Koniec z niebieskim płynem. Pierwszy raz tak dosłownie o krwi miesiączkowej

Nazwiska Anny Patrycy raczej nie znają dzisiejsze licealistki a może nawet studentki. Ale ćwierć wieku temu wywołała niemały skandal, kiedy z "pewną taką nieśmiałością" zachwalała zalety podpasek znanej firmy. Pierwszy raz w Polsce w telewizyjnym spocie była mowa o "tych dniach". Publiczności się nie spodobało, bo choć reklama była zachowawcza, to przełamywała tabu.

Kadr z reklamy marki Bodyform
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Magdalena Kowalska-Kotwica

Z zachowawczością reklam tak zwanych środków higienicznych nie udało się zerwać do tej pory. Jeśli już w spocie pojawia się tampon czy podpaska, to zazwyczaj "dryfują" w jakiejś nieokreślonej przestrzeni oderwanej od rzeczywistości. Jeśli zachwalane są ich właściwości chłonne, to zobrazowaniu służy tajemniczy niebieski płyn. Krew w reklamie nie istnieje.

Silne tabu związane z krwią menstruacyjną próbuje przełamać Bodyform, jedna z głównych brytyjskich marek produkujących podpaski. Rok temu, w lipcu internet z prędkością światła obiegła ich naturalistyczna reklama. Kobiety w kontrowersyjnym spocie biegają, tańczą, surfują, boksują, wspinają się i tańczą. Pojawia się dużo krwi – na poranionych podczas treningu stopach baletnicy, na kolanie zdartym przez dziewczynę trenującą jazdę na rowerze, na twarzy bokserki. Na końcu pada hasło: żadna krew nie może nas powstrzymać.

W tym roku firma poszła o krok dalej i pokazała to, czego nikt do tej pory pokazać się nie odważył, czyli krew menstruacyjną – na podpasce i spływającą po udzie biorącej prysznic kobiety. Wprost i dosadnie. Co ciekawe i warte zauważenia, w spocie pojawia się też mężczyzna kupujący podpaski dla swojej partnerki. Takiego obrazka do tej pory też nie widziałyśmy w mediach. Nie zabrakło i tym razem nieco poetyckiej formy charakterystycznej dla reklam Bodyform, ale można mówić o przełomie – pierwszy raz tak realistycznie w telewizyjnej reklamie pokazano krew menstruacyjną.

Kampanii towarzyszy hasło: "Okresy są normalne. Ich pokazywanie także powinno być". Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Bodyform w październiku tego roku, 43 proc. respondentek uważa, że menstruacja to temat intymny, o którym nie powinniśmy rozmawiać. Aż 87 proc. twierdzi, że długo próbowało ukrywać swoje miesiączki. Czy reklama Bodyform zmieni coś w naszym myśleniu o kobiecie, która ma okres?

Wybrane dla Ciebie

Cichopek poprosiła o wsparcie. Mówi o sytuacji Adriana ze "ŚOPW"
Cichopek poprosiła o wsparcie. Mówi o sytuacji Adriana ze "ŚOPW"
Nie opłaciłeś miejsca na cmentarzu? Musisz się z tym liczyć
Nie opłaciłeś miejsca na cmentarzu? Musisz się z tym liczyć
"Nie chcę uprawiać seksu z żoną". Seksuolog mówi o powodach
"Nie chcę uprawiać seksu z żoną". Seksuolog mówi o powodach
Z czego nie trzeba się spowiadać? Ksiądz zabrał głos
Z czego nie trzeba się spowiadać? Ksiądz zabrał głos
Można jeść surowe pieczarki? Boś wyjaśnia raz na zawsze
Można jeść surowe pieczarki? Boś wyjaśnia raz na zawsze
Renata Kim: "Wiele razy słyszałam, że powinnam uważać"
Renata Kim: "Wiele razy słyszałam, że powinnam uważać"
Ich ksiądz na ślubie zachowywał się okropnie. Gościni nie wytrzymała
Ich ksiądz na ślubie zachowywał się okropnie. Gościni nie wytrzymała
Łukasz Krasoń o seksualności osób niepełnosprawnych. "Jest tematem tabu"
Łukasz Krasoń o seksualności osób niepełnosprawnych. "Jest tematem tabu"
Wciskają się do domu jesienią. Działaj, nim będzie za późno
Wciskają się do domu jesienią. Działaj, nim będzie za późno
Pierwszy raz o rozwodzie. Tak mówi o rozstaniu z mężem
Pierwszy raz o rozwodzie. Tak mówi o rozstaniu z mężem
Miała raka. "Mam nadzieję, że dożyję bawienia wnuków"
Miała raka. "Mam nadzieję, że dożyję bawienia wnuków"
Tak objawia się rak gardła. Chce ostrzec Polaków
Tak objawia się rak gardła. Chce ostrzec Polaków