Julka wcześniej do zerówki?
Czy posłać wcześniej do zerówki 4,5-letnią wyjątkowo rezolutną Julię?
Mam dwa odrębne pytania. Jedno dotyczy 6 letniego chłopca - Dawidka, który od września będzie uczęszczał do zerówki. Dawid liczy do 10 i zna cyfry, umie sylabować, kiedy przeliteruję wyraz złoży go, natomiast nie chce uczyć się jak wyglądają litery i nie chce ich pisać, w ogóle nie chce pisać, malować. Jakie umiejętności powinno mieć dziecko w jego wieku? Drugie pytanie dotyczy Julii, która rocznikiem ma 5 lat(4 lata 4 miesiące) i bardzo chce iść do szkoły razem z bratem. Jest bardzo sprytnym i rezolutnym dzieckiem, ale nie chciałabym zrobić jej krzywdy. Czym mam się kierować podejmując tak trudną decyzję?
Zawsze kierujemy się dobrem dziecka. Posyłanie młodszej siostry do szkoły wymaga konsultacji psychologa, oceny dojrzałości szkolnej i… mądrej decyzji. Jestem przeciwna przyspieszaniu obowiązku szkolnego, bo więcej niespodzianek pojawia się na drodze niż zysków, które oczekujemy. Co do pierwszej części pytania – dziecko sześcioletnie przygotowane do szkolnego startu powinno czytać (bez dwuznaków i zmiękczeń), liczyć w obrębie 10 i manualnie być na tyle sprawne, by „wystartować” z nauką pisania (niektóre zerówki przygotowują dzieci w zakresie pisania i wprowadzają w świat liter pisanych). Psycholog powinien ocenić gotowość synka do podjęcia nauki w szkole. Na podstawie specjalnych testów oceniany jest poziom intelektualny, emocjonalny i manualny. Nie jestem w stanie opisać wszystkich prób tego testu, bo wiele z nich jest w postaci rysunków i najróżniejszych poleceń. Jeśli w przedszkolu nie są prowadzone takie badania, może Pani zwrócić się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i poprosić o takie badania,
mówiąc o swoich wątpliwościach, związanych z umiejętnościami synka.