Jak w prosty sposób założyć firmę przez Internet?
07.11.2011 15:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie musisz już tracić czasu na stanie w długiej kolejce ani bieganie od urzędu do urzędu, żeby załatwić wszystkie formalności związane z założeniem firmy. Teraz możesz to zrobić bez wychodzenia z domu! Zarejestrujesz swoją działalność przez Internet – skutecznie, szybko, bez opłat i zbędnego stresu.
Nie musisz już tracić czasu na stanie w długiej kolejce ani bieganie od urzędu do urzędu, żeby załatwić wszystkie formalności związane z założeniem firmy. Teraz możesz to zrobić bez wychodzenia z domu! Zarejestrujesz swoją działalność przez Internet – skutecznie, szybko, bez opłat i zbędnego stresu. Podpowiadamy, gdzie należy szukać potrzebnych informacji i jak krok po kroku postąpić, aby pomyślnie zakończyć rejestrację.
Już w ustawie z dnia 2 lipca 2004 roku pojawiły się zagadnienia dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednak dopiero od 1 lipca 2011 roku obowiązują przepisy, dzięki którym przedsiębiorca może założyć działalność gospodarczą przez Internet.
Co to jest CEIDG?
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to nowy serwis, który został uruchomiony przez Ministerstwo Gospodarki. Zadaniem centralnego rejestru jest zastąpienie ewidencji działalności gospodarczej w poszczególnych gminach. CEIDG funkcjonuje w ramach teleinformatycznego systemu i został ukształtowany według idei „zero okienek”.
Do głównych zadań CEIDG należy: ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, udostępnianie danych o inwestorach, a także o innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie, umożliwienie wglądu do informacji udostępnianych bezpłatnie przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego oraz umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów do CEIDG, a także ustalenie organu wprowadzającego modyfikacje.
Utworzenie tzw. profilu zaufanego
Przekazywanie danych i informacji do CEIDG odbywa się za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Wniosek o wpis do CEIDG składamy w formie elektronicznej, bez dodatkowych opłat. Pierwszym krokiem jest utworzenie tzw. profilu zaufanego, który służy do podpisania wniosku o założenie firmy. Oczywiście powinni to zrobić wszyscy Ci, którzy nie posiadają podpisu elektronicznego. Należy wejść na stronę Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl), zalogować się i wypełnić wniosek o założenie profilu zaufanego. Następnie trzeba przejść do tzw. punktu potwierdzającego z dowodem. Listę punktów znajdziemy w zakładce profilu zaufanego.
POLECAMY:
Przygotowanie danych niezbędnych do założenia firmy
Drugim krokiem jest odnalezienie na stronie GUS kodu działalności, jaką chcemy prowadzić. (np. restauracja, zakład mechaniczny.) Każdej branży, według Polskiej Klasyfikacji Działalności, jest przypisany odpowiedni kod, który powinniśmy umieścić we wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Następnie należy przygotować numery: PESEL, NIP, REGON. Potrzebne będą również dane osobowe i identyfikacyjne wnioskodawcy (np. dokument tożsamości). Jeśli nie posiadasz jeszcze NIP czy REGON, to nie przejmuj się, bo dane z wniosku o wpis do ewidencji zostaną automatycznie przesłane do Ministerstwa Finansów i GUS w celu nadania tych numerów firmie. Warto dodać, że wszystkie informacje zostaną zweryfikowane m.in. przez Krajowy Rejestr Karny.
Wypełnienie i wysłanie wniosku o wpis działalności do ewidencji
Trzecim krokiem jest wejście na stronę internetową www.ceidg.gov.pl lub www.firma.gov.pl i wybranie sposobu, w jaki będziemy podpisywać wniosek. Możemy to zrobić za pomocą podpisu elektronicznego albo wcześniej wspomnianego, bezpłatnego profilu zaufanego. Następnie trzeba założyć konto przedsiębiorcy. Potem zostaje już tylko wypełnienie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zadanie ułatwi kreator, który poprowadzi Cię przez poszczególne etapy: dane wnioskodawcy, ewidencja gospodarcza, rejestr ubezpieczeniowy, dokumentacja rachunkowa itd. Tak przygotowany formularz należy jeszcze raz sprawdzić, a później wysłać.
Gdy poprawnie wypełnimy wniosek o wpis działalności, to otrzymamy na wskazany adres mailowy potwierdzenie. Jeżeli zaś wniosek będzie zawierał braki lub błędy, to dostaniemy zwrotną informację, co należy poprawić, by wpis firmy został zarejestrowany w ewidencji.
Bez wątpienia CEIDG usprawni przedsiębiorcom funkcjonowanie. Ponadto zgodnie z ustawą, dane zawarte w centralnym rejestrze mogą być udostępniane nieodpłatnie organom administracji publicznej. Oprócz tego dane przedsiębiorców są jawne (poza numerem PESEL i adresem zamieszkania) i dostępne dla wszystkich osób za pośrednictwem Internetu poprzez stronę CEIDG oraz ePUAP. Wobec tego CEIDG ułatwia sprawdzanie informacji o firmach prowadzących działalność gospodarczą w Polsce.
Zatem dzięki nowemu, elektronicznemu systemowi w szybki i prosty sposób zarejestrujesz swoją działalność. A jeżeli uda Ci się już pomyślnie założyć firmę, to spokojnie możesz zająć się rozkręcaniem biznesu. Powodzenia!
(mst/sr)