, weekend w SPA. W czasach, kiedy mamy absolutnie wszystko, coraz popularniejsze staje się kolekcjonowanie chwil. Dlaczego prezent-przeżycie cieszy bardziej niż przedmiot? Jak upodobania prezentowe Polaków różnią się od upodobań innych narodów? O to wszystko zapytałam Jakuba Matuszewskiego, CEO firmy Wyjątkowy Prezent.
21.11.2022 13:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Agnieszka Małgorzata Adamska, Wirtualna Polska: Wyjątkowy Prezent, firma oferująca prezenty-przeżycia, obchodzi w tym roku 15. urodziny. Jak przez ten czas zmieniły się upodobania prezentowe Polaków?
Jakub Matuszewski: Najprościej odpowiedzieć na to pytanie za pomocą liczb. Zaczynaliśmy 15 lat temu z kilkudziesięcioma produktami w sklepie online. W tym momencie mamy ponad 8 tys. prezentów, bo tego oczekują od nas nasi klienci – żebyśmy rozwijali ofertę i byli obecni w całym kraju. Przez ten czas z naszych prezentów skorzystało 1,5 miliona Polaków. Oczywiście na początku to zainteresowanie było niższe. Byliśmy pierwszą firmą na polskim rynku, która wprowadziła przeżycia. Pierwsze lata to była edukacja rynkowa – chcieliśmy pokazać klientom, że istnieje coś takiego jak voucher, który można podarować zamiast tradycyjnego prezentu. Kolejnym krokiem było pokazanie Polakom, że prezent w formie przeżycia jest ciekawszy od prezentu rzeczowego, ponieważ jest to coś, co kryje w sobie jakąś atrakcję i związane z nią emocje, które obdarowany będzie pamiętał do końca życia. Niewykluczone, że taki prezent skłoni go też do rozwijania pasji i zainteresowań.
Często zdarza się, że osoby, które kupują prezenty, pojawiają się później w miejscach realizacji z osobami, które te prezenty realizują. Jest to okazja do spędzenia czasu razem, w wyjątkowy sposób.
Wydawałoby się, że idealnym prezentem jest przedmiot, który można postawić na półce i cieszyć się nim jak wyjątkową pamiątką. Tymczasem państwa firma ma w swojej ofercie prezenty – przeżycia, wyjątkowe doznania. Czy takie upominki wyprzedziły już prezenty rzeczowe?
Na wzrost popularności przeżyć znacząco wpłynęły ostatnie lata. Okres pandemii bardzo zmienił podejście Polaków do upływającego czasu i pozwolił im zrozumieć, jak bardzo jest on cenny, a także jak przewrotne może być życie. W ubiegłym roku osiągnęliśmy największy obrót w historii firmy. Każdy miesiąc z rzędu był rekordowy pod względem sprzedaży, co świadczy o tym, że Polacy coraz większą wagę przywiązują do bycia razem, przeżywania wspólnie wyjątkowych chwil i spełniania marzeń. Ta zmiana myślenia jest spójna z naszą misją. Firma Wyjątkowy Prezent powstała właśnie po to, żeby oferować usługi, które przynoszą radość. Wspomniana misja polega na zmianie kultury obdarowywania. Chcieliśmy zmniejszyć liczbę prezentów materialnych na rzecz tych jakościowych, przynoszących emocje. Ta zmiana już ma miejsce, a liczby, które stoją za naszym biznesem, są tego prawdziwym dowodem. Podkreślamy też, że przeżycia są bardziej ekologiczne i przyjazne planecie niż plastikowa zabawka czy sprzęt elektroniczny.
Istotną kwestią jest także fakt, że 66 proc. naszych klientów stanowią kobiety, które podchodzą do kupowania prezentów w szczególny sposób – wybierają je z dużym wyprzedzeniem i mają lepsze wyczucie odnośnie do tego, co osoba obdarowana chciałaby dostać. Kobiety przywiązują dużą wagę do celebracji wręczania prezentów. Z kolei panowie zazwyczaj kupują prezent na ostatnią chwilę – taka jest ich natura. Nie oznacza to jednak, że nie szukają wartościowego upominku. Często mają już sprecyzowaną wizję, a doradca w naszym sklepie pomaga im szybko i sprawnie przejść przez cały proces wybierania i kupowania prezentu.
W państwa ofercie znajdziemy zabiegi SPA, usługi kosmetyczne, kolacje w restauracjach, loty balonem, a także szeroki wybór przeżyć ekstremalnych. Które z tych opcji cieszą się największym zainteresowaniem klientów?
Najbardziej uniwersalne prezenty to te, które nie wiążą się z dużą dawką adrenaliny i to właśnie one królują w naszej ofercie. Największym zainteresowaniem cieszy się Kolacja w Ciemności – ten prezent od 10 lat znajduje się na szczycie naszej prezentowej listy. Kolację w Ciemności możemy sprezentować osobie w każdym wieku, dzięki czemu docieramy z takim produktem do bardzo szerokiego grona odbiorców. To koncept przeżycia znany na całym świecie, którym zainspirowaliśmy się, by stworzyć własną, autorską Kolację w Ciemności - o zupełnie nowym scenariuszu i wielu urozmaiceniach. Obecnie w 9 restauracjach można zjeść posiłek w ciemności. Z tej usługi za naszym pośrednictwem skorzystało już ponad 100 tys. osób.
Degustacja i kulinaria wiodą prym w kwestii tych spokojniejszych prezentów dla każdego, ale mamy też prezenty, które budzą duże emocje, jak np. jazda Ferrari czy Lamborghini, prezenty powietrzne – przede wszystkim skoki ze spadochronem, prezenty wodne. Dużym powodzeniem cieszy się też Walk in the Sky - Spacer w Chmurach – schodzenie po fasadzie wieżowca. Zauważyliśmy ten trend w Niemczech i postanowiliśmy wprowadzić go do Polski. Takie prezenty często wręczane są w związku z okrągłymi urodzinami.
