WP

Bioflawonoidy - czym są? Właściwości, rodzaje, działanie

Bioflawonoidy to naturalne substancje, które mogą nam skutecznie pomóc w utrzymaniu dobrego zdrowia. Do tej pory odkryto ponad 4000 rodzajów tych pożytecznych związków chemicznych, a ich wpływ na nasz organizm potrafi być nieoceniony. Czym dokładnie są bioflawonoidy i czy faktycznie są nam potrzebne?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Bioflawonoidy mogą nam znacznie pomóc w utrzymaniu dobrego zdrowia.
Bioflawonoidy mogą nam znacznie pomóc w utrzymaniu dobrego zdrowia. (Shutterstock.com, Fot: shutterstock.com)
WP

Właściwości bioflawonoidów

Bioflawonoidy, znane również jako flawonoidy, to substancje zawarte głównie w roślinach (w większości w owocach) i mające za zadanie spełniać określone funkcje. Nadają one roślinom i ich owocom charakterystyczne zabarwnienie, a także chronią je przed szkodliwym działaniem środowiska. Bioflawonoidy mają również pozytywny wpływ na organizm ludzki i zdrowie, a także zapobiegają chorobom z racji na swoje działanie antyoksydacyjne.

Właściwości bioflawonoidów opierają się przede wszystkim na ich działaniu antyoksydacyjnym, a więc na przeciwutlenaniu. Regularnie przyjmowane wspomagają pracę układu immunologicznego, zwiększają jego wydajność oraz pomagają organizmowi lepiej bronić się przed chorobami i infekcjami. Jest to też powód, dla którego warto w czasie przeziębień spożywać owoce oraz warzywa, które poza wspomnianymi właściwościami mają właśnie działanie przeciwzapalne.

WP

Bioflawonoidy - rodzaje

Związki chemiczne jakimi są bioflawaonoidy są dla naszego organizmu niezwykle istotne. Obecnie znanych jest ponad 8 tysięcy flawonoidów, ale tylko ich niewielka część została zbadana. Początkowo naukowcy sądzili, że są one kolejną witaminą, która początkowo została nazwana witaminą P, lecz później zrezygnowano z tego błędnego nazewnictwa.

Wyróżnia się kilka najważniejszych rodzajów bioflawonoidów, które rożnią się od siebie działaniem oraz występowaniem w żywności:

  • Antocyjanidyny występują przede wszystkim w ciemnych owocach, takich jak aronia, czarna porzeczka czy jagody, ale również w zbożach czy orzechach.
  • Flawanole znajdziemy natomiast w herbatach (zielonej i czarnej), w cebuli czy gorzkiej czekoladzie.
  • Kolejnym rodzajem bioflawonoidów są flawanony występujące w cytrusach (pomarańcze, grejpfruty) czy karczochach.
  • Podobnie brzmiących flawonoli dostarczymy swojemu organizmowi jedząc brokuły, jabłka czy figi.
  • Flawony oraz najbardziej znana rutyna, czyli rutozyd, skryły się w papryce zielonej i czerwonej oraz pietruszce, a izoflawony w produktach sojowych i roślinach strączkowych.
  • Ostatnim rodzajem bioflawonoidów są katechiny, które znajdziemy w czerwonym winie, kakao czy zielonej herbacie.
WP

Działanie bioflawonoidów

Bioflawonoidy mają bardzo pozytywny wpływ na organizm ludzki, a ich nieocenione działanie antyoksydacyjne wzmaga naturalne mechanizmy obrony przed chorobami i drobnoustrojami. Wolne rodniki, które atakują nasz organizm, mogą doprowadzać do chorób, ale również uszkodzeń materiału genetycznego. Bioflawonoidy wspierają proces usuwania ich z organizmu, a do tego wykazują właściwości przeciwnowotworowe i chronią materiał genetyczny przed chorobami.

Pozytywne działanie bioflawonoidów obejmuje także obniżanie złego cholesterolu. Ponadto flawonoidy mają także właściwości przeciwzapalne oraz przeciwalergiczne, a także bywają przydatne w przypadku cukrzycy lub miażdżycy. Warto również pamiętać, iż najwięcej bioflawonoidów znajdziemy w jak najmniej przetworzonej żywności, dlatego też jedząc owoce i warzywa istotna jest ich konsumpcja ze skórą oraz w stanie surowym.

Mimo popularności zdrowego trybu życia, świadomość społeczna dotycząca bioflawonoidów jest nadal dosyć znikoma. Na szczęście na rynku pojawiły się różnego rodzaju suplementy diety, w których również używa się tych bezcennych substancji. Pamiętajmy jednak, że nie zastępują one naturalnie dostarczonych związków, a stanowią dla nich jedynie zastępstwo.

WP
Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP