Jak wielkie serca mają Polacy?
Gry komputerowe, szybownictwo, uprawa jabłek, produkcja kosmetyków naturalnych… To kilka dziedzin, w których Polacy regularnie odnoszą sukcesy i mają uznaną pozycję na świecie. Jest jeszcze jedna rzecz, która wychodzi nam bardzo dobrze. Według corocznego badania "Aktywności i doświadczenia Polaków" CBOS za rok 2023[1] dwie trzecie z nas angażuje się w działania charytatywne. Akcje dobroczynne potrafią zjednoczyć nasze społeczeństwo w wyjątkowy sposób i możemy być bardzo dumni z naszych narodowych inicjatyw.
29.11.2024 10:30
Na ratunek sąsiadom
W ostatnich latach dobre serce Polaków było szczególnie widoczne. Gdy 24. lutego 2022 roku Federacja Rosyjska zaatakowała Ukrainę, tuż za naszą granicą rozgorzała tragiczna w skutkach wojna. Polacy potrafili zorganizować się w mgnieniu oka i już w pierwszych dniach konfliktu nieśli nieocenioną pomoc potrzebującym sąsiadom.
Polski Instytut Ekonomiczny szacuje, że w pierwszych trzech miesiącach od rosyjskiej inwazji wartość oddolnej, niepaństwowej pomocy dla mieszkańców Ukrainy wyniosła 9-10 miliardów złotych[2]. To kwota przewyższająca całe wydatki Polaków na cele charytatywne w 2021 roku! W pomoc potrzebującym zaangażowało się w tym trudnym czasie aż 70% z nas. Bardzo popularne były celowe zbiórki online i aukcje charytatywne organizowane m.in. na Allegro Charytatywni, czyli w przestrzeni stworzonej przez największy polski marketplace, która łączy pomaganie z kupowaniem.
Podobny wzrost aktywności dobroczynnej mogliśmy obserwować także w tym roku, gdy południe naszego kraju nawiedziły niszczycielskie powodzie. Od samego początku walki z żywiołem i jego skutkami wszystkie największe organizacje pozarządowe uruchomiły zbiórki pieniędzy i darów, a na miejscu pojawili się wolontariusze z całego kraju. W raporcie z badania PMR Market Experts opublikowanym na początku października[3] czytamy, że powodzianom aktywnie pomogło lub zamierza pomóc aż 80% Polaków. Najczęściej wybierane formy pomocy to: wpłata na oficjalną zbiórkę (50%), przekazanie darów organizacji charytatywnej lub instytucji (39%) oraz zbiórka w miejscu pracy (24%).
Zaufanie to podstawa!
Zaufanie ma kluczowe znaczenie dla powodzenia każdej akcji charytatywnej. We współczesnym świecie, po pandemii COVID-19, nieustannie rosnącą popularnością cieszą się wszelkie rozwiązania online. Dotyczy to także naszej aktywności dobroczynnej. Ważną część przychodów organizacji pozarządowych stanowią zbiórki i aukcje internetowe. W takim przypadku ważny jest nie tylko poziom zaufania do samej fundacji, ale także do jej partnera. Potwierdzają to również liczby - ponad 64% respondentów[4] wskazało, że to właśnie zaufanie do marki Allegro sprawia, że chętnie angażują się w pomoc online na Allegro Charytatywni.
Użytkownicy mogą wspierać ważne cele społeczne na wiele różnych sposobów. Każda osoba posiadająca konto może brać udział w licytacjach charytatywnych, kupować cegiełki czy wystawiać własne oferty charytatywne. Allegro Charytatywni stawia przede wszystkim na prostotę i wiarygodność. Zbiórki mogą zakładać wyłącznie zweryfikowane przez Allegro organizacje pozarządowe ze statusem Organizacji Charytatywnej, co zapewnia pełną wiarygodność i bezpieczeństwo transakcji. Od początku istnienia inicjatywy zorganizowano już ponad 5 tysięcy zbiórek charytatywnych, które pozwoliły zgromadzić 265 milionów złotych, w całości przekazanych na rzecz potrzebujących.
Najwięcej na akcje charytatywne na Allegro przeznaczają osoby mieszkające w dużych miastach powyżej 500 tys. (24%), średnio wydając 102 zł. Ponadto, 18% wartości transakcji na Allegro Charytatywni pochodzi od osób z mniejszych miejscowości (10-50 tys. mieszkańców), a tyle samo, czyli 18%, od osób zamieszkujących wsie. I choć na wsi średnia wartość wsparcia to 71 zł – to liczba zamówień jest tu największa (o 3% zamówień więcej niż w miastach).
Najchętniej pomagają osoby w wieku 25-34 (38%) a największą popularnością na platformie cieszą się doświadczenia, a dokładnie kategoria Wyjątkowe chwile, w której znajdziemy niematerialne i niepowtarzalne oferty: różnego rodzaju wydarzenia i atrakcje, spotkania z gwiazdami czy też przedmioty z wyjątkową historią lub autografem. Co ciekawe, najczęściej wspieramy cele dobroczynne w niedzielę wieczorem – między 20:00 a 21:00.
Wsparcie charytatywne Polaków
SW Research przeprowadziło w październiku tego roku badanie zatytułowane Wsparcie charytatywne Polaków, gdzie skoncentrowano się między innymi na formach pomocy online. Wynika z niego, że na taką formę pomocy decyduje się już niemal połowa z nas (45%). Respondenci podkreślają przede wszystkim następujące zalety możliwości udziału w zbiórkach lub aukcjach online: wygodna forma (bez wychodzenia z domu), szybkie przekazanie wsparcia, możliwość śledzenia postępu aukcji oraz anonimowość.
Na przykładzie ocenianym w badaniu Allegro Charytatywni widzimy, jak ważnym aspektem dla pomagających jest znajomość i dobra opinia o organizacji. Taką formę pomocy wybierało 45% pomagających online. Jako główne czynniki wyboru Allegro użytkownicy wskazywali: zaufanie do marki, cel pomocy oraz formę pomocy (aukcja).
Przyszłość pomagania
Chcielibyśmy, aby konieczności do pomagania potrzebującym było jak najmniej. Niestety osób wymagających wsparcia, z którymi możemy podzielić się naszymi zasobami, najpewniej nigdy nie zabraknie. Rozwój technologii internetowych i mobilnych otwiera jednak przed organizacjami dobroczynnymi zupełnie nowe ścieżki szukania pomocy. Respondenci badań SW Research za najbardziej przydatne z nich uznali regularne wspieranie poprzez klikanie (np. Akcja Pajacyk); mikro darowizny przy okazji transakcji płatniczych (np. zaokrąglanie kwot), a także charytatywne "wyzwania" aktywnościowe (np. w aplikacjach fitness). To tylko kilka pomysłów, które część z nas już zna. W kolejce czekają kolejne rozwiązania na przykład te oparte o moduły AI pomagające lepiej ukierunkować przekaz fundacji do potencjalnych darczyńców lub lokalizowane na rynku kryptowalut.
Tymczasem okres przedświąteczny obfituje w wiele akcji dobroczynnych, więc każdy z nas może znaleźć cel, który chciałby wesprzeć. Zachęcamy do sprawdzenia Allegro Charytatywni i wsparcia między innymi takich akcji, jak Szlachetna Paczka, Kolacja Marzeń, czy kolejnego, już 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Co roku każdy może wystawiać czy licytować wyjątkowe przedmioty i aktywności.
[3] https://www.pmrmarketexperts.com/wiadomosci/blisko-polowa-spoleczenstwa-wspiera-rodakow-w-obliczu-powodzi/
[4] Badanie "Preferencje zakupowe w Internecie" zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Allegro.