Nowości marki CUPRA – Leon i Formentor łączą drapieżny design i zrównoważony rozwój

Nowa CUPRA Formentor
Nowa CUPRA Formentor
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Błażej Buliński

26.07.2024 10:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

CUPRA właśnie odnowiła swoje bestsellery: Leon i Formentor jeszcze skuteczniej przyciągają spojrzenia i zyskały także rozwiązania przyjazne dla środowiska. Dynamiczny napęd umożliwia lokalnie bezemisyjną jazdę, a sportowy styl powstał z wykorzystaniem materiałów z recyklingu.

Leon i Formentor to najważniejsze modele CUPRA, które szturmem podbijają rankingi sprzedaży. Leon jest dostępny jako hatchback oraz kombi, natomiast Formentor to crossover, który wymyka się standardowym klasyfikacjom: jest i sportowy i praktyczny. Oba modele łączy buntowniczy charakter, atletyczne linie nadwozia i przede wszystkim podobna technologia – Leon i Formentor przeszły spore aktualizacje na 2024 rok.

Design, który porywa

Drapieżny design jest wizytówką CUPRA. Hiszpańska marka, mimo młodego wieku, wypracowała już swój unikalny styl: pomyślcie o atletycznych proporcjach, ostrych liniach i miedzianych akcentach. Teraz zespół stylistów wzbogacił język designu CUPRA o nowe elementy – motyw trójkąta, pojawiający się m.in. w reflektorach oraz charakterystyczny przód inspirowany nosem rekina. Z tyłu z kolei logo CUPRA stał się częścią podświetlanej listwy. To wszystko nadaje Leonowi i Formentorowi progresywności, lepszej rozpoznawalności i wizualny efekt pełnej gotowości do dynamicznego działania.

Wrażenie świeżości dopełniają także nowe kolory lakierów. Do wyboru są aż trzy odcienie w matowym wykończeniu, co świetnie współgra z designem CUPRY. Kropkę nad "i" stawiają ciekawie zaprojektowane aluminiowe felgi, lakierowane na czarny i miedziany kolor.

Nowa CUPRA Leon
Nowa CUPRA Leon© materiały partnera

Wnętrze Leona i Formentora to połączenie nowoczesności i sportowego charakteru. W oczy od razu rzucają się trójramienna, wyprofilowana kierownica z przyciskami do uruchamiania silnika i zmiany trybu jazdy. Pod ręką są także łopatki do sekwencyjnej zmiany przełożeń dwusprzęgłowej skrzyni. Fotele mają już w standardzie sportowy sznyt, lecz w opcji można zamówić kubełki, które zapewniają najbardziej sportową pozycję prowadzenia i nawet podczas dynamicznej jazdy będą bardzo mocno trzymały ciało.

Styliści poświęcili wiele uwagi użytym materiałom. Fotele Leona i Formentora mogą być pokryte mikrofibrą, której aż 73 proc. surowców pochodzi z recyklingu, oraz tkaniną z włókna Seaqual, do produkcji której wykorzystano plastiki wyłowione z mórz. Alternatywnie można też zamówić tapicerkę z ekologicznej skóry. Wysokiej jakości materiały i nowoczesny design wnętrz Leona i Formentora tworzą atmosferę sportowej elegancji.

Technologia w służbie kierowcy

CUPRA postawiła na nowoczesną koncepcję obsługi z kilkoma fizycznymi przyciskami oraz dużym, 12,9-calowym ekranem, który skupia większość funkcji. Interfejs obsługi został udoskonalony względem poprzednika i pozwala na duży zakres personalizacji. Pod ekranem znajdują się teraz dotykowe paski do sterowania temperaturą i głośnością radia.

Nowy CUPRA Leon
Nowy CUPRA Leon© materiały partnera

Apple CarPlay i Android Auto działają bezprzewodowo, a na smartfona przewidziano indukcyjną ładowarkę o mocy 15W, wyposażoną w funkcję chłodzenia telefonu – bardzo praktyczne. Najważniejsze informacje dla kierowcy są prezentowane na czytelnych wirtualnych zegarach, które oferują wachlarz trybów wskazań – można tutaj wyświetlić m.in. mapę nawigacji.

Pożądanym dodatkiem do systemu multimedialnego jest zestaw nagłośnienia marki Sennheiser – uznanej wśród twórców i miłośników dobrego brzmienia. System audio składa się z 12-głośników i wykorzystuje oprogramowanie Ambeo Concerto, które wydobywa podstawowe składniki utworów (jak np. instrumenty) i rozprowadza je po kabinie.

Nowa CUPRA Leon
Nowa CUPRA Leon
Nowa CUPRA Leon
Nowa CUPRA Leon

Zajrzyjmy pod maskę

Głównym źródłem rozrywki pozostają jednak prowadzenie i osiągi. Jeśli na liście naszych wymagań widnieją zarówno emocjonujące przyspieszenie, jak i możliwie niski wpływ na środowisko, to najbardziej satysfakcjonującym wyborem będzie hybryda plug-in. Dzięki stosunkowo dużej baterii (pojemność netto 19,7 kWh) pozwala przejechać nawet 125 km na ładowaniu (w zależności od modelu i wyposażenia). Możliwość szybkiego ładowania prądem stałym z mocą do 50 kW pozwala uzupełniać zapas energii nawet podczas szybkich zakupów – ładowanie 10-80 proc. trwa zaledwie 26 minut.

Hybryda plug-in występuje w Leonie i w Formentorze z mocą 204 lub 272 KM. W przypadku mocniejszego wariantu czas przyspieszenia wynosi niewiele ponad 7 s. Hybrydowy układ zadowala się też umiarkowanymi racjami paliwa gdy wyczerpie się zapas energii w baterii. Na co dzień jednak najbardziej ekonomiczne i ekologiczne będzie poruszanie się na prądzie, a tryb hybrydowy sprawdzi się podczas dalszego weekendowego wypadu czy rodzinnych podróży.

Nowy CUPRA Leon
Nowy CUPRA Leon© materiały partnera

Rozbudowana paleta wersji silnikowych Leona i Formentora jest w stanie sprostać bardzo różnym wymaganiom nabywców – z jednej strony jest podstawowe 150-konne 1.5 TSI, a z drugiej 333-konne 2.0 TSI z napędem 4x4 i tzw. torque splitterem. Ten zaawansowany system rozdziału momentu między tylne koła przede wszystkim zapewnia lepszą trakcję i stabilność w zakrętach. Najmocniejsze wersje Leona i Formentora, właśnie z tym silnikiem, przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,8 s – zastrzyk adrenaliny gwarantowany.

Pomiędzy jedną skrajnością a drugą jest jeszcze w czym wybierać. Moc 150 koni mechanicznych oferuje także diesel 2.0 TDI i miękka hybryda 1.5 eTSI. Te warianty w standardzie mają już dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów, która płynnie i błyskawicznie zmienia biegi. 2.0 TDI i 1.5 eTSI wyróżniają się także niskim zużyciem paliwa.

Nowa CUPRA Leon
Nowa CUPRA Leon© materiały partnera

Pozwól zadbać o swoje bezpieczeństwo

Poza dobrymi osiągami oczywiście ważny jest także komfort jazdy. Ten zapewnia opcjonalne zawieszenie DCC z funkcją regulacji sztywności amortyzatorów. Charakterystykę można precyzyjnie regulować przy pomocy zdefiniowanych trybów jazdy, lub w ustawieniu individual, ustawiając "suwak" w aż 15 stopniach. Wachlarz możliwości między sportową dynamiką a komfortowym tłumieniem nierówności jest szeroki.

Dodatkowo odprężającą podróż zapewniają także zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu czy system monitorowania martwego pola. System Travel Assist wykorzystuje informacje z tych układów i samoczynnie ustawia samochód na środku pasa ruchu i zwalnia zgodnie z ograniczeniami prędkości, ruchem i przebiegiem drogi.

Uwagę kierowcy podczas jazdy monitoruje Emergency Assist – w razie zasłabnięcia potrafi bezpiecznie zatrzymać pojazd i wezwać pomoc. Z kolei przy wysiadaniu można liczyć na wsparcie Exit Assist – ostrzeże jeśli przy otwieraniu drzwi grozi kolizja z nadjeżdżającym samochodem bądź rowerzystą. Te same czujniki wykrywają także ruch poprzeczny przy cofaniu. Dobrze jest mieć takich pomocników na pokładzie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Redakcja Wirtualnej Polski