Trwa ładowanie...
d1oyaz9

Antocyjany - źródła, działanie, właściwości

Antocyjany to naturalne związki chemiczne pochodzenia roślinnego, które zaliczamy do grupy flawonoidów. Warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ dzięki licznym właściwościom prozdrowotnym i przeciwutleniającym potrafią mieć bardzo dobry wpływ na zdrowie. W jakich warzywach i owocach znajdziemy antocyjany i jakie wykazują działanie?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Dobrym źródłem antocyjanów są na przykład jagody czy porzeczka.
Dobrym źródłem antocyjanów są na przykład jagody czy porzeczka. (123RF)
d1oyaz9

Występowanie antocyjanów

Antocyjany to charakterystyczne związki chemiczne, które należą do grupy flawonoidów, czyli przeciwutleniaczy. Substancje te mają właściwości antyoksydacyjne i ich zadaniem jest minimalizowanie lub całkowite wyeliminowanie reakcji utleniania zachodzących w organizmie, które mogą być dla niego potencjalnie szkodliwe. Antocyjany dzielą się na trzy główne kategorie: cyjanidyny, delfinidyna oraz pelargonidyna.

Antocyjany możemy znaleźć w roślinach oraz owocach, które spotkamy praktycznie we wszystkich sklepach. Przede wszystkim znajdziemy je w roślinach charakteryzujących się ciemnym ubarwieniem owoców, czyli na przyład w aronii, porzeczce, jeżynach, bakłażanie, czerwonej kapuście, malinach czy czerwonych winogronach. Warto jest więc po nie sięgąć i w miarę możliwości jeść je na surowo, aby skorzystać z pełni ich dobroczynnych właściwości.

d1oyaz9

Antocyjany - działanie

Działanie antocyjanów niejednokrotnie zostało potwierdzone poprzez liczne badania naukowe, ktore skupiały się na ich medycznym zastosowaniu. Skuteczność antocyjanów objawia się przede wszystkim w ich silnym przeciwutlenianiu oraz właściwościach zmniejszających ryzyko rozwoju nowotworów. Dodatkowo mają pozytywny wpływ na układ krążenia, a regularne spożywanie owoców i warzyw bogatych w te związki działa na kondycję naszych naczyń włosowatych.

Antocyjany, w zależności od swojego występowania, mają różne właściwości i przeznaczenie medyczne. Antocyjany występujące w kwiatach hibiskusa zmniejszą ryzyko chorób wątroby oraz poprawią naszą odporność, co w efekcie chroni nas przed wirusami i bakteriami. Natomiast substacje zawarte w owocach jagód czy żurawiny zapobiegają cukrzycy.

Właściwości antocyjanów

Antocyjany oraz ich właściwości to przede wszystkim wspomniana już wcześniej detoksykacja, czyli pozbywanie się związków utleniających z organizmu, a ich działanie odpornościowe jest znacznie większe niż witaminy C czy E. Oprócz tego antocyjany wyróżniają się jeszcze jedną ważną cechą, a mianowicie tym, że odpowiadają za kolor dużej ilości owoców i warzyw.

d1oyaz9

Dlatego też antocyjany bardzo często wykorzystuje się w przemyśle spożywczym jako substancje barwiące, między innymi w przypadku jogurtów, lodów, dżemów czy nawet tabletek musujących.

Właściwości antocyjanów dopiero od niedawna są szerzej badane w medycynie. Szczegółowe badania wykazały, że dieta wzbogacona w cyjanidyny zapobiega otyłości oraz cukrzycy, a w niektórych badaniach dowiedziono również wpływ antocyjanów na ostrość wzroku, szczególnie w przypadku zawartości tej substancji w borówkach oraz czarnej porzeczce.

d1oyaz9

Podziel się opinią

Share

d1oyaz9

d1oyaz9