Koniec z niebieskim płynem. Pierwszy raz tak dosłownie o krwi miesiączkowej

Nazwiska Anny Patrycy raczej nie znają dzisiejsze licealistki a może nawet studentki. Ale ćwierć wieku temu wywołała niemały skandal, kiedy z "pewną taką nieśmiałością" zachwalała zalety podpasek znanej firmy. Pierwszy raz w Polsce w telewizyjnym spocie była mowa o "tych dniach". Publiczności się nie spodobało, bo choć reklama była zachowawcza, to przełamywała tabu.

Kadr z reklamy marki Bodyform
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Magdalena Kowalska-Kotwica

Z zachowawczością reklam tak zwanych środków higienicznych nie udało się zerwać do tej pory. Jeśli już w spocie pojawia się tampon czy podpaska, to zazwyczaj "dryfują" w jakiejś nieokreślonej przestrzeni oderwanej od rzeczywistości. Jeśli zachwalane są ich właściwości chłonne, to zobrazowaniu służy tajemniczy niebieski płyn. Krew w reklamie nie istnieje.

Silne tabu związane z krwią menstruacyjną próbuje przełamać Bodyform, jedna z głównych brytyjskich marek produkujących podpaski. Rok temu, w lipcu internet z prędkością światła obiegła ich naturalistyczna reklama. Kobiety w kontrowersyjnym spocie biegają, tańczą, surfują, boksują, wspinają się i tańczą. Pojawia się dużo krwi – na poranionych podczas treningu stopach baletnicy, na kolanie zdartym przez dziewczynę trenującą jazdę na rowerze, na twarzy bokserki. Na końcu pada hasło: żadna krew nie może nas powstrzymać.

W tym roku firma poszła o krok dalej i pokazała to, czego nikt do tej pory pokazać się nie odważył, czyli krew menstruacyjną – na podpasce i spływającą po udzie biorącej prysznic kobiety. Wprost i dosadnie. Co ciekawe i warte zauważenia, w spocie pojawia się też mężczyzna kupujący podpaski dla swojej partnerki. Takiego obrazka do tej pory też nie widziałyśmy w mediach. Nie zabrakło i tym razem nieco poetyckiej formy charakterystycznej dla reklam Bodyform, ale można mówić o przełomie – pierwszy raz tak realistycznie w telewizyjnej reklamie pokazano krew menstruacyjną.

Kampanii towarzyszy hasło: "Okresy są normalne. Ich pokazywanie także powinno być". Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Bodyform w październiku tego roku, 43 proc. respondentek uważa, że menstruacja to temat intymny, o którym nie powinniśmy rozmawiać. Aż 87 proc. twierdzi, że długo próbowało ukrywać swoje miesiączki. Czy reklama Bodyform zmieni coś w naszym myśleniu o kobiecie, która ma okres?

Wybrane dla Ciebie

Jej mąż zmarł dwa miesiące po diagnozie. Do końca ukrywała przed nim prawdę
Jej mąż zmarł dwa miesiące po diagnozie. Do końca ukrywała przed nim prawdę
Imię na skraju zapomnienia. Nosi je tylko 13 Polek
Imię na skraju zapomnienia. Nosi je tylko 13 Polek
To imię noszą tylko dwie Polki. Ma wyjątkowe znaczenie
To imię noszą tylko dwie Polki. Ma wyjątkowe znaczenie
Jego imię to rzadkość. Nosi je tylko czterech Polaków
Jego imię to rzadkość. Nosi je tylko czterech Polaków
Ma glejaka IV stopnia. "Wchodzimy w kolejny etap tej walki"
Ma glejaka IV stopnia. "Wchodzimy w kolejny etap tej walki"
Nowy sposób oszustów. Tak przejmują telefon
Nowy sposób oszustów. Tak przejmują telefon
Coraz mniej bliskości w związkach. Naukowcy biją na alarm
Coraz mniej bliskości w związkach. Naukowcy biją na alarm
Ostatnie koszenie trawy przed zimą. Nie popełnij nagminnego błędu
Ostatnie koszenie trawy przed zimą. Nie popełnij nagminnego błędu
Wygadała się o "Afryce Express". "Po 17 godzin na dobę"
Wygadała się o "Afryce Express". "Po 17 godzin na dobę"
Jest na deficycie kalorycznym. Mówi, co wtedy mocno ogranicza
Jest na deficycie kalorycznym. Mówi, co wtedy mocno ogranicza
Najlepiej ubrane pary na Emmy. Stylistka wskazała trzy
Najlepiej ubrane pary na Emmy. Stylistka wskazała trzy
Co robić podczas ataku dronów? "Zasada dwóch ścian"
Co robić podczas ataku dronów? "Zasada dwóch ścian"