Wyzwania w branży beauty – wywiad z Natalią Lisiną z Coty Professional Beauty
Branża fryzjerska i kosmetyczna idzie z duchem czasu. Żeby mieć klientów, musi nadążać za ich potrzebami. Dostępność oraz personalizacja to dwa trendy, które także się rozwijają. – Nie ma lepszego miejsca niż branża usług salonów fryzjerskich oraz kosmetycznych, aby je zrozumieć – twierdzi Natalia Lisina, Dyrektor Generalna Coty Proffesional Beauty na region Europy Wschodniej.
18.07.2018 | aktual.: 18.07.2018 15:21
Niedawno wróciła pani z Destination Event 2018 na Malcie. Czy może nam pani przybliżyć to wydarzenie?
Myślę, że śmiało możemy je nazwać festiwalem i kwintesencją celebrowania kunsztu profesjonalnego fryzjerstwa. Każdego roku ta impreza przyciąga światowej sławy stylistów oraz młode talenty fryzjerstwa, którzy mają okazję zapoznać się, ale też wspólnie zaprezentować światu najnowsze i najbardziej technologicznie zaawansowane trendy branży. Jesteśmy niezmiernie dumni, że już piąty rok możemy być gospodarzem tej imprezy wraz z markami dywizji Coty Professional Beauty. Tym razem byliśmy na Malcie i nasz program jak zwykle był niezmiernie bogaty: 6 intensywnych dni, 10 pokazów, 4 imprezy, 1000 uczestników z ponad 28 krajów - trzeba przyznać, że te statystyki są dosyć imponujące… Tegoroczna edycja oprócz wielu atrakcji i wrażeń, przyniosła nam wspaniały polski akcent - laureatem konkursu "The Stage Is Yours" został polski stylista fryzur – Tymoteusz Pięta!
Wróćmy na chwilę do podstaw. Jest pani Dyrektorem Generalnym dywizji Coty Professional Beauty na region Europy Środkowo Wschodniej. Jakie marki i kategorie produktowe przynależą tej dywizji?
Pracujemy ze wspaniałymi markami, które są dystrybuowane przede wszystkim za pośrednictwem profesjonalnych salonów fryzjerskich i kosmetycznych. W naszym portfolio znajdują się wiodące marki z kategorii profesjonalnej pielęgnacji włosów oraz paznokci. Jeżeli chodzi o kategorię włosów to naszymi kultowymi markami są: Wella Professionals (wiodąca profesjonalna marka w segmencie koloryzacji włosów), System Professional (nasza linia kategorii premium oferująca produkty maksymalnie dopasowane do potrzeb konkretnego konsumenta), Nioxin (marka #1 oferująca rozwiązania dla włosów cienkich), Sebastian Professional, Sassoon Professional oraz Londa Professional, a także ghd - wiodący producent akcesoriów do stylizacji włosów. Nasz biznes w zakresie profesjonalnej pielęgnacji paznokci reprezentuje marka OPI, która jest globalnym liderem w swojej kategorii. Naszym celem w ramach dywizji Coty Professional Beauty jest celebrowanie oraz konsekwentne rozwijanie naszej branży, promując profesjonalny, mistrzowski kunszt fryzjerski, który umożliwia najwyższej jakości serwis dopasowany do potrzeb konsumenta. Dążymy do osiągnięcia tego celu za pośrednictwem naszych marek, a także całego pakietu usług, które oferujemy naszym klientom po stronie salonów.
Jakie główne trendy mają obecnie największy wpływ na tę branżę?
Dostępność oraz personalizacja to dwa trendy, które – wraz z coraz dalej postępującą globalizacją – wciąż się rozwijają. Nie ma lepszego miejsca niż branża usług salonów fryzjerskich oraz kosmetycznych, aby je zrozumieć. Właściwie dostosowanie usługi oraz personalizacja oferty dla konsumenta to kluczowy element tej branży. Konsumenci chcą być emocjonalnie związani z produktami, które kupują, każdy z nich chce ukazać światu własne unikalne piękno oraz osobowość.
W portfolio dywizji Coty Professional Beauty posiadamy wiele produktów oraz usług, które spełniają te potrzeby. Nasze sezonowe kolekcje produktów do koloryzacji włosów marki Wella Professionals zawsze odzwierciedlają najnowsze trendy, tak samo jest w przypadku marki OPI, która od wielu lat zapewnia klientom salonów wyjątkowe doświadczenia. Nasza linia produktów System Professional promuje tzw. mapowanie kodu energetycznego włosa, na podstawie którego dla każdej osoby – w zależności od jej potrzeb – opracowywany jest indywidualny rytuał pielęgnacji włosów. To coś, co z dumą będziemy nadal rozwijać.
A co ma największy wpływ na kondycję branży?
Kiedy spojrzymy na naszą branżę oraz świat, w którym żyjemy, dostrzegamy wiele zmian. Środowisko naszych klientów zmienia się w szybkim tempie, pojawia się coraz więcej niezależnych i mobilnych stylistów, obserwujemy także rozwój mediów cyfrowych oraz sektora e-commerce. Musimy być szybsi, zawsze o krok przed tymi zmianami, oferując naszym klientom oraz konsumentom produkty i usługi, które odpowiadają otaczającej nas rzeczywistości oraz spełniają ich potrzeby.
Muszę powiedzieć, że świat mediów cyfrowych oraz sektor e-commerce, czyli tematy, które są szeroko dyskutowane w ramach naszej branży, stanowią swojego rodzaju odzwierciedlenie dzisiejszego społeczeństwa. Ludzie pragną wygody, którą daje im Internet, żeby poszukać informacji, nauczyć się czegoś, zrobić zakupy, kiedykolwiek i gdziekolwiek będą mieli na to ochotę. Spostrzeżenie to odnosi się także do naszych partnerów biznesowych, czyli salonów fryzjerskich i kosmetycznych, gdyż oni także wszystko robią w sieci, i nie ma znaczenia czy jest to poszukiwanie informacji na temat najnowszych innowacji, przeszkolenie się z nowych usług lub produktów, czy też składanie zamówień w szybki i jednocześnie łatwy sposób. Dysponujemy wieloma rozwiązaniami, które wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Jednym z nich jest na przykład internetowy Program Edukacyjny Marki Wella, który oferuje interaktywne seminaria w trybie online, tutoriale przedstawiające nowości produktowe i szczegółowy instruktarz ich użytkowania oraz wiele innych narzędzi pomocnym stylistom (https://education.wella.com/index.php ) lub też rozwiązanie w ramach współpracy B2B, którym jest sklep marki Wella (tzw. Wella store). OPI oraz gdh to marki, których rozwój jest również w dużej mierze napędzany przez sektor e-commerce i nie ma w tym nic złego.
W Polsce kobiety często nadal wolą farbować i stylizować swoje włosy w domu. Jak zachęciłaby je pani, żeby udały się do salonu fryzjerskiego?
Pierwszy argument, który przemawia za wizytą w profesjonalnym salonie fryzjerskim to zdecydowanie produkty; są one zaawansowane technologicznie i zawierają najnowsze innowacje. Innowacje to fundament strategii rozwoju Coty i od ponad 130 lat udaje nam się wprowadzać jedne z najważniejszych innowacji w tej branży. Nasi konsumenci udając się do salonu fryzjerskiego, mogą z tego korzystać.
Jednak nie o same produkty tu chodzi. Kluczowym elementem całości usługi w salonie są umiejętności profesjonalistów, którzy w nich pracują. To właśnie fryzjerzy, styliści są najważniejszą składową naszej branży. To ich najwyższej klasy umiejętności, doświadczenie i pasja sprawiają że są wstanie świadczyć usługi w zakresie koloryzacji i stylizacji na najwyższym poziomie, a co równie ważne dopasowywać je do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klientów.
W Polsce zauważamy trend "zrób to sam". Czy według pani kosmetyki do użytku domowego zagrażają produktom salonowym?
Jesteśmy przekonani, że sektor kosmetyków profesjonalnych, a także związanych z nim profesjonalnych usług wykonywanych w salonie, bez znaczenia czy mówimy tu o pielęgnacji paznokci, czy włosów, będą nadal się rozwijać i ewoluować, a produkty i zabiegi do użytku domowego będą stanowić dla nich uzupełnienie, zapewniając przedłużenie efektów uzyskanych w salonie. Ponieważ coraz częściej obserwujemy przenikanie się rzeczywistość w trybie offline i online, spodziewam się, że nasza branża będzie stanowić odzwierciedlenie tego trendu i będziemy dostrzegać na rynku więcej zabiegów, które mogą być wykonywane w domu, a które będę uwzględniały zastosowanie profesjonalnych technologii, związanych na przykład z rekomendacjami produktowymi, poradami dotyczącymi sposób użycia produktu, czy wideo-tutorialami. Jest to kierunek, w którym nasza branża zmierza w skali globalnej, i obserwujemy go również w Polsce.
Dzisiejszy obraz piękna propagowany przez media i niestety w pewnym stopniu przez samą branżę kosmetyczną narzuca kobietom bardzo sztampowy model piękna. Kobiety są pod presją, aby wyglądać jak modelki z pierwszych stron gazet. A to z kolei wpędza wiele z nich w kompleksy…
Rzeczywiście w branży funkcjonuje jeszcze wiele stereotypów i dotychczas często promowała ona jeden obraz, ideał piękna. Na szczęście to się powoli zmienia. W Coty wierzymy, że piękno ma różne oblicza i to właśnie w różnorodności tkwi jego sekret. Tak naprawdę każdy z nas jest inny i każdy na swój sposób wyjątkowy. Doceniając i celebrując tą różnorodność, możemy sprawić, że branża kosmetyczna i dbanie o urodę będzie źródłem radości i samozadowolenia. Dlatego też w ramach wszystkich naszych działań na poziomie marek i na poziomie współpracy z profesjonalistami w salonach fryzjerskich i kosmetycznych, naszym nadrzędnym celem jest sprawienie, aby każdy nasz konsument, każda kobieta definiowała piękno na własnych zasadach.
Natalia Lisina - Dyrektor Generalna Coty Professional Beauty na region Europy Wschodniej. Dywizja Professional Beauty jest jedną z trzech dywizji w ramach Coty, która zajmuje się współpracą z właścicielami salonów fryzjerskich oraz specjalistami zarówno w zakresie pielęgnacji włosów jak i paznokci. W jej portfolio znajdziemy takie marki jak Wella, Londa, Sebastian, System Professional, Nioxin, ghd oraz OPI.
Partnerem artykułu jest COTY