Trwa ładowanie...
d3eozjw

Czas na szparagi

Właśnie trwa sezon na szparagi. Warto go wykorzystać, ponieważ nie trwa długo, a warzywa te są smaczne, zdrowe, szybkie w przygotowaniu. Mamy do wyboru szparagi zielone lub białe, te drugie są bardziej cenione, ponieważ charakteryzują się delikatnym smakiem.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Czas na szparagi
(sxc.hu)
d3eozjw

Rzadziej spotykane są szparagi fioletowe, ich specyficzny aromat i smak nie każdemu odpowiada. Niezależnie od rodzaju, pasują do każdego dania.

Starożytny przysmak

Znane były już Grekom i Rzymianom, którzy wykorzystywali je w celach leczniczych. W Europie zdobyły popularność dopiero w XVII wieku. Dziś są m.in. elementem kuchni francuskiej, niemieckiej.

d3eozjw

Jedzmy szparagi

Szparagi zawierają znaczne ilości kwasu foliowego, tylko 10 sztuk dostarcza niemal 50% dziennego zapotrzebowania. Są również źródłem witaminy C, witaminy E i beta-karotenu. Działają korzystnie na skórę i antyrodnikowo. Ponadto znajdziemy w nich witaminy z grupy B (witaminę B1 i B2) oraz wapń, magnez, potas czy sód. Warzywa te mają właściwości przeczyszczające i moczopędne. Mają niewiele kalorii, zaledwie 18 w 100g.

Jakie wybrać?

Należy wybierać warzywa świeże, są one błyszczące, jędrne i chrupkie. Można też potrzeć jeden szparag o drugi, powinny zaskrzypieć. Najlepiej przyrządzić jak najszybciej po zakupie.

d3eozjw

Obieramy tylko białe szparagi (zielone jemy nieobrane), zawsze z góry na dół. Robimy to zwykłą obieraczką do warzyw. Łykowate części odcinamy. Potem warzywa dokładnie myjemy i gotujemy przez kwadrans w posolonej wodzie z dodatkiem masła. Trzeba uważać, by ich nie rozgotować bo tracą wtedy smak.

Jak przygotować?

Można je podać podobnie jak fasolkę szparagową – z podsmażoną bułką tartą, ale nadają się też do grillowania (pasują do łososia z grilla) i zapiekania w piekarniku.

Dobre są także podane z sosem beszamelowym, serowym, musztardowym, holenderskim, vinegret lub czosnkowym. Te delikatne warzywa doskonałe są również do zup kremów, zapiekanek i sałatek oraz jako dodatek do pizzy, tart czy rissotta. Popularną przekąską są pędy szparagów zawinięte w szynkę parmeńską i posypane tartym parmezanem.

d3eozjw

Szparagi z piekarnika

- zielone szparagi
- parmezan
- oliwa z oliwek
- sól, pieprz, czosnek granulowany

Od umytych szparagów odcinamy twarde części. Szparagi umyć, odciąć twarde końcówki. Warzywa ułożyć w żaroodpornym naczyniu, posolić, dodać pieprz, czosnek, skropić oliwą i wymieszać.

Piec w piekarniku w temperaturze 150 stopni przez pół godziny. Następnie szparagi należy posypać parmezanem i włożyć do ciepłego piekarnika, aby ser się stopił.

(sp/sr)

POLECAMY:
Ostatni obiad w najlepszej restauracji świata
Czarny czy biały? Oto jest pytanie
Jarmuż - niedoceniany krewny kapusty

d3eozjw

Podziel się opinią

Share

d3eozjw

d3eozjw