Trwa ładowanie...

Od czego rośnie pupa?

Siedzisz wygodnie? Może więc lepiej wstań przed rozpoczęciem czytania… Najnowsze badania dowodzą bowiem, że jedną z przyczyn tycia w dolnych partiach ciała, szczególnie na pupie i udach, jest długotrwałe siedzenie.

Share
Od czego rośnie pupa?Źródło: Thinkstockphotos
dcumr1o

Siedzisz wygodnie? Może więc lepiej wstań przed rozpoczęciem czytania… Najnowsze badania dowodzą bowiem, że jedną z przyczyn tycia w dolnych partiach ciała, szczególnie na pupie i udach, jest długotrwałe siedzenie.

Zagrożone są nie tylko osoby siedzące cały dzień przed telewizorem. Okazuje się, że osiem godzin za biurkiem wystarczy, by nasza pupa stawała się coraz szersza.

Dane pochodzą z badań z udziałem ludzi sparaliżowanych. Na pośladkach osób poruszających się na wózkach inwalidzkich często pojawiają się odleżyny. Naukowcy postanowili zbadać mechanizm tego zjawiska. Okazało się, iż w wyniku długotrwałego siedzenia mięśnie pośladków kurczą się i degenerują.

dcumr1o

Odkryto jednak inny, bardziej zaskakujący fakt. Otóż, komórki tłuszczowe zaskakująco dobrze „radzą sobie”, gdy mięśnie są nieaktywne. Rozwijają się bardzo szybko i tworzą coraz grubsze warstwy.

W celu zweryfikowania tych doniesień badacz Amit Gefen, mieszkający w Izraelu, przeprowadził eksperyment. Przez parę tygodni badał, jak rozwijają się dwie identyczne warstwy komórek tłuszczowych. Jedna z nich była stale napięta i rozciągnięta – tak jak na pośladkach ludzi prowadzących siedzący tryb życia. Druga warstwa nie została poddana naciskowi.

Wyniki potwierdziły hipotezę. Po dwóch tygodniach komórki „rozciągnięte” zwierały znacznie więcej tłuszczu. Po miesiącu jego ilość była większa aż o 50 procent! Badania zostały opublikowane w Journal of Physiology – Cell Physiology - donosi The Daily Mail.

- Otyłość to nie tylko kwestia dostarczania organizmowi odpowiedniej liczby kalorii – mówi profesor Gefen. – Trzeba również zadbać o ciało. Jak widać, komórki tłuszczowe, jeżeli są rozciągnięte, produkują więcej trójglicerydów.

dcumr1o

Badacze ostrzegają, że większość z nas zdecydowanie zbyt wiele czasu spędza siedząc. Co zrobić, żeby ustrzec się rozwoju tkanki tłuszczowej, jeżeli większość dnia spędzamy przy biurku? Naukowcy zalecają to samo, co dietetycy i trenerzy fitness – nie można się załamywać, lepiej iść na spacer i regularnie uprawiać sport.

(sr/pho)

dcumr1o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dcumr1o
dcumr1o