Wyjątkowy Prezent był prekursorem na polskim rynku – jako pierwsi oferowali państwo prezenty w formie Voucherów i Pakietów na wyjątkowe przeżycia. Jak Polska obecnie wypada w tej kategorii na tle innych krajów?
Wbrew pozorom na rynku zachodnim wcale nie ma zapotrzebowania na przeżycia ekstremalne. Produkty, które cieszą się tam największym zainteresowaniem, to np. nocleg w domku na drzewie, glamping czy też noc w przeszklonym namiocie z widokiem na gwiazdy albo pobyt w domku na wodzie. Obserwujemy te trendy i staramy się za nimi podążać. Domki na drzewie są już dostępne w Polsce i faktycznie - mają dość duże obłożenie. Podobnie jest z przeszklonymi domkami w lesie, z których można obserwować zwierzęta.
Największym rynkiem na świecie pod względem prezentów-przeżyć jest Francja. Francuzi kupują takie przeżycia nie tylko online, ale także w sklepach spożywczych. To pokazuje, w jaką stronę zmierza trend takich produktów i jak szybko stają się ogólnodostępne. Wyjątkowy Prezent ma swoje stacjonarne sklepy w całej Polsce, a także na Litwie, Łotwie, w Estonii i Finlandii. Jesteśmy obecni w największych galeriach handlowych, w sieci sklepów Media Markt i w niedalekiej przyszłości chcemy dotrzeć także do sklepów spożywczych. Kładziemy ogromny nacisk na jakość współpracy z naszymi partnerami, więc myślę, że to będzie procentowało w przyszłości.
Warto dodać, że Wyjątkowy Prezent utrzymała na zawsze trzyletnią ważność kupowanych prezentów wprowadzoną podczas pandemii. Myślę, że to dodatkowo wzmocni zaufanie do naszej marki i skłoni klientów do sięgania po emocje, które zostaną z nimi na zawsze.
Obdarowujemy prezentami innych czy także siebie? Czy państwa klienci wybierają prezenty także dla samych siebie?
Rośnie grupa klientów, którzy wybierają prezenty z myślą o sobie. Te przeżycia są jakimiś obietnicami lub marzeniami, np. dana osoba zawsze chciała skoczyć na bungee i dojrzała do tego, żeby zrealizować ten cel.
Czy pan również korzysta z prezentów w postaci przeżyć?
Nie zrealizowałem wszystkich 8 tys. prezentów z naszej oferty, nie dałbym rady (śmiech). Ale faktycznie, w moim życiu zawsze ważna była przygoda. Jestem właścicielem tej firmy w dużej mierze dlatego, że od dziecka sam realizowałem przeżycia i próbowałem nowych rzeczy – chodziłem po górach i po jaskiniach, jeździłem na nartach, przepłynąłem Atlantyk na jachcie. Biznes, który prowadzę, jest w pełni spójny z moją filozofią i podejściem do życia. Staram się zawsze znaleźć czas na to, żeby próbować nowych rzeczy. W styczniu realizowaliśmy rodzinnie świąteczny prezent – jazdę psim zaprzęgiem nad Bałtykiem. To było cudowne przeżycie i fajne pół dnia spędzone w zimie, ale nad morzem.
Staram się planować kolejne takie atrakcje dla siebie i mojej rodziny. W minione wakacje pierwszy raz w życiu podróżowaliśmy kamperem i bardzo dobrze wspominam tę wolność wyboru miejsca i zatrzymywania się w różnych, często nieoczywistych punktach na drodze.
Oferta na stronie Wyjątkowy Prezent jest niezwykle bogata. Jestem ciekawa, czy szykują państwo jakieś nowości dla swoich klientów w najbliższym czasie?
Planujemy kilka nowości, m.in. wingfoil, który od windsurfingu różni się tym, że zamiast żagla mamy w rękach specjalne skrzydło. To ciekawa alternatywa dla tradycyjnych sportów wodnych i, oczywiście, świetna zabawa. Inna propozycja, która od niedawna jest w naszej ofercie, to Shitty Dinner, czyli Komediowa Kolacja. Projekt polega na tym, że przychodzimy do restauracji na konkretny termin i możemy mieć pewność, że jedzenie będzie wspaniałe, ale wszystko inne może nas bardzo zaskoczyć. Kelnerzy obsługujący gości tak naprawdę są aktorami i mają do zagrania konkretny scenariusz. To rodzaj komediowego wieczoru ze świetnym posiłkiem. Skorzystałem z tej oferty i byłem niesamowicie zaskoczony. Fantastyczna zabawa.
Jedną z nowszych ofert jest kolacja we wrocławskim Afrykarium. To 17-metrowy, akrylowy, przezroczysty tunel, w którym można podziwiać morskie stworzenia, m.in. rekiny, płaszczki, tuńczyki. Po zamknięciu ogrodu zoologicznego w takiej scenerii można zjeść romantyczny posiłek w gronie innych gości lub tylko we dwoje.
Pracujemy też nad innowacjami związanymi z miejscami sprzedaży m.in. poprzez Voucheromat, czyli wolnostojące urządzenie do zakupu voucherów pod marką Voucher&Go. W Polsce pierwsze takie urządzenie pojawiło się już w Galerii Północnej w Warszawie. Przed świętami planujemy umieścić automaty z voucherami jeszcze w 6 innych lokalizacjach, żeby wyjątkowe przeżycia były dostępne od ręki dla każdego i w każdym momencie, także w dni niehandlowe.