Jak kupić gogle doskonałe? Kompaktowy poradnik
26.01.2022 21:28, aktual.: 07.02.2022 10:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Gogle to nieodzowny sprzęt każdego narciarza. Nawet takiego, który pierwszy raz ma narty na nogach. Jak kupić dobre gogle, które spełnią swoje zadanie i dadzą komfort użytkowania? Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik, na co powinniście zwrócić uwagę przy zakupie.
STOPIEŃ ZACIEMIENIA
Podstawowym zadaniem gogli jest ochrona oczu przed promieniowaniem słonecznym, wiatrem i śniegiem. Dlatego przy zakupie gogli dobór odpowiednich szkieł jest kluczowy. Do wyboru mamy różne stopnie jasności szyby (soczewki). Jasność producenci zazwyczaj określają w skali S0 – S4.
S0 – to szkła stworzone do nocnej jazdy, w ogóle lub jedynie w małym stopniu przyciemnione, dopuszczają 81-100 proc. promieni słonecznych.
S1 – to jasne szkła, które przepuszczają 43-80 proc. promieni słonecznych. To oznacza, że dobrze jeździ się z nimi wyłącznie w pochmurne i mgliste dni.
S2 – to najbardziej uniwersalna szyba, która sprawdzi się przy każdej pogodzie. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą inwestować w kilka par gogli lub w wymienne szybki.
S3 – to ciemne szkła dedykowane jeździe w słoneczne dni. Przepuszczają zaledwie 8-17 proc. promieni słonecznych.
S4 – to soczewki, które przydadzą się podczas jazdy na słonecznych, południowoeuropejskich stokach lub na lodowcach. Przepuszczają od 3 do 8 proc. światła.
Dostępne są także gogle ze szkłami fotochromatycznymi, czyli takimi, które zaciemniają się w zależności od stopnia nasłonecznienia. Jest to wygodne, ale drogie rozwiązanie.
WYMIENNE SZYBY
Istnieją modele, w których, w zależności od preferencji i potrzeby, można wymienić soczewkę. Takie modele w zestawie mają zazwyczaj dwie szyby: S1 – do jazdy w trudnych warunkach pogodowych i S3 – do jazdy w bardzo słoneczne dni. To rozwiązanie droższe od gogli z niewymiennymi szkłami, ale dużo tańsze od zakupu dwóch par. W takim przypadku szyby przytwierdzane są na zatrzaski lub magnesy i ich wymiana nie stwarza większego problemu.
KSZTAŁT SOCZEWEK
Producenci oferują dwa typy soczewek: cylindryczne i sferyczne. Gogle sferyczne mają zaokrąglone szyby, które pozwalają uzyskać większy kąt widzenia. Ze względu na swoją wypukłą budowę są jednak bardziej narażone na uszkodzenia. Gogle cylindryczne są płaskie. Dają nieco mniejszy kąt widzenia, ale są bardziej elastyczne i mniej podatne na zarysowania.
ANTI-FOG
Gogle poza ochroną przed działaniem czynników atmosferycznych, mają także zwiększać widoczność na stoku. Nie można więc dopuścić do zaparowania szyby. Pomocna w tym jest powłoka anti-fog. Dobre gogle powinny być w nią wyposażone. Dodatkowym rozwiązaniem zapobiegającym parowaniu jest stosowanie przez producentów podwójnej szyby – pierwsza posiada filtr UV, druga, wewnętrzna, powłokę przeciwmgielną. Jednak obecnie anti-fog stosuje się nawet w jednoszybowych goglach.
Żeby mieć pewność, że nasze gogle nie zaparują, warto zwrócić uwagę także na wentylację. Maksymalną ochronę przed parowaniem zapewni pełna wentylacja, czyli wentylowana rama i soczewka. Unikaj raczej modeli, które mają jedynie wentylowaną ramę. One mogą mieć tendencje do parowania.
MATERIAŁ
Zwróć uwagę na materiał, z jakiego zostały wykonane gogle. Polecamy poliuretanowe oprawki, które dopasują się do twarzy i będą odporne na mróz oraz poliwęglanowe soczewki – lekkie i odporne na zarysowania.
DOPASOWANE DO KASKU
Przed zakupem gogli należy koniecznie je przymierzyć. Musimy dopasować ich rozmiar do swojej twarzy – to jasne. Z drugiej strony przed zakupem trzeba się upewnić, czy wybrany przez nas kształt gogli będzie pasował do naszego kasku. I nie chodzi tu o kwestie wizualne. Dobrze sparowane gogle i kask przylegają do siebie, nie odsłaniając czoła. Poza tym mocowanie gum powinno opierać się na twarzy, nie na brzegach kasku.