Bcaa jednym z najpopularniejszych suplementów

Bcaa to suplement wykorzystywany głównie przez profesjonalnych sportowców, jednak dzięki szerokiej gamie zastosowań sięgają po niego również amatorzy. Poznaj lepiej aminokwasy rozgałęzione czyli Chain Amino Acids.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Bcaa jest popularnym suplementem przyjmowanym przez sportowców.
Bcaa jest popularnym suplementem przyjmowanym przez sportowców. (iStock.com, Fot: vefimov)
WP

Bcaa – co to

Bcaa (Chain Amino Acids) są rozgałęzionymi aminokwasami, które zaliczane są do tych naturalnych, z tego względu są bezpieczne i polecane zarówno ćwiczącym rekreacyjnie jak i profesjonalistom. W ich skład wchodzą trzy podstawowe dla naszego organizmu aminokwasy czyli walina, leucyna i izoleucyna. Ta pierwsza chroni mięśnie przez uszkodzeniem oraz pozytywnie oddziałuje na stężenie hormonu wzrostu, zatrzymując dodatkową energię w mięśniach. Kolejny aminokwas czyli leucyna zatrzymuje negatywny wpływ kortyzolu na nasz organizm, co przekłada się na zatrzymanie rozpadu tkanek mięśniowych czyli procesów katabolicznych. Dodatkową zaletą jest zwiększenie procesu syntezy białek, która zachodzi bezpośrednio w strukturze mięśni. Ostatnim aminokwasem wchodzącym w skład Bcaa jest izoleucyna, która poza właściwościami antykatabolicznymi reguluje także stężenie cukru we krwi.

Bcaa – dawkowanie

Bcaa powinno być przyjmowane według zasady, zgodnie z którą optymalną dawką jest ok. 0.5 – 1 g aminokwasów na ok. 10 kg masy ciała. Dla przykładu użytkownik ważący ok. 70 kg zaleca się, aby przyjmował na dobę ok. 3.5 – 7 g Bcaa jednak jest w głównej mierze uzależnione od intensywności wysiłku według naturalnej zasady, im więcej energii zużywamy, tym więcej suplementacji Bcaa możemy zastosować. Oprócz stężenia ważnym czynnikiem w stosowaniu aminokwasów jest również częstotliwość ich przyjmowania. W ten sposób w dni, kiedy trenujemy, Bcaa powinniśmy stosować zarówno przed jak i po treningu. Z tego względu dawką przed treningową dostarczymy mięśniom materiału budulcowego w postaci białek, z drugiej strony Bcaa zastosowane po aktywności fizycznej zatrzyma niekorzystne dla mięśni procesy kataboliczne przyczyniające się do rozpadu struktury włókien mięśniowych. Należy jednak pamiętać przy tym, że najlepszym momentem na suplementację Bcaa będzie moment co najmniej 15 min po zakończeniu treningu. Z drugiej strony w dni nietreningowe aminokwasy rozgałęzione powinno się stosować rano od razu po przebudzeniu oraz wieczorem bezpośrednio przed snem.

Bcaa – działanie

Na początku należy zaznaczyć, że ok. 40% białek zawartych w strukturze mięśni składa się właśnie z aminokwasów Bcaa, które podczas intensywnego wysiłku fizycznego ulegają rozpadowi. Większość procesu odbywa się w wątrobie, jednak najważniejsza jej część zachodzi w mięśniach poprzez znajdujące się tam mitochondria. Dlatego stosując dodatkową suplementację Bcaa, podnosimy w mięśniach produkcję tlenku azotu, który poprzez aminokwasy transportowany jest z mięśni do wątroby, gdzie przetworzony zostaje na L-alaninę. Proces ten nazywany glukoneogenezą sprawia, że w organizmie pojawia się dodatkowa energia, która transportowana do mięśni podnosi poziom glukozy we krwi, równoważąc go i przekładając się ostatecznie na większą efektywność treningu.

WP
Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP